• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 3

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax för tråd nr 3 då nr 2 just "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m28894603.html

Kram

Sofiko
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 3
  • Sofiko

Har ar den nya traden da den gamla gick ut! Hoppas ni hittar hit! Som vanlig ar jag sent ute att gora ny trad sa ni far "leta upp" den.

Har ar allt bra. Men i fredags fick Erik oroninflamation pa bagge oronen sa han illskrek i 2 timmar i strack, stackaren! Vi akte till sjukhuset mitt i natten och fick antibiotika och smartstillande. Han blev battre redan igar eftermiddag och idag ar han nastan sig sjalv. Skont! Man blir riktigt add nar de blir sa daliga sa snabbt!

Hoppas ni andra mar bra!

• Hëllef

Oj vad tiden går, redan dags för ny tråd?

Sofiko: Aj aj, jobbigt med öroninflammation. Skönt att han blev bättre så snabbt! Man lider verkligen när de små är sjuka och man inte kan göra så mycket för att hjälpa.

Nu har våren kommit till Luxemburg på allvar och vi har senaste dagarna tagit långa promenader i det lite varmare och skönare vädret. Ebba försöker ställa sig upp överallt där hon kommer åt och har lyckats några gånger på darriga ben

• campanilla

Sparar denna trad...

Sofiko: Hoppas din lille kille mar battre! Aldrig roligt med oroninflammation...

• MittAndraJag

Hej på er! Nu har jag inte varit inne här på jättelänge.

Memba, vi har också funderat på dop i anslutning till 1 års dagen.  Vad tänker ni ha för kläder till K på dopet?

Ang flyg så flög jag själv till Sverige när S var 6 månader och det gick över förväntan. Fick extra säten på långflygningarna, flygvärdinnorna erbjöd sig att vara barnvakt så jag kunde gå på toa och folk kom fram och erbjöd sig att köa med mitt bagage i incheckningen Han sov som en stock på tre flygningar från start till landning och verkade inte ha ont i öronen. Så jag önskar att jag hade oroat mig lite mindre och sovit lite mer innan resan

Ett tips är att ha leksaker som man kan fästa i brickbordet eller i kläderna för det var lite svårt att få upp grejerna från golvet speciellt när det satt passagerare bredvid. Och det kändes lite fånigt att be om hjälp när allt flög i golvet var 10:e sekund. Engångsunderlägg till skötborden var bra att ha med sånna där de har i sjukvården. Jag tyckte det var bökigt att amma på flyget för S var ju ganska stor och man visste aldrig om man fick extra platser förän efter vi gått på planet. Så jag ångrade att jag väntat med att amma för att kunna göra det vid start och landning. På ett inrikesflyg gick det absolut inte att amma för vi satt så inklämda och då blev han grinig för att han var hungrig. Det blev ju ganska söligt med barnmaten också så det var bra att ha fixat med det precis innan avgång.

• MrsFreckles

Nu har jag hittat hit med! (Tack MAJ! )

Sofiko - hoppas Erik blir bra snart!

Vi var ju i Italien for nagra veckor sedan och pa mandag bar det av till Portugal i 2 veckor, M ska dopas dar med!

• Sofiko

Nu mar Erik bra igen! Det gick over ganska fort men han at antibiotika tills igar. Han har for ovrigt blivit lite vildare an han brukar... Han gar nastan sjalv nu och kastar sig mellan moblerna och gar sjalv mellan dem. Men han ar sa ivrig och gar sa snabbt att han ramlar at hoger och vanster. Han kryper aven nu och drar sig upp som en galning. Han har dragit sig upp i ngra manader nu men nu gar det i rekordfart sa man hinner inte med sa vi far vara bakom honom hela tiden. Han har aven blivit ett superglatt barn som skrattar och forsoker charma alla. Han lagger huvudet pa sne, klappar handerna och spelar pa lappen for att underhalla alla som vill se. Ar man i tunnelbanan t.e.x letar han efter nagon som tittar pa honom och borjar skratta och leka med den personen. Jattekul att borja se en personlighet!

Idag var jag och Erik pa Egina med min mamma som ar har pa besok. Det var 26 grader och Erik satt i sanden och badade aven benen. Han kommer ha det superkul i sommar det ar en sak som ar saker.

• Hëllef

Sofiko: Vad kul att Erik har blivit ett sånt charmtroll! Ebba är lite likadan - hon söker kontakt med folk och sitter och ler, pratar och skrattar. Åkte buss idag och hon höll låda hela tidan - glatt och högljutt kan tilläggas. Hemma däremot är det grinigt och klängigt. Stackarn är visserligen förkyld (igen ...) men nu vill jag verkligen ha tillbaka min glada bebis.

Om en stund kommer min syster med familj hit och ska stanna till söndag. De har suttit i bilen sedan kl. 5 i morse stackarna

• Cattapult

Hej tjejer!! Oh vad era barn blivit stora :)

Dom var ju nyfödda när jag blev gravid förra aret och nu är min Lily 3 manader och sötast i världen.
    Jag har vart lite grinig senaste dagarna, maken jobbar mycket, precis som förväntat ,men jag blir jaa bara arg och frustrerad ibland!
    Nagon som känner igen sig?
    Lily föddes 26 januari i Helsingborg Sverige
    Vi har varit i tyskland och hälsat pa Oma & Opa- 4dagars resa
    Stockholm över pask
    och hem till Hurghada 4 april
    sa flyga har hon hunnit och även visa sitt gulliga lilla pass!
    ( mamma tog körkort och klarade uppkörning 1 april!)
    Mormor kommer ner om 26 dagar!! Hurra!
    Delicatobollar!!! MUMS!
    Kommer att vara i sverige och njuta av sommaren i juli - augusti :)
    ( För varmt här )
    Stora kramar till er alla runt om i världen!
    Fran en lycklig mamma Cattie
  • MrsFreckles

Cattapult - grattis till Lily! Kommer ocksa forsoka vara i Sverige en 3 veckor i juli! Ser verkligen fram emot det, verkligen njuta av mammaledigheten innan jag borjar jobba i augusti.

Petrusse - hoppas du far en trevlig helg med din syster!

Sofiko - Erik verkar vara ett riktigt charmtroll!

Maya fyller 7 manader imorgon, inte klokt vad tiden gar! Hon sover nu i eget rum och spjalsang, stora tjejen. Ar inne pa 6:e veckan med smakisar, ammar en del fortfarande men inte alls lika ofta nu. Sa roligt att se personligheten vaxa fram, nya ljud och miner var och varannan dag. Vi lamnade tillbaks vagga, babysitter mm idag, kandes lite vemodigt i modershjartat ska erkannas...

• karinALICEsonny

hej här e vi!

en familj på 3 med en dotter på 15 mån.

vi bor i santo domingo, huvudstad i dominikanska republiken, Karibien.

jag, mamma karin, är i sverige en gång i halvåret för läkarbesök med vår dotter, en resa på ca 26 timmar med 2 stopp i New York och London!

Just nu e vi i sverige, men reser tillbaka 24 maj!

stor kram!,

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 3