• fenomena83

Är det nån som fått en ersättningsresa från försäkringsbolaget pga skada eller sjukdom?

Sitter och funderar på om jag ska "be om" en ersättningsresa.
    Det var så att vi va på Lanzarote en vecka och på vägen upp fick minsta killen öroninflammation. Vilket resulterade i att vi var tvungna att va på rummet i fem dagar av sju (eller åtta eller hur man nu räknar). Då gick vi inte till läkaren förrän efter två dagar visserligen. Men jag läste i villkoren (har trygg hansa och då en tilläggsförsäkring som heter ResPlus som täcker bla ersättningsresa) att läkaren måste ordinera vila inomhus för att man ska få en ersättningsresa. Jag kan inte minnas att han sa att sonen MÅSTE vila inomhus men han sa i allafall att han inte skulle bada och vara i solen utan helst måste va på en lugn plats där det inte är varmt. Så då valde vi ju att va på rummet och vi turades ibland åt att gå ut till stranden med andra sonen. Så vi satt ju inte på rummet allihopa hela tiden.
    Men i vilket fall som helst kändes semestern något förstörd, skulle varit mycket mycket härligare om vi slapp sjukdomen Och sonen skulle haft det roligare också!

Men grejen är den att jag redan anmält skadan till TH (för att få ut läkarkostnaderna) och då tänkte jag inte ens på att jag hade ResPLus så att vi kunde få en ersättningsresa så då skrev jag inget om det. Och på en fråga som dom ställde om han blivit ordinerad vila inomhus svarade vi nej för det var vad jag tänkte direkt.
    Så är det lönt att ens försöka tror ni?

Känns ju verkligen bortkastat eftersom vi inte kunde hitta på nånting halva tiden, skulle väldigt gärna göra om det och vad har man inte dyra försäkringar till undrar man ju..............
    Annars var det ju skönt att slippa diska och laga mat i en vecka iofs och såna saker, men vi kunde ju inte ligga på stranden med barnen eller åka på utflykter eller nåt sånt.

Så nu vill jag höra era erfarenheter om det är nån som har fått ersättningsresa? Eller begärt det men inte fått det?

Kan tillägga att vi inte hade reseförsäkring med Fritidsresor (som vi åkte med) eftersom vi har just ResPlus hos TH och dessutom europeiskt sjukförsäkringskort (som självklart inte gällde eftersom vi fick privat vård) så det kändes hyffsat onödigt.

• Svar på tråden Är det nån som fått en ersättningsresa från försäkringsbolaget pga skada eller sjukdom?
  • Silence is golden

Skrev läkaren någon intyg på att sonen ej fick vara utomhus?

• fenomena83

Jag vet faktiskt inte, vi fick ju med oss massa intyg och räkningar och papper hem för att visa försäkringsbolaget men jag har ingen aning om vad som står på dem... läkaren förklarade vad det stod men han pratade så dålig engelska så jag fattade inte, och när jag läser papprena så är det dels på spanska och dels med skrivstil så jag fattar ingenting...
    Känns lite hopplöst då, för trygg hansa kommer ju inte heller fatta. Eller ringer dom läkaren då och frågar om dom inte kan tyda papprena?

• hotten

vi har fått flera gånger (reser mycket) å har trygghansas respluss.
    å det är inget man behöver eller kan begära skilt utan de får man ju om man är berättigad till det å av de du beskriver så är ni inte det, men i slutändan så är det ju vad som står i läkarintyget som gäller, därför kan jag ju inte garantera vad som är rätt eller fel.

du har läkarintyg för 3 dagar av 8, så det är inte mer än halva resan (hur länge man är sjuk hör inte hit utan vad ni har läkarintyg på).
    Ni har heller inte intyg på att han behövde vara sängliggande!

Hade ni haft en extra reseförsäkring hade ni fått tillbaka max 3 dags andelar å förmodligen bara ½ dagsandelen pgav att han inte fick vistas ute å i solen men inte behövde ha sängläge.
    å så samma för en vårdare till honnom.
    så ingen ny resa där heller.

• hotten

jag vet inte riktigt vad du menar med dyra försäkringar respluss är en väldigt billig extrareseförsäkring som innehåller även avbeställningsskydd mm, mm..å gäller för helafamiljen...

ang frågan om th kollar vad som står på papprena om de inte kan tyda så är det självklart att det gör det OM de är något de behöver tyda...

• fenomena83

Nä det var väl det jag trodde. Det kändes bara så jäkla surt när vi var där, och då tänkte vi ju mycket på att man skulle göra om det en annan gång och så kom jag att tänka på att man kanske kunde få ersättningsresa men som du säger hotten så har det ju inte varit SÅÅÅ illa så att man skulle va berättigad till det. För det första så behövde ju inte alla vara instängda på rummet och för det andra så fick vi ju ändå tre underbara dagar eller fakiskt sju om man räknar med att vi ändå inte va på rummet hela tiden och inte alla samtidigt. Men som sagt var irriterande är det i allafall när sånt händer.
    Undrar vad det står på läkarintyget egentligen. Om det står samma sak som han sa, för han gav en massa direktiv om vad vi skulle göra och han skulle äta osv. För övrigt mycket mer tillmötesgående och personlig läkare än vad jag nånsin träffat här i Sverige. Satt hos honom i 45 minuter, här i Sverige är det liksom bara en titt i öronen och sen "jaha det var öroninflammation", ett recept på antibiotika och sen hejdå. Resten får man läsa sig till själv.
    Men det hör ju inte hit.
    Men hotten när har ni fått ersättningsresa då?

Nä det kanske inte är dyrt, speciellt inte om man jämför med om vi skulle tagit Fritidsresors försäkring eller avbeställningsskydd. Och reser man bara en gång om året så tjänar man in på avbeställningsskyddet för att inte tala om försäkringen då. Så visst den är billig men jag tänkte mer på att jag betalar en massa totalt till trygg hansa för alla andra försäkringar så då är det ju kul att få nåt tillbaka nån gång. Men det är väl mitt eget "fel".

• fenomena83

Tänkte nu till och det ser ut så här att vi har läkarintyg för 14,15,16,17 april och utan intyg alltså 11,12,13,18. Alltså exakt hälften av tiden. Inte bara 3 dagar av 8. Men det kanske inte spelar nån roll.

• Silence is golden
    fenomena83 skrev 2008-04-20 20:51:07 följande:
    Tänkte nu till och det ser ut så här att vi har läkarintyg för 14,15,16,17 april och utan intyg alltså 11,12,13,18. Alltså exakt hälften av tiden. Inte bara 3 dagar av 8. Men det kanske inte spelar nån roll.
    Det där kanske du får bäst reda på av resebyrån ni anlitade.Och elelr erat försäkringsbolag?
  • hotten

som sagt det beror helt på vad som står i intyget, ser man bara på antalet dagar så vet jag heller inte mer än att man skall ha varit sjuk MER än ½ restiden om man läser innantill, å det är det ju egentligen inte.. men ingen aning om hur de ser på detta, men om de är snälla så kan det tänkas att det i dettafall skulle kolla mer på läkarintyget å göra en helhetsbedömning?
    Barnet måste väll ha haft feber mm oxå om han skulle/behövde visstas inne i så många dar? annars brukar det ju räcka med 1 max 2 dar vid vanlig öroninflamation... å sedan att man inte får bada å sola och att han blev friskskriven vid återbesök den 4 dagen? eller varför tyckte ni att ni behövde vara innomhus med han så länge?
    Vad ni andra gjorde eller inte gjorde har inget med saken att göra *s*, alltingen får man en ny resa för helafamiljen alt sig själva och en medresenär (om man inte reser med familj) eller så får man inte.

som sagt utan läkarintyg så kan ingen säga vad som borde vara brukligt... men av de du skrivit så hade jag (om jag jobbade på TH) inte gett dig mer än läkarkostnaderna, medecinen & taxiresor.

Vi (någon av oss) har några gånger blivit sjuka så att vi inte fått flyga hem å blivit kvar på resemålet några dar -vecka extra.. å då har vi ju inte fått ny resa förståss.. de gånger vi fått ny resa har vi nog vart sjuka typ 9-10 dar av 15 haft tex bronkit eller luginflamation,

Har även ibland resebolagens extra försäkring tex när jag reser på väldigt dyr resa per dag sett, å då har vi oxå fått ny resa
    fast man inte varit "så sjuk" utan haft kraftig förkylning mer än halva resan) å kanske feber en dag, vilket medfört att syftet med resan förstörts, fast vi inte behövt ligga på rummet mer än typ 2 dar men inte fått bada och sola resten av tiden utan mer sprungit på chopping centrena he...
    å har man vart sjuk kortare än½ tiden så får man ju pengar per dag sett...
    men de är dyra försäkringar så man bör överväga risken å vad det kostar, det är sällan vi köper sådan försäkring till för det är ju trots allt hemförsäkringens reseförsäkring som man måste vända sig till så fort man blir lite mer sjuk då extra reseförsäkringar täcker vård bara upp till 2000.-! mm.. nåja det ä'r en annan femma..

vi har iallafall aldrig ansökt om ny resa utan skickat in kvitton å intyg å fått de vi fått å vart nöjda med det...

eller ja en gång fick vi inte de vi tyckte oss ha rätt till med då var det resebolagens extra försäkring (de är ofta krongliga att ha göra med, hemförsäkringsbolagen funkar mycket smidigare - vår erfarnenhet och de vi hört av tolkar-sekreterare på sjukhus mm utomlands oxå) så den gången faxade jag över intyget å mitt ärende till sjulkhuset på gran canaria å skrev att jag ringer upp dem kl.. å när jag ringde upp dem så hade de fyllt i de som saknades på intyget å skickat de till försäkringsbolaget... å 1 vecka senare fick jag nytt beslut om att vi fått ny resa

ibland kan man ju bli inlagd alt inskriven å måste besöka kliniken dagligen i några dagar för inhalation, dropp, antibiotika dropp/spruta eller dyl, å då blir kostnaderna högre å då har SOS kontaktat oss /vi kontaktat dem, å då har de skött allt direkt via sjukhuset, så vi inte sett dessmer papper å intyg utan bara fyllt i en blankett å kvitton å fått beslut från trygghansa där de även berättar hur mycket de betalat till sjukhust.

ja visst är det annat att gå till dr utomlans, å andra sidan är det ju privat vård å den privata vården är trevligare även i sverige! nått man glömmer bort i jämförelsen..

ts ursäkta om jag låter kall å så jag förstår mycket väl att det känns som förstörd semester! försöker bara svara från försäkringsbolagen sida om bedömning osv.. för vad jag tycker hör ju inte hit he he

• fenomena83

Nä jag tycker inte du låter kall. Tycker bara det är intressant att höra hur det kan va och bli.

Grejen var så här att när vi kom fram så hade sonen 40 graders feber och spydde och hade diarre. Då hade han precis haft magsjuka hemma så vi trodde att det bara var nåt som var kvar från den. Så vi väntade med att gå till läkaren i två dagar men var ändå inne på rummet eller om vi gick ut så tog vi det lugnt. Men febern gick inte ner med alvedon och han sov hela tiden, fick vätskebrist, så då gick vi till läkaren på tredje dagen och det var då han såg att det var öroninflammation. Han fick då medicin och ordinationer och då var vi allts fortfarande inne på rummet eller tog det allmänt lugnt ända till dagen då han blev utskriven.
    Så som sagt läkarintyg har vi bara för halva tiden men vi har ändå tagit det lugnt och sådär även innan vi träffade läkaren. Sen blev han bättre himla snabbt när han fick i sig antibiotikan och den speciella vätskeersättningen/näringsdrycken eller vad det nu var som läkaren gav honom så även om han inte kunde bada (ville inte ändå iofs eftersom han är rädd för vatten) så satt han och lekte på stranden.
    Men man kan ju se det som man vill, försäkringsbolaget tycker säkert inte det är nån fara speciellt inte om det inte står nåt på läkarintyget om det.

Vi får väl se vad dom säger, om dom säger nåt om det, drömmen är ju att dom ringer och "påminner" oss från TH och säger att om ni fixar intyg på det och det så får ni en ersättningsresa för då gör vi ju det Har nämligen hänt innan att nån trevlig snubbe från TH har ringt och påminnt oss om saker som vi inte visste till exempel "du vet väl att du kan få extra pengar om du bara skriver så och så".
    På så vis är TH väldigt bra tycker jag

Nu kan vi visserligen inte resa än på ett tag eftersom jag snart blir höggravid och sen kommer bebis så vi kan ändå inte resa förrän nästa sommar, och då har vi nog sparat ihop egna pengar.

• Silence is golden
    fenomena83 skrev 2008-04-21 10:49:55 följande:
    Nä jag tycker inte du låter kall. Tycker bara det är intressant att höra hur det kan va och bli.Grejen var så här att när vi kom fram så hade sonen 40 graders feber och spydde och hade diarre. Då hade han precis haft magsjuka hemma så vi trodde att det bara var nåt som var kvar från den. Så vi väntade med att gå till läkaren i två dagar men var ändå inne på rummet eller om vi gick ut så tog vi det lugnt. Men febern gick inte ner med alvedon och han sov hela tiden, fick vätskebrist, så då gick vi till läkaren på tredje dagen och det var då han såg att det var öroninflammation. Han fick då medicin och ordinationer och då var vi allts fortfarande inne på rummet eller tog det allmänt lugnt ända till dagen då han blev utskriven.Så som sagt läkarintyg har vi bara för halva tiden men vi har ändå tagit det lugnt och sådär även innan vi träffade läkaren. Sen blev han bättre himla snabbt när han fick i sig antibiotikan och den speciella vätskeersättningen/näringsdrycken eller vad det nu var som läkaren gav honom så även om han inte kunde bada (ville inte ändå iofs eftersom han är rädd för vatten) så satt han och lekte på stranden.Men man kan ju se det som man vill, försäkringsbolaget tycker säkert inte det är nån fara speciellt inte om det inte står nåt på läkarintyget om det.Vi får väl se vad dom säger, om dom säger nåt om det, drömmen är ju att dom ringer och "påminner" oss från TH och säger att om ni fixar intyg på det och det så får ni en ersättningsresa för då gör vi ju det Har nämligen hänt innan att nån trevlig snubbe från TH har ringt och påminnt oss om saker som vi inte visste till exempel "du vet väl att du kan få extra pengar om du bara skriver så och så". På så vis är TH väldigt bra tycker jag Nu kan vi visserligen inte resa än på ett tag eftersom jag snart blir höggravid och sen kommer bebis så vi kan ändå inte resa förrän nästa sommar, och då har vi nog sparat ihop egna pengar.
    När du startar en tråd så får du nog räkna med att få svar av alla slag.Tycker fö att du fått jättebra och konkreta svar.Vad skall du själv göra nu för att sas gå vidare med fallet?
  • fenomena83

ööhhh.. jag klagade inte på svaren..??? Det var hotten som sa "förlåt om jag låter kall" och då svarade jag bara att jag inte tyckte hon lät kall Fundersam

Men men. Har iaf gjort en skadeanmälan bara och så får vi se vad TH svarar på den, om de bara begär kvitton och läkarintyg och betalar utläggen för läkare så är det väl okej, nämner de något om ersättningsresa är det en bonus. Verkar inte som att de kommer göra det ändå, men det gör inte så fasligt mycket eftersom vi ändå inte kan åka.
    Vi hade iallafall en underbar vecka på andra vis, andra sonen hade jättekul och vi slapp städa och laga mat och såna grejer och kunde ta sovmorgnar, så helt förstört var det inte

• hotten

att man inte går till dr första dagen är ju bara ens eget fel, så det är inget du kan göra nått åt mer. Läkaren kan inte skriva nått om tiden innan fast han garanterat skulle veta (tex vätskebrist inte kommer på en timme) för då gör han tjänstefel.

jag skickar alltid läkarintygen, kvitton mm i anmälan...

läkarintygen vi fått på olika canarieöarna har då varit standard papper på engelska där de angett datumen, samt ant dagar av detta som man blivit ordinerad sängläge eller bara vila, behandling,
    3-4 rader för upplysningar som, feber, öroninflamation, utårkning, antibiotika behandling osv..

sen kan man få journal kopia på plats eller ibland hemsänt senare å den är på spanska å ev några sidor, fast det är inget fk behöver om de inte speciellt frågar efter detta, annars kan de kontakta kliniken själva å fråga efter detaljer.

Nu är jag medveten om att det är olika självklart, men så har vi fått på flera olika kliniker på både ch å teneriffa iallafall

Svar på tråden Är det nån som fått en ersättningsresa från försäkringsbolaget pga skada eller sjukdom?