• Diana P

Behöver hjälp med teorier...

Jag håller på och läser om de olika stora teoretikerna Vygotsky,Piaget och Skinner bland annat.
    Jag läser på engelska och tycker det är svårt.
    Jag ska svara på frågor utifrån barns lärande.Tex, hur är synen på lärnade?Vilken roll har läraren?Vilken roll har samhälle?
    Någon som har lust att förtydliga lite för mig?
    Tacksam!!

• Svar på tråden Behöver hjälp med teorier...
  • Diana P

Åh vad snällt att nån svarar!!Jag håller på en matematik kurs för yngre åldrar. Jag ska ta fram två matteexempel och svara på följande frågor:
    1. Hur är synen på barns lärande?
    2.Vilka blir konsekvenserna för undervisning i matematik?
    3.Vilken roll får lärare för yngre åldrar?
    4.Vilken roll har familj och samhälle?

Detta ska belysas och konktretiseras utifrån våra två mattetal.

Hänger du med?

• piixelslyna

För det första så ser de ju lärandet ur olika perspektiv, behavoristiskt, kognitivistiskt och sociokulturella perspektivet.

• Diana P

Ja exakt..det e det jag håller på att bena ut..alltså hur ser man på barn lärande utifrån ett behavoristiskt perspektiv, tex?

• Malin103

Du jag har även en kompis som precis blev klar lärare för dom yngre åldrarna ska kolla med henne om hon också kan hjälpa till, så fåtr jag återkomma till dig imorgon blir det bra?

• piixelslyna

Diana P skrev 2008-04-20 20:12:23 följande:

Ja exakt..det e det jag håller på att bena ut..alltså hur ser man på barn lärande utifrån ett behavoristiskt perspektiv, tex?
    Utifrån ett behavoristiskt perspektiv ser man på lärande på så sätt att lärarna lär ut och barnen lär in. Alltså per automatik. Man pratar även om kvantitet. Man tar inte hänsyn till olika bakgrunder eller hemförhållanden. När barnen (eleverna) kommer till skolan är de som tomma ark. Har du ingen litteratur att läsa?
  • Diana P

Jo,jag har ett häfte på engelska,jag är inge bra på det.Tydligen ska man komma ihåg en massa fån tidigare kurser,men jag har haft flera studeiuppehåll pga graviditeter så jag minns inte så mycket
    Vilken av teoretikerna var behavorist?
    Hur kan man se på frågorna utifrån ett kognivistiskt pespektiv då?

• piixelslyna

Vänta, ska kolla om vi inte använda oss av några SOU. (De finns att hitta på internet)

• ZAFT

Hej hej, det där känner jag igen sen jag själv pluggade. Huuua vad teorier det finns

Kognitivismen - Lev Vygotskij, Jean Piaget, och John Dewey  kognitivismen

Behaviorismen - Skinner och Watson

Den vackraste stunden i livet var den när du kom
  • ZAFT

Vygotskij tror ju att man lät genom leken och genom samspel med andra.

Och att all lärande sker i Vygotskij hävdade att all inlärning sker i en zon av proximal utveckling, den närmaste utvecklings zonen. Zonen är skillnaden mellan vad den lärande redan kan och vad han/hon kan lära sig med hjälp av någon som kan mer (ex läraren).
    Det är nog det jag kan komma ihåg såhär ur minnet

• ZAFT

I boken Dialog samspel och lärande av Olga Dysthe kan man läsa lite om Vygotskij under den sociokulturella teorin. Skulle aldrig kunna förstå alla teorier på engelska *ryser av tanken*

• Malin103

Hej Diana. Pratade med min vän tvärr är hon sjuk så hon orkade inte leta efter sina papper. Skulle höra av sig til mig imorgon.

• Diana P

Hej Malin!Ok,vad snäll av dig att engagera dig!Jag ska lämna in arbetet på fredag så jag har nåra dar på mig..

• ciliah

Jag kan rekommendera Pedagogisk filosofi av Stensmo, där finns alla gubbarna från Platon och framåt med. Har haft mkt nytta av den genom lärarutbildningen.

• Diana P

Tack!Jag tänkte bli klar ikväll så om någon vill tillägga nåt får ni gärna göra det

Svar på tråden Behöver hjälp med teorier...