Vad innebär kommunalt/enskilt vatten?
Hej
Funderar på att köpa ett hus. Det finns wc kopplat till septitank men så står det kommunalt/enskilt sommarvatten.Vad innebär det egentligen???
Hej
Funderar på att köpa ett hus. Det finns wc kopplat till septitank men så står det kommunalt/enskilt sommarvatten.Vad innebär det egentligen???
ja du... det där gick jag bet på.
Antingen har man väl kommunalt vatten eller egen brunn.
Vi har bott i ett sådant område och det betyder att du har egenborrad brunn för att kunna bo året om men på sommaren finns det kommunalt draget vatten för alla i området.
Har man egen brunn så klarar man sig ju utan det men man har möjlighet att nyttja det om ledningar är fördragna så man kan koppla på sig på sommarvattnet.
Nyttjar man sommarvattnet kan det vara så att trycket i kran blir något bättre plus att man vet att det vattnet är ok.
Har man egen brunn är det ju bra om man tar vattenprover med jämna mellanrum...
Hoppas du blev lite klokare :)
Mv Linda
Jag tror ni har kommunaltvatten men även en egen brunn som ni kan använda sommartid till kanske bevattning?
Så har vi så då slösar vi inte på det komunala vattnet i trädgården. Brunnsvattnet vi har var inkopplat i huset ända fram till -96 så det ska gå och dricka men det var länge sedan vi skickade in prover så vi dricker det mer.
Oooops såg jag skrivit fel. Vatten:Kommunalt/enskilt sommarvatten
Menar man då att det är kommunalt vatten året runt och även sommarvatten från samfälligheten?
Såg nu att du fått ett helt annat svar av Kihlis Så kan det ju också vara
...dricker det INTE mer, skulle det stå. Ska nog gå och sova, haha.
Jag skulle nog ringa mäklaren och reda ut detta så du vet med säkerhet.
Kolla då oxå om de haft problem med att brunnen torkat ut på sommaren (om det var enskilt då) Sånt är jätteviktigt för att stå utan vatten är aldrig skoj. Kolla oxå hur djupt borrad den är, bör vara 70 meter eller mer.
Vi hade inga problem under våra 5 år men har nu flyttat till Kommunalt året om vilket är sååå skönt för nu vet man att det ska fungera.
Hoppas ni hittar det ni söker för det är underbart med hus :)
Jag är tydligen lite trött jag också.Skrev rätt i min fråga men rättade ändå mig själv till det rätta
Jag tolkar det som att huset har kommunalt vatten men att man på sommaren även får tillgång till sommarvattnet som stängs av när vintern kommer.
Handlar det om en sommarstuga? Sommarvatten brukar innebära att det finns kommunalt vatten, men vattnet är bara på under sommarhalvåret när det inte är frysrisk för ledningarna (som kanske inte grävts ned så djupt).
Är det ett åretruntbonat hus har de i så fall enskilt (=eget) vatten under resten av året när det kommunala vattnet inte är på. Kolla i så fall om de gjort vattenprov under de senaste åren (max tre år gammalt bör det vara hörde jag om på radion för ett tag sen).