Tips på saker att göra i Dublin
Vad finns det för kul och intressant att göra i Dublin?
Tar tacksamt emot tips
Vad finns det för kul och intressant att göra i Dublin?
Tar tacksamt emot tips
Trinity College där du även kan se Book of Kells, museet. Det finns även ett litet vaxkabinett som kan vara skoj men går inte att jämföra med Mme Tussauds förstås! Guinness kan vara intressant, har dock själv ej varit dit. Sen finns det ett vikingacenter som var helt nyöppnat när jag var där för många många år sen! Men det absolut trevligaste med Dublin är alla pubar och trevliga dublinbor! Hoppas du får en bra resa!
Tack för tipsen! Guiness kommer säkert sambon vilja besöka
Fler tips?
Dublin zoo är ganska fint också om man gillar djur i bur...
Om man börjar med att åka på en guidad busstur, o sitter på bussens övre plan får man en bra överblick av stan, o en del av guiderna kan vara rätt roliga. Dublin Castle var intressant, o Jamesons Whiskey Tour är kul, om man gillar whisky. Om man är intresserad av litteratur finns det nån slags "literary pub crawl", den brukar vara annonserad lite överallt. Det brukar finnas gratis "What's On"-tidningar i tidningsaffärer o på turistbyrån, som listar både alla möjliga evenemang o bra restauranger o pubar.
Har du flera dagar kan du åka på en dagstur ner till Glendalough, klosterruiner i vacker miljö. Sedan är det också kul att vandra runt Moore St. på norrsidan, där är det en salig blandning av irländska tanter som säljer grönsaker, rysk charkbutik, afrikanska affärer och kinesiska hål i väggen restauranger.
Hej.. vi var på guinnes brewery tyckte inte alls det va värt pengarna, sambon e som en tok i ölet och de va kul att man fick smaka nybryggt men tycker inte att dete nåt man "måste"se.. Däremot tycker jag att man ska besöka "Temple bar" området med alla dessa fina pubar som e så mysiga med liveuppträdande osv. Gå definitvt in på templebar i templebar fin o kul pub med just de där rödmålade utanför och jätte stämning innanför "jättemånga" olika ölsorter.. Några meter därifrån kan man kika in på hard rock café om man e en sådan som vill besöka denna restaurang i alla städer/länder =P
Ha så kul! Glöm inte att gå in på en Spar eller Londis och köpa en "Hot chicken roll" Jätte god varm kycklingbaguette jag skulle kunna döda för =D
Jag rekomenderar också Glendalough om man vill se vacker irländsk natur! En upplevelse, definitivt! Vi bokade en guidad busstur hemifrån.
Jameson gillade vi skarpt, det "hör till" liksom om man gillar whisky! Temple bar måste man nästan gå till om man åker till Dublin.
Jag håller även med om att det kan vara kul att lösa biljett till en Tour bus. Då kan man hoppa på och av när man vill, det finns hållplatser överallt.
En annan sak är Arlington Hotel! De har god mat och riverdance uppvisning varje kväll. Ligger inne i Dublin city, bara att fråga vilken taxichaufför som helst! Vi gick dit tidigare på dagen och bokade bord. Supertrevligt och väldigt irländskt! Oh, vad jag längtar tillbaka....
Guinnessmuseet är nog lite overrated och ganska dyrt. Jag tror det kostar 13 euro per person. Och Guinness kan man ju dricka på vilken pub som helst.
Jag bor i Dublin (hej jsmfb!) och tycker nog att tjusningen med Dublin är atmosfären, mer så än vackra byggnader. Det kan vara ganska stökigt och bökigt och mycket trafik, och det gäller att titta åt rätt håll när man går över gatan. Men det finns ju också många fina platser, tex St Stepehens Green mitt inne i stan. Grafton Street är den största gågatan med affärer.
Jag skulle rekommendera att åka lite utanför stan, som tex Glendalough, eller ta darten (lokaltåget) söderut till Killiney och gå tillbaka längs med kusten till Dalkey. Jättefin utsikt, man passerar Bonos hus och andra fina hus, och Dalkey är en mysig liten by, med en huvudgatan. Sen kan man ta darten in till stan.
Om du har några fler frågor är det bara att komma tillbaka1
Christ church var häftigt att se. Och tips på en jättemysig pub är O`sheas som ligger i utkanten av Temple bar, alldeles efter vattnet. Tror dom skröt med att vara en av de äldsta i stan!