• Pudan

Sångtext till När Trollmor har lagt sina......

Min mamma brukade sjunga en sång för mig när jag var liten där texten gick som följer:

När trollmor har lagt de elva små trollen och bundit fast dem i svansen, hon sjunger så sakta för elva små troll de vackraste ord hon känner; aj aj aj aj aj buff, aj aj aj aj aj buff.

Jag undrar om nån har koll på om det finns flera verser eller om detta är den enda strofen.

• Svar på tråden Sångtext till När Trollmor har lagt sina......
  • mrskensington

Jag har för mig att det finns en vers till, men jag kan den inte.

• Skorpa

Nej det finns bara den versen.
    Sången är skriven av Margit Holmberg
    och finns i "Nu ska vi sjunga", Almqvist & Wiksell, Stockholm 1941

• Karpet

Räknar man inte ner? DVS När trollmor har lagt de tio små trollen...nio små trollen etc?

• Pudan

Tack för era snabba svar! Synd att det inte finns fler verser - den är så himla söt och mysig i melodin. Får väl sjunga den för blivande barnet till h*n protesterar mot den enformiga texten!

Nån annan som har tips på nån söt visa som passar bra även att nynna och som inte är så vanlig eller för puttenuttgullig?

• Snooze

"Vargsången" från Ronja Rövardotter är ju finast i världen

• Karpet

Aha, så det kanske inte är så att man räknar ner då? Jag gör så, för jag hade för mig att det var så, men har inte kommit fram till någon bra text till när det sista trollet skulle lägga sig.

• Vaniljlatte

Trollsången, vargsången och vyssan lull är de som går varma här vid nattning eller tröst.. Tula hem och tula vall, med men vet inte vad den heter.

• carola1977

Jag nynnar alltid Tjorvens vaggvisa till Skrållan:

Ack så skönt, slumra in,
    i bädden så fin,
    som blomman på äng,
    i en gungande säng.
    Och guds änglar de små,
    breda vingarna ut,
    och kring barnet de stå,
    till dess natten är slut.

Svar på tråden Sångtext till När Trollmor har lagt sina......