• grynet80

Olivtråd, skötselråd

Jag har ett olivträd som stått inne hela vintern. Nu har jag börjat sätta ut det om dagarna vilket jag har fått för mig att det är ok.
    Men det har långa skott som skjuter iväg. Kan man bara klippa av dem så det inte ser så spretigt ut?

Alla skötselråd emottages tacksamt!!

• Svar på tråden Olivtråd, skötselråd
  • grynet80

Jag menar ju olivtrÄd.

• Älskarminabarn

Du kan klippa var du vill i ett olivträd så att det får en snygg form, men sen är det kanske inte det bästa att klippa på våren utan vänta till hösten strax innan du ska ta in det.
    Det är ok att det står ute nu, jag sätter inte in det om nätterna. Vi bor i Skåne så här fryser det inte mer.
    Lycka till.

• grynet80

Men trädet har massor med skott som skjutit iväg. Ska jag vänta tills hösten med att klippa ev dem då? Det är lite döda grenar, äe det likadant med dem?

• Älskarminabarn

De döda grenarna ska du klippa av. Man klipper på samma sätt som man beskär en rosenbuske (titta in någon bok om du inte vet hur man gör).
    Som sagt man bör helst klippa på hösten, men jag gör det ibland även på våren och det har alltid gått bra.
    Förra våren blommade mitt träd för första gången och hade jag du beskurit det för hårt tror jag inte att det hade gjort det.

• grynet80

Tack så jättemycket för svaret!

• Älskarminabarn

Tänke bara på en sak till om ditt träd blommar måste du ha två blommande träd för att det ska bli oliver, eftersom det inte är självpollinerande.

• grynet80

Är det då man ska gå och topsa? Får springa till syrran o topsa isf!! Är det kön o grejs oxå?

• Rosenlund

Tror mitt olivträd är dött. Trodde det skulle va lätt att sköta men tydligen inte. Jag som hade velat haft ett i flera år och fick ett i fördelsedagspressent av min sambo i okt.

Skötselråd nån ifall jag köper ett nytt? Hur vill trädet ha det på vintern?

• grynet80

Svalt och inte för ljust är de tipsen jag fått! Har haft mitt i ett hörn i vardagsrummet och inte vattnat för ofta och det har ju hjälpt, trädet lever fortfarande .

Svar på tråden Olivtråd, skötselråd