• Anonym (blodbad)

Kraftig mens efter missfall - köpa Cyklo-f?

Efter mitt senaste mf har jag fått så jobbig mens. De tre första dagarna kommer det jättemycket blod och massor av tjockt mörkt slem och klumpar. Jag har också mensvärk i tre dagar. Vanligtvis har jag mycket mens och mensvärk EN dag, men nu är det alltså TRE dagar.

Man kan ju få jobbig mens efter en graviditet, men efter ett tidigt mf...?!

Jag undrar också om det är bra att prova Cyklo-f för att minska blödningarna. Men vad händer då i kroppen? Måste inte slemhinnan komma ut vid mensen? Kan man rubba kroppen på något sätt med Cyklo-f? Man behöver väl inte prata med sin gyn innan?

• Svar på tråden Kraftig mens efter missfall - köpa Cyklo-f?
  • Lii1

tala med barnmorskan först innan du antar dom tabletter.

• Lii1

för 3 dagar är ändå inte lång tid att ha mens .

• Silence is golden

Anonym (blodbad) skrev 2008-04-21 10:18:27 följande:

Efter mitt senaste mf har jag fått så jobbig mens. De tre första dagarna kommer det jättemycket blod och massor av tjockt mörkt slem och klumpar. Jag har också mensvärk i tre dagar. Vanligtvis har jag mycket mens och mensvärk EN dag, men nu är det alltså TRE dagar.Man kan ju få jobbig mens efter en graviditet, men efter ett tidigt mf...?!Jag undrar också om det är bra att prova Cyklo-f för att minska blödningarna. Men vad händer då i kroppen? Måste inte slemhinnan komma ut vid mensen? Kan man rubba kroppen på något sätt med Cyklo-f? Man behöver väl inte prata med sin gyn innan?
    2. INNAN DU TAR CYKLO-F

Observera att Cyklo-f endast får användas om Du har regelbundna, rikliga menstruationer. För att Du ska känna Dig säker på detta innan Du startar behandlingen skall Du ha svarat ja på båda frågorna som följer:

Är Dina menstruationer regelbundna, dvs uppträder med 21- 35 dagars mellanrum?

Behöver Du när menstruationen är som rikligast, använda dubbla sanitetsskydd, binda och tampong samtidigt eller dubbla bindor för att förhindra genomblödning, alternativt byta sanitetsskydd besvärande ofta?
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Anonym

Jag tycker nog att du ska vända dig till gyn innan  du gör något. Jag fick tillbaka min mens efter ma och jag blödde kraftigt i 2 veckor på första mensen.

• Fracklands

Tycker absolut inte att du ska ta några tabletter. Blodet (och resterna) efter missfallet ska ut punkt slut. Sök hjälp hos gynekolog annars, men vänta åtminstone två mensomgångar!

• Anonym (4mf)

Första mensen efter mf är alltid (nästan ) kraftigare och mer klumpar.
    Det rensar ut ev rester som är kvar. Detta är ett av skälen till att man bör vänta en mens innan man försöker igen.
    Även mens nr2 kan vara konstig.
    Ingen ide med tabletter ännu.

• Anonym (blodbad)

Jag menade att det är tre dagar som mensen är riktigt riklig, sen minskar den och är lite mer normal i ytterligare några dagar. Blöder i totalt 6-7 dagar. När det är som mest blöder jag igenom en plus-tampong på ca 1 h.

Missfallet var i början av januari. Den första mensen var ganska ok, det blev värre andra och nu tredje gången. Mens och ägglossning är regelbunden.

Det kan väl inte vara rester kvar fortfarande?!

• törnfågel

Jag frågade min läkare om exakt samma sak för ett tag sen, och hon sa att det var helt ok att använda cyklo-f. Det är bara blödningen vid själva missfallet som man inte bör hämma med tabletter. Så knapra på!

• Silence is golden
    törnfågel skrev 2008-04-21 22:04:29 följande:
    Jag frågade min läkare om exakt samma sak för ett tag sen, och hon sa att det var helt ok att använda cyklo-f. Det är bara blödningen vid själva missfallet som man inte bör hämma med tabletter. Så knapra på!
    Tycker inte du att TS bör kontakta en läkare själv först
  • Anonym (blodbad)

Tack för alla svar. Jag har en läkare som jag har frågat 100 andra frågor, men får bara till svar att allt är normalt. Men det är klart att jag kan fråga om Cyklo-f också, ville bara kolla om det var någon som hade varit med om samma sak efter missfall och vad ni isåfall har gjort.

• Lii1

tala med barnmorskan eftersom de är en del risker först,de finns andra som kanske kan passa dig om dom tycker det.rådgör alltid med barnmorskan
    Anonym (blodbad) skrev 2008-04-21 13:48:23 följande:

Jag menade att det är tre dagar som mensen är riktigt riklig, sen minskar den och är lite mer normal i ytterligare några dagar. Blöder i totalt 6-7 dagar. När det är som mest blöder jag igenom en plus-tampong på ca 1 h.Missfallet var i början av januari. Den första mensen var ganska ok, det blev värre andra och nu tredje gången. Mens och ägglossning är regelbunden.Det kan väl inte vara rester kvar fortfarande?!
  • Anonym (blodbad)

Någon som vet hur länge det är vanligt att ha rikligare mens efter missfall? Och vad beror det på?

• törnfågel

Silence is golden skrev 2008-04-21 22:09:06 följande:

Tycker inte du att TS bör kontakta en läkare själv först
    Jag tycker att det är upp till TS.
    Cyklo-F är ju ändå ett receptfritt läkemedel, det är ju inte några starka grejer vi pratar om.
  • Anonym (blodbad)
    törnfågel skrev 2008-04-22 18:00:09 följande:
    Cyklo-F är ju ändå ett receptfritt läkemedel, det är ju inte några starka grejer vi pratar om.
    Ja, precis!
Svar på tråden Kraftig mens efter missfall - köpa Cyklo-f?