Recept på soppa som innehåller köttfärs
Tänkte göra egen köttfärssoppa men hittar inget bra recept. Kan någon hjälpa mig?
Tänkte göra egen köttfärssoppa men hittar inget bra recept. Kan någon hjälpa mig?
Jag brukar steka upp köttet i kastrullen, krydda och sånt.
Häller på vatten och sen rotsaker efter tycke och smak (jag brukar använda potatis, palsternacka, kålrot, morot, purjolök).
I med någon buljongtärning också och lite hel svartpeppar eller kryddpeppar.
soppa på köttfärs kan man ta lite vad man har hemma tycker jag, svårt att misslyckas med det.
saker som kan vara gott att använda är:
*krossade tomater
*buljong
*rotfrukter
*bönor
*olika sorters kryddor
*sambal oelek (pyttelite för att få lite sting)
*pasta
*lök (gör mkt för köttfärssmaken)
Gjorde en gulaschsoppa på köttfärs som blev poppis:
Portioner: 4
1 gul lök
4 potatisar
1 paprika
1 msk olja
500 g köttfärs
6 dl vatten
1 köttbuljongtärning
500 g krossade tomater
2 tsk kummin
salt och peppar
Gör så här:
1. Skala lök och potatis. Skölj paprikan. Hacka lök, skär potatis och paprika i tärningar.
2. Fräs alla grönsaker och köttfärs i olja i en kastrull eller gryta.
3. Tilllsätt vatten, köttbuljongtärning, krossade tomater och kryddor. Låt koka ca 10 minuter.
4. Smaka av med salt och peppar.
För alla: Läs noga innehållsdeklarationen på köttbuljongen.
Glutenfri: välj glutenfritt bröd.
Laktosreducerad: välj laktosreducerad matyoghurt.
Tips!
Gott att servera gräddfil och cornichons vid sidan om.
Gröna tipset: Byt ut köttfärsen mot kokta kikärter eller bönor.
brukar steka köttfärs,krydda efter smak,hälla i vatten o potatis majskolvar som jag delar i tre köttbuljong tycker det är lätt o enkelt o smakar jättegott...
min favorit grönsakssoppa som bara blir bättre med köttfärs!
3 stora lökar
2 burkar krossade tomater (gärna smaksatt med vitlök eller chili)
½ stort vitkålshuvud
2 morötter
1 selleri
1 tärning grönsaksbuljong
1 påsar löksoppa
soja
Herbamare (örtsalt) eller Trocomare
*Fräst köttfärs
Skär grönsakerna i bitar och slå ned köttfärsen i en stor kastrull. Täck med vatten och koka i 1 timme. Tillsätt soja efter behag
det är sviiiiiiiiin gott...
frysta....
Tacosoppa
Fräs köttfärs. Häll i en kryddpåse per 500 gram kött. Fräs ihop detta(inget vatten.) Häll över köttfärsen i en kastrull. På med en glasburk tacosås (valfri starkhetsgrad!) en burk krossade tomater och lika mycket vatten som tomater. Låt koka ihop. (har ni mer än 500 gram kött, så ta så det blir "bra" soppkonstistens! Men glöm inte mer tacosås då!)
Till detta har vi "vanliga" taco-tillbehör. Riven ost, avokado, crème fraice, sallad, paprika, majs.
Så i skålen med soppa, blandar man i vad man vill ha av ovannämda! Vi brukar ha lite bröd till med! Slabbigt, men gott =)
Det är jättegott att fräsa upp köttfärsen ch sedan blanda ner det i Arlas färdiga Orientaliska soppa!