• Lysande

Tips på hur skriva att vi inte önskar en massa "saker" till dopet

Hej,

Både jag och min sambo tycker att dagens barn har alldeles för mycket prylar. Barnen uppskattar inte ens allt de får om de ens kommer ihåg vem de får det av, jag menar vilket barn kommer ihåg alla leksaker de får när de fylelr 1år?

Inför vårt dop skulle vi vilja på ett fint sätt vilja tala om att vi inte vill att släkten och vännerna lägger ner en massa pengar på "onödiga" saker (om man får säga så). Jag tycker inte heller att alla dessa dop-fotoalbum/ramar är så fina.

Vi skulle, om någon vill ge vårt barn ett minne i form av att köpa något, hellre vilja att de sätter in pengar till kanske barncanserfonden eller liknande eller sätter in pengar på vår dotters fondkonto som hon kan ha glädje av senare i livet. Men hur talar man om det på ett fint sätt utan att stöta sig med någon?

Någon som har tips?

• Svar på tråden Tips på hur skriva att vi inte önskar en massa "saker" till dopet
  • Flytning
    Lysande skrev 2008-04-21 11:11:52 följande:
    Hej,Både jag och min sambo tycker att dagens barn har alldeles för mycket prylar. Barnen uppskattar inte ens allt de får om de ens kommer ihåg vem de får det av, jag menar vilket barn kommer ihåg alla leksaker de får när de fylelr 1år?Inför vårt dop skulle vi vilja på ett fint sätt vilja tala om att vi inte vill att släkten och vännerna lägger ner en massa pengar på "onödiga" saker (om man får säga så). Jag tycker inte heller att alla dessa dop-fotoalbum/ramar är så fina.Vi skulle, om någon vill ge vårt barn ett minne i form av att köpa något, hellre vilja att de sätter in pengar till kanske barncanserfonden eller liknande eller sätter in pengar på vår dotters fondkonto som hon kan ha glädje av senare i livet. Men hur talar man om det på ett fint sätt utan att stöta sig med någon?Någon som har tips?
    Om du skriver att de kan sätta in pengar på din dotters konto så kan det låta tiggande. Däremot kan ni skriva på inbjudningskortet att de kan sätta in en valfri summa till barncancerfonden istället för att köpa doppresent. Skriv in kontonummret också.
    Jag tycker inte att det låter konstigt, utan folk blir nog lättade också för det brukar vara man svårt att veta vad man ska köpa.
    Jag skulle inte tycka att det var nåt konstigt utan att det var nåt bra. Understryk bara att det ska vara en valfri summa.
  • mludvigs

När någon frågar är det väl bäst att vara ärlig och säga som det är - att ni helst ser att de skänker pengar till ett syfte eller sätter in pengar på dotterns fondkonto. Ha då självklart kontonummer och så vidare förberett.

Om man vill skriva något i inbjudan kan man kanske skriva något om att om de vill hjälpa eran dotter att rusta sig för framtiden så är en liten peng på fondkontot uppskattat.

• Cia o krabaten

Från de närmaste kan ni väl personligen uttrycka en önskan om ngt "vettigt".
    Vi önskade oss tex ett äppelträd av farmor och farfar som är dotterns egna som växer lika som hon
    mormor och morfar bad vi helt enkelt om pengar istället.

Annars låter det väl bra att skriva om barncancerfonden alt hennes egna fondkonto.

• DenDär

Så här skrev vi på inbjudningarna till vår sons Födelse-kalas som vi ska ha i maj:

Vill ni ge någonting så har vi har öppnat ett sparkonto till Teonor i present där vi satt in en slant till hans framtid, kanske vill ni göra det samma istället för en present
    (XXXX-XXXX-XXXX).

• alltomfiske

Skriv på inbjudningarna att ni undanber er presenter då ert barn har allt hon behöver men att om de ändå vill skänka något så är en valfri slant på hennes sparkonto välkommen. Eller skriv Barncancerfondens kontonummer istället och skriv att det finns andra barn som har större behov av hjälp eller nåt liknande.

Vi hade inget dop, men till jul och födelsedag sa vi bara rakt ut att hon har redan det hon behöver, men att t.ex. böcker är en bra present om de ändå ville köpa nåt. Jag har inte tyckt att det varit svårt att säga hur vi vill ha det, det har respekterats utan problem. Lycka till!

• Vintersjäl

Såhär har vi skrivit :
    "Eventuella presenter undanbedes då Viggo har ett sparkonto för framtida behov där vi gärna tar emot gåvor"

• CMH

Ja tror många ser det som en "lättnad" att det är lättare att sätta in en summa på sparkontot istället för att man måste komma på en bra present att ge. Vi har har iaf sagt det till släktingar att vi gärna tar emot pengar till sonens sparkonto på dopet, och dom tycker det är en jätte bra gåva! Sen tar jag ju gärna emot saker till sonen också men alla dessa fulla tennramar o skit har vi sagt nej till :)

Egon 080109
  • Palsternacka

Vi skrev i inbjudan att gästerna gärna fick skänka pengar till vårt barns fadderby hos sos-barnbyar. Det gjorde nästan alla, men hon fick några presenter ändå.

Svar på tråden Tips på hur skriva att vi inte önskar en massa "saker" till dopet