• Anonym

Starta Hvb-hem?

Jag har funderat på att starta ett behandlingshem för barn efter jag gått klart min utbildning, men jag hittar ingen info om HUR det praktiskt går till...

Ngn som kan tipsa mig om en bra hemsida eller någon man kan ringa och prata med??

• Svar på tråden Starta Hvb-hem?
  • Anonym

Du ska prata med socialstyrelsen!

• sakoline

Börja med att vara familjehem, du måste väl ha lite mer erfarenhet?

• en glad

Länsstyrelsen ger tillstånd och har tillsyn över HVB-hem. Du hittar säkert info på deras hemsida - om inte ring och fråga!

• Anonym
    sakoline skrev 2008-04-21 20:20:34 följande:
    Börja med att vara familjehem, du måste väl ha lite mer erfarenhet?
    Jag har barn själv så jag vet hur man tar hand om barn...har också samma erfarenheter som de barn jag i framtiden vill hjälpa... sen så ska jag syssla med behandling, inte ha barn boende hos mig, privat liksom...och det är nog skillnad på att vara familjehem och driva ett hvb-hem med personal mm. Jag kommer nog lära mig det jag behöver på vägen och genom att ha kontakt med andra som är kunniga på området och ha en dialog med barnen...
    en glad skrev 2008-04-21 22:12:44 följande:
    Länsstyrelsen ger tillstånd och har tillsyn över HVB-hem. Du hittar säkert info på deras hemsida - om inte ring och fråga!
    Ja, jag ringde dom, och de har skickat hem lite info till mej nu! :)
  • Anonym (Tveksam)

Tycker att du ska börja jobba på ett HVB-hem först några år innan du öppnar eget hem. Alternativet är att du jobbar som familjehem några år först.

Att ha erfarenhet av egna barn räcker inte, då de barn som har behov av att bli placerade har en problematik som inte kan jämföras med "vanliga" barns behov.

• Anonym
    Anonym (Tveksam) skrev 2008-04-22 07:58:10 följande:
    Tycker att du ska börja jobba på ett HVB-hem först några år innan du öppnar eget hem. Alternativet är att du jobbar som familjehem några år först. Att ha erfarenhet av egna barn räcker inte, då de barn som har behov av att bli placerade har en problematik som inte kan jämföras med "vanliga" barns behov.

Jag går ju en utbildning på fyra år för att ta hand om barns psykiska problem bl.a, och ska ha 30 p praktik... och sen ska jag jobba två år innan jag startar hemmet...

De flesta hvb-hem som finns nu har inte ens utbildad personal liksom, så jag tycker jag har rätt bra utgångsläge.. tänker itne ha familjehem för jag tycker inte det är samma sak..

• sötkaka

Jag tycker det låter toppen om någon som är såpass utbildad som du kommer att vara öppnar ett hvb-hem.
    Det är ett stort behov av BRA hvb-hem efterssom det uppenbarligen verkar vara en bristvara.

Önskar dig all lycka till i världen!!! Kanon.

Skriv gärna mer här om hur det går för dig när du fått hem material m.m. *nyfiken*

• Anonym
    sötkaka skrev 2008-04-22 08:20:20 följande:
    Jag tycker det låter toppen om någon som är såpass utbildad som du kommer att vara öppnar ett hvb-hem. Det är ett stort behov av BRA hvb-hem efterssom det uppenbarligen verkar vara en bristvara.Önskar dig all lycka till i världen!!! Kanon. Skriv gärna mer här om hur det går för dig när du fått hem material m.m. *nyfiken*
    Tack för lite positiv feedback :) Ja... när jag ringde länsstyrelsen så sa jag att det enda jag visste var att man behövde en högskoleutbildning, och hon ja pratade med sa då; "jaa... men det finns ju sätt att kringgå det..." Jaaa! Vad bra... tack, då vet jag :)
    Tyvärr kan man ju tjäna mycket pengar på att starta hvb-hem utan någon som helst ambition att förändra samhället, så jag hoppas att jag verkligen kan göra skillnad där genom att starta ett hem som verkligen är BRA också!
  • Anonym

Vad spännande! Hoppas att det går vägen.
    Samhället är i stort behov av fungerande HVB-hem. Nu när man läser om deras utredningar om landets HVB-hem blir man ju mörkrädd.
    Om du bor i mina hemtrakter så kan jag börja jobba hos dig, då jag om ett år är färdig behandlingsassistent :)
    Lycka till!

• Anonym (5562)

Jisses vad underbart att läsa.
    har erfarenhet själv både personligt och nu när jag hjälper barn, och blir så glad över att de finns de som gör sånt här för barnens skull. Inte bara pengar.

Jag blir gärna din anställde sedan ;)

Lycka till!

• Eliin 014

Hej hej ser att detta skrevs för länge sen men jag och en vän har tankar över att starta ett behandlingshem och undrar om allt det hör till som uttbildning osv hoppas på svar mvh eliin

Svar på tråden Starta Hvb-hem?