• Lady Bling

Hur mycket laktulos ger ni till era 1-åringar?

Jag har en dotter som fyller 1 år på söndag. Hon bajsar visserligen varje dag, ofta ett par gånger per dag, men är oftast väldigt hård i magen. I fass står det att barn under 1 år ska få 5 ml laktulos och barn 1-6 år ska få 10-15 ml laktulos. Hur gör man då om barnet är precis 1 år då funderar jag på. Det är ju rätt stor skillnad på 5 och 15 ml laktulos, vill ju att det ska ge rätt effekt men inte för mycket så att hon får ont i magen. Gav ca 6 ml nyss, men vet inte om jag borde ha gett mer eller om det kanske räcker. Därför undrar jag nu hur mycket ni ni som använder laktulos ger till era små.

Ni som har 1-åringar med trög mage, hur mycket laktulos ger ni till dom?

Hur många månader är barnet?

Hur snabbt ger laktulosen effekt, alltså hur snabbt efter att ni gett laktulosen börjar barnet bajsa?

• Svar på tråden Hur mycket laktulos ger ni till era 1-åringar?
  • ElinOlsson

Jag blev rekomenderad 5 ml till min 3-åring. Efter tre dagar skulle det ha gett effekt fick jag höra, om inte tidigare.

• Lady Bling
    ElinOlsson skrev 2008-04-21 13:55:22 följande:
    Jag blev rekomenderad 5 ml till min 3-åring. Efter tre dagar skulle det ha gett effekt fick jag höra, om inte tidigare.
    Tack! Hur ofta gav du 5 ml då, en gång per dag? Tycker att det låter lite med 5 ml till en treåring om man ser på fass doseringsanvisningar. Räckte det för din 3-åring?
  • Elvira80

Min dotter får 9-10ml varannan dag. Är 1 1½ år

• CCA

Nä'r min dotter var precis året gav jag ca 7,5ml. !0 ml blev lite väl mycket och 5ml hade ingen effekt. Jag gav henne varje dag. Jag brukade se effekt först dagen efter.

• hammarby

Ta kontakt med läkare, det är vad som rekommenderas när man ger laktulos.

Vår son är 19 månader. Vi hade en jättejobbig period med microlax och omläggning av kosten (jättejobbigt) och vi började ge 7,5 ml..blev tvungna att öka till 10..och till sist 15. Nu ska vi förmodligen börja trappa ner, men jag ska ta kontakt med vår läkare imorgon för att höra hur vi ska gå tillväga.

Det tar 2-3 dagar innan man märker av en förändring.

Barn är jordens levande blommor
  • ElinOlsson
    Lady Bling skrev 2008-04-21 14:01:58 följande:
    Tack! Hur ofta gav du 5 ml då, en gång per dag? Tycker att det låter lite med 5 ml till en treåring om man ser på fass doseringsanvisningar. Räckte det för din 3-åring?
    Han hade bara bestämt sej för att det där med att bajsa var jobbigt. Höll sej i en vecka. Egentligen är han inte hård i magen, men han får lite hjälp på traven av laktulosen.

Däremot funderar jag på om laktulosen gör att fisarna luktar död... Någon som har samma erfarenhet?
  • hammarby
    ElinOlsson skrev 2008-04-21 20:59:03 följande:
    Däremot funderar jag på om laktulosen gör att fisarna luktar död... Någon som har samma erfarenhet?
    Jo tack....*håller för näsan*
    Barn är jordens levande blommor
  • Vicka81

Hmm... Lovisa äter ca 35 ml om dagen... hmm... 10 ml? Låter ju som ett skämt!

• cloudberry79

Prova med mindre och öka om det inte hjälper, det kan ge jättemycket gaser i början, men det rättar till sig med tiden. (Nu är visserligen sonen bara sex månader, men har ätit laktulos de senaste fyra, vi har ökat dosen något för varje helt kilo han ökat).

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Mamma S
    Vicka81 skrev 2008-04-24 20:13:38 följande:
    Hmm... Lovisa äter ca 35 ml om dagen... hmm... 10 ml? Låter ju som ett skämt!
    35 ml per dag?? Det är alldeles för mycket! Man kan som vuxen ta 30 ml några dagar i rad vid förstoppning för att sedan trappa ner till 10-20 ml per dag. Hur gammal är din dotter, och vem har rekommenderat en så hög dos?
  • Vicka81

Mamma S: Lovisas läkare. Lovisa har kronsik förstoppning men har nu dock bytt ut laktulosen mot movicol. Laktulos är inte farligt i höga doser, förutom att det kan ge magknip och diarré, däremot blir det ju problematiskt at få i henne all denna laktulos. Lovisa är 1 år och har ätit laktulos sen hon var några månader.

• bambina123

Min dotter fick också lactulos för hon hade en rejäl förstopping som inte ville lösa sig. Hon var uppe i 60 ml per dag i ca 2 veckor. Men efter 2 v ville hon inte dricka mer, så vi blev inlagda och hon fick olja + klyx i 2 dagar. Nu har hon inga mediciner alls och hon bajsar varje dag, men nu börjar det att bli hårdare. Hur får du i henne movicolet ?

• bambina123

Hur fick ni veta att hon hade kronisk förstoppning? Min dotter är 2 1/2 år. Hon har fått movicol sedan hon var 6 månader, hon har även en lindrig reflux. Hur mycket movicol får din dotter? Du får ursäka alla frågor, men jag behöver andras erfarenhet av förstoppning. Nu när min dotter inte får movicol och laculos, mår hon jättebra men jag vet inte om hon klarar sig utan.

• Vicka81

Bambina: Jag rör ut movicolet i lite vatten och blandar sedan med fruktpuré. Hon får 1 påse movicol junior/dag. Hon har bara haft det i några dagar än så länge men hittills har hon bajsat sen vi började. Förra veckan fick vi rensa henne med 3 klyx för hon var jätteförstoppad (hade gått alldles för länge egentligen men vi trodde inte det var så illa som det var eftersom hon hade bajsat småpluttar dagligen)och denna veckan har de gett henne klyx gång. Vi har provat att inte ge henne någon lactulos innan men det slutade med att vi fick åka in och ge henne klyx. Vi ska på läkarbesök idag så jag kan meddela sen vad dom sa. Kronisk förstoppning är det väl när de aldrig är mjuka i magen utan mediciner. Lovisa har haft så sen hon slutade amma och då var hon 5 veckor. Hoppas din dotter klarar sig bra utan mediciner i fortsättningen!

• Mamma S

Vicka81: Okej, då förstår jag. Min fyraåriga dotter har också en svår, kronisk förstoppning som hon haft sedan hon var 5-6 månader. Hon får Movicol nu och har fått det sedan hon var 2 år. Fick Laktulos innan, men aldrig så mycket som din dotter fick. Jag tycker Movicol är bättre, för det löser upp avföringen mer så den blir lättare att få ut. Min tjej får vuxenvarianten, oftast en halv till en hel påse per dag men ibland så mycket som 2 påsar per dag. Vi har också hållt på mycket med klyx men min dotter blir så dålig av dom så det funkar inte att ge henne det, hon håller kvar det i tarmen tills det backar uppåt och hon kräks istället. Usch, det är verkligen ett helsike det här med förstoppade barn! Har ni kontakt med någon tarmterapimottagning? Annars kan jag rekommendera dej att be om en remiss dit, dom är jätteduktiga! Vet dock inte om det finns på fler ställen än ALB där vi går.

• JeanneDArc

15 ml gav vi ju till vissa vuxna på mitt jobb!

• mammasälskling

Hejsan, min dotter är ett år och har trög mage, bajsar gör hon varge dag till varannan dag. vi ger henne 2,5 ml lactulos och jag gav min 5 åriga son 5 ml lactulos när han hade problem med sin tröga mage

Svar på tråden Hur mycket laktulos ger ni till era 1-åringar?