• minismatte

Hur löper er tik?

Jag har en GD tjej på 10 mån, som just börjat löpa för första gången. Är nyfiken bara på hur mycket det skiljer mellan olika raser och individer?

Så min fråga är hur ofta och hur länge löper er/era tikar å vad är det för ras?

Och märker ni någon skillnad i hur dom beter sig? Typ PMS eller om dom äter sämre eller nåt sånt?

• Svar på tråden Hur löper er tik?
  • Mysflint

Min tik har löpt två ggr med 10 månaders mellanrum. Hon är blandning mellan whippet, rottweiler och amstaff.
    Hon blir trött långt innan löpen och det håller i sig flera månader. Hon äter aldrig bra, har aldrig gjort, inte heller under löp. Hon blir väldigt lydig, är lätt att ha att göra med, försöker inte testa gränser såsom annars.
    Nu är hon skendräktig för första gången med mjölk i sina tuttar och hon har ett gosedjur som valp. Äter extremt dåligt. 2 ggr i veckan ungefär.  Pigg som vanligt utomhus, med samma vilja till motion och träning.

• Mysflint

Hon löper strax under 3 veckor! Ca 18 dagar.

• minismatte

Intressant att hon blir lydigare, annars brukar man ju höra att dom kan bli lite "tomma" i huvet då!? Har inte märkt nån direkt skillnad på min tjej, hon e inne i en liten "testa matte" period iaf!

• Majsan70

Vår tjej löper en gång per år ca 3 veckor totalt. Det är en blandning schäfer/bordercollie. Hon blir lite bitchig i samband med löp och lättirriterad. Dock lika lydig som alltid annars.

• minismatte

Lite PMS då kan man säga...hi hi!!

• MagdaA

vi har en korsning, shäfer, huskey, jämthund. Hon löper med ca 7 mån mellanrum, blöder då i 25-28 dagar ca. Hon blir slöööö! Är först lite gnällig innan löpen, men när hon väl kommer igång så blir hon slö, ligger mest bara och sover. Äter lite dåligt under löpperioden och även nån vecka innan, men det går över så fort den är slut.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • minismatte

Verkar finnas många olika varianter på hur dom reagerar!!

Nån mer som har ytterligare nån variant??

• nemo2

har en lapsk vallhund.hon löper 2/år ca3-4 veckor, hon är 3 år oj vilken skillad på nu och då. nu är hon en stor bitch fruktansvärt irreterad under löp annars hur gå som helst

• daughterofabitch

Har en Schäfertik som löper två ggr per år. Otroligt jämna perioder. 21 dagar i sträck löper hon. Har en otrolig aptit under löpet. Vill inte ha något med hanhundar att göra och hon skulle lätt slakta den som kom i hennes väg om hon fick mattes tillåtelse. Hon är väldigt lydig och följsam i vanliga fall, men blir mer följsam under löpet. Aldrig skendräktig.

• Lejla och Ullis

Vi har en dandie dinmont terrier.(En terrier av mindre sort). Hon löper var 7:e månad och i drygt 3 veckor.

• minismatte

Min tjej verkar vara mer trött än vanligt, annars har ja inte märkt nåt speciellt hittills! Hon har inte ätit riktigt som hon ska på flera mån nu, så de e märker man ingen skillnad på!

Får väl se hur länge hon håller på! De verkar ju ligga runt 3 veckor känns de som!?

• Powerwoman

Min tik är 9 månader gammal och är inne i första löpet nu.

Det märks absolut ingenting på henne, hon är precis som vanligt:)

• Pikaur

Tibbetik, 7 år. Löper 3 veckor, varav 3 veckor in hell! Rider mot allt och blir aggressiv.

• minismatte

Pikaur: Oj de lät jobbigt!! Blir som värsta jobbiga kåta hanhunden då!! Hi hi!!

Hoppas ja slipper de iaf!!

• Banzai

Har 2st shiba flikor som båda löper med 7-8 månaders mellan rum och då i ca 3 veckor ena tiken vet jag höglöper efter 9-12 dagar.
    Har en heltokig hane som hunger strejkar då.
    Tikarna blir en aning fjantiga just vid höglöpet.

• Pikaur
    minismatte skrev 2008-04-25 21:03:35 följande:
    Pikaur: Oj de lät jobbigt!! Blir som värsta jobbiga kåta hanhunden då!! Hi hi!! Hoppas ja slipper de iaf!!
    Har även en hane, men honom märks det inget på. Och han är rätt horny
Svar på tråden Hur löper er tik?