• JosefinU

Tandkräm

Min lille är bara 7 månader, men har redan 7 tänder. Vi har borstat de med tandborste sedan första tanden, men utan tandkräm. Men jag är orolig att han kommer att få hål i tänderna, han äter ju vanlig mat redan också.

Jag undrar, vad har ni hört/gjort när det gäller tandkräm? Har ni använt det för era små, och när började ni i så fall? De små sväljer ju tandkrämen, och det tycker inte jag verkar särskilt hälsosamt.

• Svar på tråden Tandkräm
  • rivjärn

vi har fått upplysnins om att använda tandkräm redan från början när första tanden tittat opp. det ska vara en mild barntandkräm (kök på apoteket) och man ska använda måttligt, dvs en liten klick på borsten.

läste även i en bok att om man inte kommer åt med borsten ska man sätta liten tandkräm med fingret på tanden/tänderna.

• JosefinU

Tack rivjärn!
    Men jag undrar, vad menar du "kommer inte åt med borsten"? Den kommer man väl åt bättre med än med fingret?

• rivjärn

det kanske kan vara svårt att styra borsten rätt i munnen om barnet verkligen inte vill har tandborsten där. då kan det vara lättare att ta lite tandkräm på fingret och dutta på. det gäller väl frä,st riktigt små bebisar som fått tänder.

lycka till med tandborstningen nu!
    vår dotter tycker sin bamsetandkräm smakar gott, men hon är inte alltid så förtjust i själva tandborstningen.

• JosefinU

Tack igen!
    Ja vi får väl inhandla en tandkräm idag då.

• JosefinU

Det fanns ju en massa olika tandkrämer att välja på! Men jag läst också på vad det stod på dem, och jag läste på baksidan av de vad det stod.

På en stod det att "tandborstningen skulle övervakas av en vuxen så att de inte sväljer nån tandkräm" ungefär... Men då blev jag fundersam. Vadå? De får inte svälja den tandkrämen? Hur är det med de andra tandkrämerna, där det inte står nåt sånt? De borde ju inte skilja sig SÅ mycket mellan de olika.

Och hur menar de att man ska kunna hindra de från att svälja tandkräm? Ska man be sin 7 månaders att spotta??! Min lillasyster kunde inte spotta, utan svalde tandkrämen tills hon var över 7 år. Hur "farligt" är det egentligen? Och hur skulle man kunna lyckas att får de att inte svälja den?

Jag skulle gärna vilja veta om nån vet hur det ligger till med de här sakerna.

• Uet

ang mäng tandkräm så sa min dotters tandläkare till mig att liks stor klick som barnets lillfinger nagel är precis lagom.

Hur man ska få som att inte svälja tandkrämen däremot har jag itne en aning om, tror dock inte att det är så jätte farligt.

• JosefinU

Nej, det får man verkligen hoppas att det inte är, Uet, men varför skriver de nåt sånt då? Nåt som är helt omöjligt att göra (att hindra de från att äta upp tandkrämen).

• canel

Jag tror att de skriver så på tuben fär att man inte skall låta barnet ha den när ingen ser . för får de i sig för mycket tandkräm kan de bli illa mående och då menar jag en stor del av innehålet. men man skall vara observant med fluor för stora mängder under den tid tänderna mineraliseras kan höga doser vara skadliga ca 2 mg/dag.

Livshotande dos för barn är 6-9 mg/kg kroppsvikt.

beh vid akut förgiftning rikligt med mjölk,försök få barnet att kräkas skyndsam transport till sjukhusför magtömning vid riskabel dos.

För att redusera risken för emaljfluros (vita fläckar på tänderna)bör det totala intaget av fluor i driksvatten, fluor sugtabletter, fluor tuggumi hos barn på 0-6 år ej överstiga 0,75mg/dag.

Ni som ger barn mjölk ersättning och har egen brunn kolla upp fluor halten.

Svar på tråden Tandkräm