• stjärnklart

Ledsen och orolig över att min 7 åriga son säger hemska saker

Jag måste bara ventilera och höra med er andra. Min son som är sju år säger ibland att han önskade att hans liv var över. Jag fågar varför han säger så, han berättar att han bara slår sig varje dag och ibland har han ingen kompis att vara med på rasterna på skolan osv.

Jag har haft långa samtal med honom om varför han säger som han gör och om han verkligen menar det, då säger han att han inte menar det, men fortsätter att helt plötsligt bara säga sådana här hemskheter.

Jag undrar om någon vet om dett är valigt i hans ålder? Hur ska vi som föräldrar bemöta det och säga till vår son?
    Tror ni det finns anledning att vara orolig, kanske man måste gå och prata med psykolog eller liknande, eller går jag för långt då?

• Svar på tråden Ledsen och orolig över att min 7 åriga son säger hemska saker
  • stjärnklart

tankar kring detta problem???

• varfördåför

jag skulle kontackta bup om det avr något som återkom helatiden och inte verkar vara något han bara testar er med (kan ju vara så att han bara vill se vars han har er och få en reaktion) men verkar han verkligen nedstämde osv så skule jag ringa bup.

När får vi en Gloria?
  • Kidz

Min son började oxå med sånt beteende i den åldern, klart du ska ta det han säger på allvar även om du inte tror att han skulle skada sig själv så måste man alltid vara lyhörd för sånt.
    Min son höllt på med detta beteendet ett tag och kan fortfarande göra ibland trots att han nu är 10år.
    Lyssna på honom, prata med honom och tro på honom,. Är du orolig kan du prata med skolläkaren eller någon annan du känner du kan lita på.

Detta är svårt men ha tålamod och be om hjälp om det blir för mycket för dig. Lycka till iaf.

• chocolatechipcookie

Min son som snart är 9 har sagt att han inte vill leva längre vid några tillfällen, precis som din son så säger han att han inte menar det och att han vet inte varför han känner så ibland när vi pratar om det.
    Nu tror jag inte han sitter och tänker på hur han ska ta livet av sig, men det han försöker säga är att han inte är nöjd med sitt liv. Han blir lätt ledsen och allmänt deppig.
    Han har kompisar, spelar både hockey och fotboll.
    Men även om jag vet att han har det bra så är det något som fattas, något som är "fel".
    Jag tror inte att han vill ta livet av sig, men vågar man chansa??
    NEJ. Jag har kontaktat hans lärare så hon vet hur det ligger till, jag har även pratat med skolsystern som har skickat vidare mig till en barn psykolog. Jag skall träffa psykologen själv nu på måndag. Jag vågar inte chansa!

• mommi75

Min son fyller 8 i juni och han va så förra året och kan ibland fortfarande säga sånna saker.

Jag sätter mig oftast ner med honom och låter honom prata om hur han mår och då blir det mycket bättre.

• Alisa

Min son var sådan ett tag efter att vi förlorat hans lillebror, det var mycket sorg och död. Vi pratade om att kontakta kuratorn på skolan, särskilt eftersom det var en sdåan förändring mot tidigare.
    Efter ett tag gick det över, men om det fortsatt skulle vi tagit hjälp av någon professionell person för att kunna stödja honom.
    Och som tidigare personer skrivit, det är dumt att chansa och inte göra något.

• Ija82

Min son är sju år och oxå precis som era söner sagt, så säger han med. Han frågade mig här om veckan hur gammal jag va när han va 40, 50 , 60 o.s.v. När han kom till 80 och insåg då att jag skulle vara 100 år då och förmodligen vara död bröt han ihop. Det är mkt funderingar i den här åldern...dom börjar förstå lite av det som hörs på nyheterna och det vuxna sitter och pratar om osv.

Ett tag va det så jobbigt med hans "rädslor" och just att han ville dö, så jag ringde till bup för att rådfråga. Och dom mena på att det är helt normalt..så länge dom inte fastnar i det, just nu har det lugnat sig en aning och hoppas att det är påväg åt rätt håll.

Svar på tråden Ledsen och orolig över att min 7 åriga son säger hemska saker