• Sandriisch

    vad ska man äta om man har lågt blodvärde...???

    Fick idag reda på mitt blodvärde, ( 109 låg det på o0 )
    Skulle köpa niferix eller vad dom heter, men vad kan vara mer bra och äta för att få upp blodvärdet.. för jag har blivit helt försvagad verkligen..
    någon som vet något som är bra och äta när man har lågt blodvärde..?`?

  • Svar på tråden vad ska man äta om man har lågt blodvärde...???
  • Mickis74

    o c-vitamin ska visst hjälpa till att ta upp järn...

  • bellanbus

    jordgubbar
    broccoli
    leverpastej


    Välkomna till Effelltown....
  • Spartacus

    blutsaft brukar vara bra om man vill slippa körig mage...
    men niferex ska visst vara mer effektiv för värdet,
    dock så får många förstoppning..

  • Djungelvrålen

    Det finns en god godmorgon juice som har folsyra och järn tillsatt...

  • rosendal

    Jag ligger på 100 så jag vet hur det känns, är helt sjukt trött...
    Ät järntabletter som sagt gärna två om dagen.
    Gröna grönsaker typ broccoli, spenat. Annars kött speciellt leverpastej. Blutsaft kan man ju alltid dricka, verkar ganska äckligt men det är iaf järnrikt!

  • 5barnsmamman

    Persilja,
    Men till mig sa de på mvc att det man får i sig av att äta denna maten är såpass lite så man kan sällan häva en anemi med bara denna kost.
    utan man behöver järntabletter oxå om man har lågt hb.
    Jag låg på ett snitt på 90 under min 3e graviditet och åt massor av "bra" mat men det hjälpte inte


    Stolt mor till fyra
  • Twinkiie

    Vet hur de e tyvärr, mitt har legat under 100 typ hela grav, trotts att jag äter både hermofer och duroferon, broccoli & spenat o annat Nu i v 32 låg de på 108 iaf, men borde gått upp mer då bebis inte ska påverka mammans HB efter v 29 ungefär, suuck!

  • Sandriisch
    rosendal skrev 2008-04-21 19:40:49 följande:
    Jag ligger på 100 så jag vet hur det känns, är helt sjukt trött... Ät järntabletter som sagt gärna två om dagen. Gröna grönsaker typ broccoli, spenat. Annars kött speciellt leverpastej. Blutsaft kan man ju alltid dricka, verkar ganska äckligt men det är iaf järnrikt!
    okej.. jo jobbigt och ligga så lågt i värdet :P hehe.. bra jag älskar leverpastej då.. jobbigt och vara så förslappad i kroppen.. =)
    jo blandsaft lät inte för gott haha :P
  • Camri

    blutsaften är inte så äcklig som den låter!i början tyckte jag tilloch med att blutsaften var god. som en riktigt god juice ungefär.
    för mig hjälpte den dock inte, gick bara upp ett snäpp, så nu äter jag niferex, 2 om dagen

    torkad aprikos innehåller jätte mycket järn!
    och caschewnötter

  • skorpiona

    Ta inte järntabletterna ihop med mjölkprodukter, då minskar upptaget av järn. Ta de gärna ihop med C-vitamin!

    Jag fick tipset av BM att laga mat i järngryta (typ stekgryta), och då gärna med tomatsås som hjälper till att frigöra järnet!! Låter lite skumt att få i sig järn från en gryta, men det hjälper nog...

  • skorpiona

    JAg tycker också blutsaften var ok, men för min del var det inte förrän jag tog 2 niferex samtidigt på kvällen (för att undvika kalcium) som mitt Hb ökade rejält!!

  • stresss

    Blutsaft har jag tagit denna graviditet och mina blodvärden gick inte ner alls. Mina andra graviditeter åt jag vanliga järntabletter, bl a Niferex, men blodvärden gick ändå ganska mycket ner, och var svåra att få upp igen. Dessutom fick jag problem med magen av tabletterna, som jag har sluppit med Blutsaft (som inte är speciellt äcklig, tycker jag - bara vegetabiliska juicer).

  • Sandriisch
    skorpiona skrev 2008-04-21 20:31:52 följande:
    Ta inte järntabletterna ihop med mjölkprodukter, då minskar upptaget av järn. Ta de gärna ihop med C-vitamin!Jag fick tipset av BM att laga mat i järngryta (typ stekgryta), och då gärna med tomatsås som hjälper till att frigöra järnet!! Låter lite skumt att få i sig järn från en gryta, men det hjälper nog...
    jo det sa barnmorskan till mig med att det är inte lika effektift..
    Får ta mig och köpa dom tabletterna snart.. hah så ja slipper vara så förslappad i hela kroppen :P
  • Symamman

    Ferronol på hälsokost!
    Den är flytande o anpassad för gravida. Ger inte förstoppning
    Jag hade ganska lågt 114 och på 2 veckor m Ferronol gick det upp till 119.
    Ganska bra ändå att det vände så fort. Kroppen kan ha lättare att ta upp flytande form av järn. Innehåller vinbärsextrakt mm.
    Förrutom det har jag ätit leverpastej, juice till mackorna o ljust bröd ...bättre upptag.
    Aldrig fil, mjölk mm till samma mål som leverpastejen eller Ferronolet. Kalciumet tar bort järnet.
    Använd gjutgärn att steka/koka mat i.
    Din bm har säkert en lista på järnrik kost också.
    Tabletter är min sista utväg som jag inte gärna tar till. Fundera på vad som känns bäst för dig.
    lycka till

Svar på tråden vad ska man äta om man har lågt blodvärde...???