• ming

Har du någonsin med bil kört på ett djur (som förare)?

Det har inte jag, tack och lov.
    Däremot har jag åkt med som passagerare och kört på ett bakben på ett rådjur. Föraren ville inte stanna, men jag vägrade åka vidare så vi åkte tillbaka och sedan fick jägaren som har hand om det området komma och skjuta det stackars djuret som inte hade kom längre än till skogsbrynet, trots att det "bara" var ett bakben.
    Och jag har sett en katt bli påkörd. Det var bilen framför, men det var lika hemskt att se.

Förresten, ni vet väl att man enligt lag är skyldig att stanna och markera platsen och göra en polisanmälan om man kör på en björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn. Annars gör man sig skyldig till smitning.

www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Du-djuren-och-vaxterna/Trafikolycka-med-vilt-/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du någonsin med bil kört på ett djur (som förare)?
  • Fru annmi

Nej! Men min man tyvärr Ett rådjurskid som dog direkt...
    Anmälde & gjorde som man skulle....

• VulgusProfanum

Ja en hare.
    Men det var inte mitt fel- utan harpalten hoppade in i sidan på bilen.

Beauty fades Dumb is forever!
  • Ninette

ja, älg och rådjur. Markerade och ringde polis som skickade jägare att söka båda gångerna.

• MillanB

Körde på en katt förra sommaren. Sprang upp till huset närmast vägen och dom viste vems katt det var. Katten klarade sig bra men var ganska omtumlad, tror att den svimmade ordenligt elr nåt.

• Linda1976

Ja, 1996 körde jag på en katt på väg hem från en MFF-match i Halmstad. Jag tvingade en av passagerarna att leta efter katten, men den hade hoppat iväg ut på en åker, och det var kolsvart ute - så det var inte en chans att hitta den. Mitt på motorvägen!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Frk Svår

Tack och lov inte! Men däremot fick jag och sambon ta hand om en hare som blivit påkörd av föraren före oss. Haren var inte död så sambon fick slå ihjäl den medan jag satt i bilen och höll för öronen och grät

• ming
    Linda1976 skrev 2008-04-21 20:34:45 följande:
    Ja, 1996 körde jag på en katt på väg hem från en MFF-match i Halmstad. Jag tvingade en av passagerarna att leta efter katten, men den hade hoppat iväg ut på en åker, och det var kolsvart ute - så det var inte en chans att hitta den. Mitt på motorvägen!
    Det räknas också som smitningsolycka. Man måste markera platsen även när man kör på ett husdjur och kontakta polisen eller ägaren.
  • Linda1976
    ming skrev 2008-04-21 20:36:59 följande:
    Det räknas också som smitningsolycka. Man måste markera platsen även när man kör på ett husdjur och kontakta polisen eller ägaren.
    Jasså, det hade jag ingen aning om! Tur att FL finns
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • War

Shit happens liksom... har smaskat över ett rådjur med buss.
    Blev bara köttfärs kvar.

• nicke nyfiken76

Röstade på "hare". Men jag saknade det vanligaste alternativet: Ren. Ett gäng sådana har jag också kört på. Kanske skulle ha röstat på nåt annat?

Svar på tråden Har du någonsin med bil kört på ett djur (som förare)?