Er godaste jordgubbstårta fyllning.. :)
Hejssan Hoppsan....
Bästa och godaste jorgubbsfyllningar vill jag ha tips på...
(ska baka tårta till helgen)
Tusen tack för svar!
Hejssan Hoppsan....
Bästa och godaste jorgubbsfyllningar vill jag ha tips på...
(ska baka tårta till helgen)
Tusen tack för svar!
Jag tycker att godaste jordgubbstårtan är en sån vanlig med jordgubbssylt på ena lagret, vaniljkräm på andra lagret och grädde samt massa jordgubbar högst upp. Enkelt, snabbt och gott!
Ok... Låter jätte bra. Fast sylt äter varken jag eller mannen, så vi brukar mixa "färska" jorgubbar. Men vaniljkrämen låter mumsigt...
Mixa färska jordgubbar funkar ju också jättebra!
Oohh, älskar att göra med ett lager mosad banan blandat med grädde och ett lager vaniljkräm. Och så jordgubbar ovanpå...
puffar
Kanske en jordgubbsmousse och färska jordgubbar på ena lagret och sen vaniljkräm på andra. Toppa med grädda och färska jordgubbar.
Denna moussen är supergod och hemmalagat är ju alltid bäst
Hallon - eller jordgubbsmousse
Tips för att lyckas med den: Ha rumstempererade ingredienser (äggvita och jordgubbar och gärna grädden, om du vågar). Sen låter du gelatinet svalna lite innan du rör ner det i jordgubbsmoset, alternativt har i en skvätt grädde i den smälta gelatinet, så att det blir lite svalare. Tanken är att gelatinet inte ska få en temperaturchock och stelna på en gång.
450g hallon eller jordgubbar. (Ca 1 liter.) -rumstempererade
3 tsk pressad citronsaft
4 blad gelatin
1 äggvita
1 dl socker
1 ½ dl vispgrädde
1. Lägg gelantinet i blöt i kallt vatten.
2. Mosa bären och passera genom en sikt för att få en slät mousse. Vill man ha bitar i så hoppar man över detta.
3. Ha i 2 tsk citronsaft.
4. Vispa äggvita, socker och 1 tsk citronsaft till en riktig fluffig smet.
5. Vispa grädden inte allt för hårt.
6. Ta upp gelantinet och smält försiktigt i en kastrull tills de lösts upp helt.
7. Rör ner gelantinet i bärpurén.
8. Rör ner purén i äggviteblandningen och blanda till en slät smet.
9. Blanda till sist ner grädden i stora luftiga tag.
10. Nu ska moussen stå i två timmar i kylen tills den har stelnat innan man kan fylla en tårta.
Det där lät jätte gott..
Tack!!
Jag brukar alltid göra ett lager med sylt och grädde (mosade jordgubbar i ditt fall då ni inte tycker om sylt) och ett lager med krossad annanas och vaniljkräm. Denna är alltid lika populär! Den blir lite friskare med annanas.
puffar lite igen..
mosade jordgubbar på¨na lagret
o mosade bananer på adra..*mums*
Blanda mosade jordgubbar med vanilj kräm och lägg tjockt lager emellan båda lagren. Så himla gott.
Min svärfar gör världens godaste jordbgubbstårta. Som fyllning har han rabarber och vaniljkräm och ovanpå grädde och massvis med jordgubbar.
Jag brukar göra jordgubbstårta med mascarponeost! Den är verkligen våldsgod!
Brukar ta 1-2 burkar mascarponeost och blanda med några dl vispad grädde, socker och vaniljsocker. Allt efter smak (använder aldrig recept). På ena lagret har jag vaniljkräm och det andra färska jordgubbar samt lite mascarpone-smet. Brukar ta några msk med sockerdricka på bottnarna så de inte är så torra. Sen smetar du resterande mascarpone-smet runt tårtan. Dekorera med jordgubbar eller täck den med sp el marsipan!
Mascarponeost är en italiensk färskost. Man använder den tex till tiramisu.
God till både söta desserter och "vanlig" mat.