• ludenben

dop i finland??

Undrar om någon vet vad som gäller för faddrar i finland?? Här i sverige är det ju inte idag juridiskt bindande utan en trevlig gest mer som tillhör dopet. Men hur är det i finland?? är det något som blir juridiskt bindande som tex att om barnets föräldrar dör så är det faddrarna som får ta hand om barnet?? någon finne här som kan veta??

• Svar på tråden dop i finland??
  • ludenben

ingen som bor i finland som vet??

• Drakfisk

Jag har släktingar i Finland och kan svara:
    Det är precis som i Sverige. Dop är inte juridiskt bindande på något sätt för faddrarnas del, de blir inte automatiskt vårdnadshavare om föräldrarna dör, utan fadderskapet är mest som en trevlig gest.

Barn som inte döps (dvs. inte blir medlemmar i kyrkan) får ju heller inga faddrar, och vad skulle i så fall hända med dem om deras föräldrar skulle dö? Jag menar om tanken om att faddrarna tar hand om fadderbarn vid ev. dödsfall.

• Drakfisk

Var lite för snabb där, jag menade förstås:

... om tanken om att faddrarna tar hand om fadderbarn vid ev. dödsfall skulle vara korrekt.

• Cecese

Nu bor jag på Åland men troligtvis gäller samma sak i hela finland. Den som vill vara fadder måste vara konfimerad sen måste 2 av faddrarna tillhöra kyrkan i finland. Våra gudföräldrar till sonen är födda och uppväxta på Åland men bor numera i Sverige och det höll på att bli problem att få ha dom som faddrar eftersom vi bara ville ha dom som faddrar. Men det är som sagt inget juridiskt bindande utan mer att man går med på att finnas där för barnet och stötta osv.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf oktober -08
  • ludenben

aha okej. Min sambo ska va fadder åt sin systers pojk men vi bor ju här och dom i helsningfors. Sambon har aldrig bott i finland eller så för det är hans halvsyster. Så han tillhör inte finska kyrkan på något sätt.

• Cecese

Hur många faddrar ska dom ha för det räcker ju att 2 hör till kyrkan.

• ludenben

de ska visst ha 3 st... då kanske han inte behöver tillhöra den då

• Cecese

Nej då är säkert de andra med i kyrkan. Men för säkerhetsskull så kan ni ju fråga så det inte blir problem sen.

• Drakfisk

Man behöver inte höra till kyrkan i Finland för att bli fadder till ett barn där. Det räcker med att man hör till en luthersk kyrka (eller en annan kristen kyrka, men hör man till exempel till katolska kyrkan måste det ändå finnas 2 faddrar från lutherska kyrkan). Så om din sambo hör till kyrkan här i Sverige borde det inte vara några problem.

Jag är själv fadder till ett barn i Finland, det barnet har tre faddrar; en svensk, en finsk och en tysk fadder. Det gick alldeles utmärkt då vi nordiska faddrar hör till lutherska kyrkan och den tyska faddern är katolik.

Hittade detta om fadderskap i Finland:
    "För ett barn som ska döpas ska man välja åtminstone två faddrar. Två av faddrarna ska vara konfirmerade och höra till kyrkan. Också personer som hör till andra kyrksamfund vilka godkänner det dop (barndop) som förrättas av den Evangelisk-lutherska kyrkan kan utses till faddrar. Sådana är till exempel den anglikanska, den ortodoxa och den katolska kyrkan. En person som inte hör till kyrkan kan inte bli fadder för ett barn.

Man kan utse flera faddrar, till exempel fyra."
    Från: evl.fi/EVLsv.nsf/Documents/3A077CE36629E89CC225709C0066508C&lang=SV

Svar på tråden dop i finland??