• Fröken Inga

samlar man på sig semester när man är föräldraledig?

Min  man är bergsäker på att man får sina semesterdagar som vanligt när man är föräldraledig. Han ska vara pappaledig maj och juni sedan ska han ta ut lite semester som han jobbat ihop under året. För varje månad man jobbar får man ju cirka 2 dagar/månad. Han har jobbat ihop 8 dagar när han går på pappaledighet i slutet av april. När han sedan varit borta två månader, har han då fyra dagar till då eller får han nöja sig med sina 8 semesterdagar?

Själv tror jag att han får nöja sig med 8, vore konstigt annars...

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden samlar man på sig semester när man är föräldraledig?
  • Näckrosen

Föräldraledigheten är semestergrundande under de första 150 dagarna.

Så i ert fall har din man rätt. Under de två månaderna får han semester som vanligt.

• Knyttet88

Den första 180 dagarna som man är föräldraledig är semstergrundande har jag fått lära mig. Så jag håller på att maken har rätt SORRY!!!!

• Miss Love

Minst 120 dagars föräldraledighet är semestergrundande (enligt lag), dvs man får minst 8 dagars betald semester. Men många kollektivavtal är mer generösa än så, så han behöver kolla med sitt jobb hur det är.

• mludvigs

När jag var föräldraledig förra gången var det de 120 första dagarna som man 'samlade på sig semesterdagar' för men det kan ju ha ändrat sig (var föräldraledig 2005-2006)

• Zelmilainen

så om jag skulle arbeta tex januari till april och sen vara föräldraledig maj-november (ca 150dagar) så får jag min semester som vanligt? jag har normalt fem veckor sem per år. borde jag då kunna ha semester december ut då och "slippa" ta föräldraledigt i december? har jag fattat det rätt då?

• Miss Love
    ZannahMarie skrev 2008-04-21 21:09:12 följande:
    så om jag skulle arbeta tex januari till april och sen vara föräldraledig maj-november (ca 150dagar) så får jag min semester som vanligt? jag har normalt fem veckor sem per år. borde jag då kunna ha semester december ut då och "slippa" ta föräldraledigt i december? har jag fattat det rätt då?
    Kolla deitt kollektivavtal när jag var föräldraledig för ett år sedan så hade jag 120 dagar som var semestergrundande vilket gav 8 dagars semester.
  • Spartacus

jag får ut semesterdagar trots att jag gick av jobbet 1 april men räknas som anställd tills i mitten av juni (visstidsanställd).. det innebär att jag får ut semsterdagar för maj och juni också, då jag är föräldraledig... så det borde ju stämma?

• Zelmilainen

men är det nån som vet vad som gäller när man är anställd av kommunen (jag arbetar i norrköping på en fsk) och har 25 innevarande semesterdagar per år? jag har inga barn än och ska inte så inom de närmaste två åren. men blev nyfiken nu i tråden då barntankarna ändå finns. =)

• Miss Love
    ZannahMarie skrev 2008-04-21 21:21:27 följande:
    men är det nån som vet vad som gäller när man är anställd av kommunen (jag arbetar i norrköping på en fsk) och har 25 innevarande semesterdagar per år? jag har inga barn än och ska inte så inom de närmaste två åren. men blev nyfiken nu i tråden då barntankarna ändå finns. =)
    Alla kollektiv avtal är olika, ring kommunen eller facket och fråga.
  • Fröken Inga

Vad bra. Att hanm får lite extra semester blir jag bara glad av!

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • MiniBlå

Fick en glad överaskning då det visade sig att eftersom min arbetsgivare betalar föräldralön så har jag full semesterrätt första året jag är hemma, så nu finns det nästan 8 veckor semester på mitt konto!

Svar på tråden samlar man på sig semester när man är föräldraledig?