• Sessans

*Jag hade en tråd om hur man bekämpar

Jag hade en tråd om hur man bekämpar silverfiskar förut, men nu vill jag helt enkelt bara skriva av mig! Jag mår så dåligt...

Jag och min sambo flyttade för några veckor sedan till en underbar 3:a som vi såg såå mycket fram emot. När vi var och tittade på den första gången så blev vi totalt förälskade i den, den var perfekt för oss! Det var här vi tänkte att vårat första barn skulle få uppleva sin första år, få sitt egna rum.

Redan de första dagarna upptäckte jag att vi hade husdjur, silverfiskar. Öppnade en tråd här på FL och fick lite tips mot dom, tyvärr hjälpte inget. Jag kontaktade Anticimex som skickade små dosor till mig som skulle placeras ut.. Kontaktade Anticmiex igen i tisdags och de lovade att komma och spruta köket åt mig. Sagt och gjort, igår var de här. De sa att jag skulle komma att hitta döda silverfiskar nu istället, vilket jag mycket riktigt har gjort. Imorse dammsög jag upp 4 st på golvet och ikväll har vi hittat 3 st.

Det verkar som om dessa silverfiskar aldrig kommer ta slut här hos oss. Jag har insett att jag nog har fobi för dessa äckliga djur. Så fort jag ser en skriker jag till, sambon får komma och ta bort den om den lever, jag får svettningar, skakar i kroppen och börjar gråta av rädsla. Det har gått så långt så jag redan vill flytta! Vi har bott här i vår "drömlägenhet" i 3 (!!) veckor och jag vill som sagt redan flytta. Jag känner mig så deprimerad av att vara hemma, håller mig borta från köket hela dagarna och sitter mest i vardagsrummet eller i extrarummet.

Det kan låta larvigt detta, men vad gör man när man är rädd? Ikväll har jag fått kasta en MASSA specerier såsom mjöl, florsocker, kakao, marsansås, pasta, flingor etc. Det är inte kul det här längre

Tack för att ni orkade läsa...
    Kram Sessans.

• Svar på tråden *Jag hade en tråd om hur man bekämpar
  • lalala

dom äter ju damm - det är väl bra... dom finns ju tyvärr i nästan alla lägenheter. jag tycker dom är bättre än pälsängrar i alla fall. medel mot myror funkar på silverfiskar.

• mammutten81

Hej!

Vi har också haft så.
    Kan trösta dig med att de inte är så ofta de ger sig på mjöl m.m
    Utan det är oftast mjölbaggar som gör det.
    Men förvara sakerna i plåt eller plastburkar.
    Silverfiskar är absolut inte farliga!
    Livrädda snarare.
    De lever ju på hudflagor och smulor.
    Tyvärr kan jag säga att man aldrig blir helt av med dom, periodvis kan det vara mindre.
    Nu är ju du livrädd, men ta dom med en bitpapper så slipper du dra fram dammsugaren hela tiden.
    Byt ut dosorna med jämna mellanrum.

Lycka till!

• UBJ

Vet inte vad man gör om nu inte Anticimex har lösningen... Tycker dock som du: silverfiskar är jättejättejätteäckliga!!! Vi har inte ngt stort problem med dem, men i morse var det en otäcking på spisen och jag rös när jag mosade den...

Sa Anticimex hur lång verkningstiden var på det de sprutade? Kanske blir det bättre snart; med myror tar det ju ett tag innan de ger upp (för myror har vi erfarenhet av).

• sötäpplet

Du! Silverfiskar gillar fukt och blött.

De gillar inte alls torra ställen som skafferier mm. Så sluta du o släng ditt mjöl o gryn.

• Sessans

Jo jag är verkligen verkligen verkligen rädd! Kan inte påstå att jag någonsin har varit så rädd för något som är just nu, larvigt nog för silverfiskar. Jag vet att dom inte är farliga, men det kvittar för stunden. Jag är rädd

Medlet som Anticimex sprutade verkar direkt. Tyvärr dör inte silverfiskarna när de kryper över det besprutade området, men de får medlet på sig och dör inom en kort tid. Det är därav som man hitta dom här och var på golven. Efter 5 veckor fick jag iaf städa golvet med vått, vilket jag inte får nu där det är sprutat naturligtvis.

Jag önskar jag kunde ta dom med en pappersbit, men jag klarar det verkligen inte Jag har försökt, men det går inte. Jag får panik och springer ut från köket och bara skakar och gråter Jag har så mycket annat att tänka på just nu (min pappa utreds för caner, får provsvaren imorgon) så silverfiskarna är liksom pricken över i:et just nu...

• Mausiii

Fattar inte att du har silverfiskar i köket?! Jag har bara sett dem i badrummet och jag tycker de är fina med sitt silvriga skimmer...

En gång hade vi däremot invasion av silverfisk-liknande (fast bruna och håriga) pälsängerlarver. Vi hittade hundratals undervår säng till slut i en gammal heltäckningsmatta. Där låg även några pälsmöss (kattleksaker) som var renrakade. Larverna hade även tuggat på våra kläder i klädkammaren...

Vi tillkallade inte anticimex, men vi rev ut mattan omgående och sprayade ordentligt överallt flera gånger. Sedan slapp vi dem.

• mommo

Som sagt silverfiskar gillar fukt och blött och borde inte vara i köket.
    Ni kanske har ngn fuktskada i köket ifall dom trivs där.
    Och i skafferiet är dom inte isåfall är det ngt annat ni har.
    Vet att det inte hjälper att säga att dom är ofarliga om man har en fobi inför ngt men jag skulle kolla om det finns fukt i köket om jag vore du.
    Sen kan man aldrig bli av med alla"husdjur"....dom bara finns där hur mkt man än bekämpar dom.Ett litet antal får man lära sej att leva med.

• Sessans

Jodå, jag kan leva med ett fåtal, men som nu på morgonen, min sambo plockade upp 3 eller 4 st på golvet, nu när jag står vid dörren till köket så ser jag 4 st. Det är alltså ca 8 st på en morgon! De 4 som ligger på golvet nu låg inte där när han åkte till jobbet! Jag sitter här i panik och vet inte hur jag ska göra, om jag ska dammsuga upp dom eller inte (vilket är enda alternativet för mig...) Någon skrev dock att de livnär sig på damm sa min sambo, vad ska jag då ta upp dom med? Jag klarar inte att vara nära dom

Kanske ska kolla upp det där med om vi kan ha fukt i köket... Tack för tipset! Har då aldrig upplevt så här många i ett kök. Nu har vi nog dödat runt ett 20-tal under en vecka

• Sessans

Tack för tipset med fuktskada, ska få en sån gjord under dagen. Har pratat med Anticimex idag och hyresgästföreningen om vad jag ska behöva ta, om detta är ok, och så min hyresvärld. SKÖNT att äntligen bli tagen på allvar! Tänk att hota med Hyresgästföreningen kan göra!

• Qliana

Jag brukade vara livrädd för dem också (även bin och humlor). Har försökt titta på dem och tänka positiva tankar. Sjunga en glad sång, prata med någon som inte finns etc. Började med att dammsuga upp dem (bin och humlor), så fort de kommit in i röret så sprang jag bort .... Silverfiskarna fick någon annan ta. Tillslut så tog jag upp dessa (silverfiskar och döda bin och humlor) med papper och spolade ner dem i toaletten. Mådde dåligt, men fortsatte sjunga och så. Nu är det bättre!! Nu kan jag t o m öppna ett fönster och släppa ut levande bin etc.

Hoppas du hittar ett sätt så att du kan leva med din rädsla.
    Kram.

• Sötnos

Jag får lite obehag av silverfiskar o det är efter min förra lägenhet...Hade silverfiskar i sovrummet...jättekul...Det började med att jag stötte på nån enstaka som jag slog ihjäl, men sen blev det bara värre o värre...När jag kom hem på kvällarna o lyfte på mattan, telefonen o annat jag hade på golvet så typ kryllade det av silverfiskar...Usch, vilken äckelkänsla det var, jag bara grät typ...Men det blev bättre när jag tog bort grejerna från golvet, men så ska man ju inte heller behöva ha det!

Som tur är har jag flyttat nu o bara sett nån enstaka silverfiskliknande sak, men gissa om man blev rädd i början att det skulle bli som i förra lägenheten....!!!

• Smothie

TS..

Låter inte alls larvigt

Själv hatar jag silverfiskar och allt som ser mysko ut.

Kramizz

• Impega
    bellamama skrev 2010-07-19 14:23:48 följande:
    Jaa, men det kanske finns någon stackare som inte fått bukt på eländet Flört
    Det har du iofs rätt i...
  • Elijana
    Sessans skrev 2005-05-25 22:51:53 följande:
    Jag hade en tråd om hur man bekämpar silverfiskar förut, men nu vill jag helt enkelt bara skriva av mig! Jag mår så dåligt...

Jag och min sambo flyttade för några veckor sedan till en underbar 3:a som vi såg såå mycket fram emot. När vi var och tittade på den första gången så blev vi totalt förälskade i den, den var perfekt för oss! Det var här vi tänkte att vårat första barn skulle få uppleva sin första år, få sitt egna rum.

Redan de första dagarna upptäckte jag att vi hade husdjur, silverfiskar. Öppnade en tråd här på FL och fick lite tips mot dom, tyvärr hjälpte inget. Jag kontaktade Anticimex som skickade små dosor till mig som skulle placeras ut.. Kontaktade Anticmiex igen i tisdags och de lovade att komma och spruta köket åt mig. Sagt och gjort, igår var de här. De sa att jag skulle komma att hitta döda silverfiskar nu istället, vilket jag mycket riktigt har gjort. Imorse dammsög jag upp 4 st på golvet och ikväll har vi hittat 3 st.

Det verkar som om dessa silverfiskar aldrig kommer ta slut här hos oss. Jag har insett att jag nog har fobi för dessa äckliga djur. Så fort jag ser en skriker jag till, sambon får komma och ta bort den om den lever, jag får svettningar, skakar i kroppen och börjar gråta av rädsla. Det har gått så långt så jag redan vill flytta! Vi har bott här i vår "drömlägenhet" i 3 (!!) veckor och jag vill som sagt redan flytta. Jag känner mig så deprimerad av att vara hemma, håller mig borta från köket hela dagarna och sitter mest i vardagsrummet eller i extrarummet.

Det kan låta larvigt detta, men vad gör man när man är rädd? Ikväll har jag fått kasta en MASSA specerier såsom mjöl, florsocker, kakao, marsansås, pasta, flingor etc. Det är inte kul det här längre

Tack för att ni orkade läsa...
    Kram Sessans.
    Jag och min sambo hade samma problem och situation som du. Vi sanerade i fredags förra veckan och hittar varje dag döda silverfiskar i badrummet mest och hittade en på balkongen. De är döda vilket innebär att medlet verkar så de som finns gömda hoppas jag att de också är döda. Du kanske ska inte oroa dig, jag försöker själv tro att de har bara kommit lite vilse och eftersom vi hittar dem döda så har det med medlet att göra. Men som du skriver vi flyttade i en fin lägenhet och var så lyckliga sedan efter första dagen börjar vi jaga silverfiskar överallt i lägenheten och det var mardröm för mig varje kväll. Min sambo och jag fick döda dem varje kväll innan sängdags det är det jobbigaste och jag kände mig deprimerad precis som du. Först fick vi såna dosor men det verkade komma fler pga dessa och sedan orkade jag inte längre och ringde anticimex och personen sa att de dödas av giftet och efter en månad kommer de att försvinna men eftersom det finns förmodligen fler så kan de återkomma efter ett år. Jag ville precis som du flytta ut och om de kommer tillbaks igen så jag vet inte vad jag skall göra, vill inte bo med silverfiskar i lägenheten. Detta har jag aldrig haft problem med och vi bodde tidigare i en äldre byggnadshus och detta huset är byggd för 4 år sedan och därför borde det egentligen inte vara problem med fukt och silverfiskarna borde inte vara här, det är vad jag hört. Som jag sa tidigare medlet verkar så det är därför du hittar dem döda på golvet. Annars ring igen så de gör en till sanering.
  • Elijana
    Sessans skrev 2005-05-25 23:07:05 följande:
    Jo jag är verkligen verkligen verkligen rädd! Kan inte påstå att jag någonsin har varit så rädd för något som är just nu, larvigt nog för silverfiskar. Jag vet att dom inte är farliga, men det kvittar för stunden. Jag är rädd

Medlet som Anticimex sprutade verkar direkt. Tyvärr dör inte silverfiskarna när de kryper över det besprutade området, men de får medlet på sig och dör inom en kort tid. Det är därav som man hitta dom här och var på golven. Efter 5 veckor fick jag iaf städa golvet med vått, vilket jag inte får nu där det är sprutat naturligtvis.

Jag önskar jag kunde ta dom med en pappersbit, men jag klarar det verkligen inte Jag har försökt, men det går inte. Jag får panik och springer ut från köket och bara skakar och gråter Jag har så mycket annat att tänka på just nu (min pappa utreds för caner, får provsvaren imorgon) så silverfiskarna är liksom pricken över i:et just nu...
    Sessans skrev 2005-05-25 23:07:05 följande:

jag dödar de med en hårdare sko, mycket lättare och snabbare. ser du dem igen försök med det

• Finskmorsan

Ser att tråden är gammal, men att den använts i höstas så jag skriver ändå. Jag flyttade till en bostadsrättsradhuslägenhet juli 2011. Det är nu 1 1/2 år sen och lägenheten är fortfarande invaderad av silverfiskar. Inget har bitit på dem. Anticimex har sprutat två gånger utan resultat. Vi har fullt med dosor och klisterfällor. Nu det senaste jag provat är rödcederträ med rödceder olja på. Det ska fungera, men än har jag inte märkt nån effekt efter över två månader... Jag har läst igenom tråden och har ny fakta att komma med. Jag har ofrivilligt blivit en silverfisk expert. Vi har silverfiskar ÖVERALLT. T o m i skafferiet. De klättrar i taket och på väggarna. De rör sig ute på dagarna. Springer inte undan. De största är 3-4 cm långa. Vi har ingen fuktskada eller mögel i lägenheten. Grannen hade mögel i ett våtutrymme. De flyttade in samtidigt som vi och började direkt renovera. Där i möglet har silverfiskarna bott och de valde att ta sin tillflykt till våran lägenheten. De blir bara så stora i en  riktigt gynsam miljö. De kan leva i upptill 8 år och lever på allt. Det går inte att svälta ut dem. De är smarta de kräken med. De lägger ägg bakom listerna. När det sprutas in gift så väntar äggen med att kläckas tills giftet inte verkar mer. Jag mår psykiskt jättedåligt över detta. Har alltid haft fobi för småkryp inomhus. Jag börjar ge upp kampen. Jag tror att när jorden utplånats och kackerlackorna som överlevt krypen fram så säger ett gäng silverfiskar "Jaså, ni klarade er också". Det finns baske mig inget som kan ta död på dem vidriga kräken.

Mamma till Viking 030227 och Noel 070610 och Saga 110929
Svar på tråden *Jag hade en tråd om hur man bekämpar