När började ni använda spjälsäng?
När började ni använda spjälsäng till era barn och hur/med vad bäddar ni?
När började ni använda spjälsäng till era barn och hur/med vad bäddar ni?
Efter några månader, han låg i vagga första tiden. Han har aldrig sovit i vår säng.
Vi bäddar med rätt platt kudde och täcke efter årstid.
Direkt efter födseln då vi kommit hem från BB.
Hade funderingar på att använda en korg som jag hade så jag var liten, men blev inte så
Bäddade med spjälsängsskydd, filt och så låg hon på en jätte stor kudde som jag bara lyfte upp med henne liggandes på när jag skulle amma henne.
På så vis behövde jag inte lägga ner henne i en kall säng så hon vaknade
redan från början. Ingen av mina barn har sovit med mig.
Bäddat efter årstid. Sommartid bara en tunn bomullsfilt, en platt kudde och underlakan.
Vintertid har jag bytt till en fleecefilt med påslakan...
Vi har börjat använda spjälsängen nu vid 6 månader. Innan nu har han aldrig sovit i den utan bara i babyliften.
Från ca 4 måander började min lilla sova regenbunden i sin säng på natten.
Vi hade spjälskydd i början, men sen upptäckte jag att han ligger och kikar på oss och har det bra själv, när han ser oss, så vi struntar i spjälskydd.
Ojdå glömde hälften..
bäddar med spjälsängstäcke och liten kudde..
när hon var 4 var det kallt ute då höjde jag vämen i sovrummet när hon sov nu har jag stängt av värmen så det är lagom varmt för henne att ha det på.
Har för mej att dottern var ca 7 månader när vi började.
Innan dess hade hon sovit i en korg som nyfödd och i vagga sen hon var ca 3 månader.
Använder sovpåse (se bild i galleriet) och har inget extra täcke eller lakan.
för en vecka sedan (dvs under nätterna, han låg där ibland om dagarna). Han är fem månader nu. Innan sov han mellan mig och sambon :)
Inte ännu...lillen är 9½ månad. Sover med mig.
Kommer nog aldrig börja heller.
Mina två äldre barn har aldrig sovit i spjälsäng... utan jag har ammat dem i vår säng och sen har de sovit där... men min tredje och yngsta har fått sova i spjälsäng sedan BB, eller försöker ha honom i den så mycket som möjligt då stora syster snart 2 år härjar på överallt...
Stora tjejen sov växelvis hos oss och i spjälsängen från start, och från 4 månader bara i spjälsäng i princip.
Lilla har aldrig sovit där och kommer troligtvis aldrig göra det.
Min dotter är drygt 5 månader och har i princip aldrig sovit i sin. Vet inte varför vi hade så bråttom med att införskaffa den där sängen. Hon sover ju bäst hos oss!
Från början, första två dagarna efter hemkomst från BB sov hon typ halva natten i sin säng och halv bredvid mig. Men efter det så har hon alltid sovit i sin egen säng.
Sonen sov i sin säng från start och tösen har sovit i vagga och nu sover hon i spjälsängen och hon har aldrig sovit i mellan oss någon gång.
bäddar efter årstid som någon annan skrev tunnare täcke vid sommar och varmare vid vinter.
Mina barn har sovit brevid oss i ett babynest till de varit ca 5 månader. Där efter har de sovit i spjälsäng i vårt rum tills de varit ca 10-11 månader. Beroende på hur länge de har kunnat vara där utan att störas av när vi kommer och lägger oss. Vi har , som andra här i tråden, bäddat efter årstid.
Våra barn har sovit i spjälsäng sedan de kom hem från BB.
sen vi kom hem från BB.... bäddat vanligt med täcke och kudde...använder inte täcket dock... har oftast sin snutte över sig... lr bara påslakan.... =)
Första veckan sov vi väl alla lite varsomhelst och hade inga rutiner alls. Sedan när vi anpassat oss lite till situationen började hon sova i spjälsäng, så efter ca en vecka då (men hon får komma över till vår säng ibland på morgnarna när hon är lite för pigg och har lite för ont i magen för att sova bra annars).
Under lakanet har vi ett ihopvikt täcke, fler lager i huvudänden för att sängen ska luta lite (så att hon får lättare att andas när hon är snorig). Ingen kudde (men täcket under gör det ju ändå lite mjukt under huvudet). Vi brukar lägga en bomullsfilt över benen/fötterna, men jag vet inte om det behövs egentligen. Hon vill ha händerna fria, så på överkroppen ingenting. Hon sover i pyjamas eller body.