• Aisha

Behöver Tips & Råd gällande lins-användning! (Färgade Linser)

Jag har precis beställt färgade linser (utan styrka) från Internet, tänkte att jag skulle "spexa" lite till min student och prova en annan ögonfärg

Nu undrar jag bara vad man behöver för tillbehör, samt hur man ska använda linserna.

Jag vet att man behlöver linsvätska + en behållare till linserna. Är det något mer?

- Hur sätter man in linserna? Tips? Hur känns det, svider det lite i ögonen?

- Hur länge kan man ha linserna? De jag beställde säger 30 dagar. Vad händer om man t ex använder linserna i mer än 30 dagar? (Inte för att jag har tänkt gör det, men undrar vad som händer med linserna sen).

- Var kan jag köpa linsvätska relativt billigt? Går det att hitta t ex på Åhléns el. hos en Optiker (orkar inte köpa på Internet igen )

Hmm, ja-a det var nog allt. Tack för mig! Hoppas på svar

Kraaam

• Svar på tråden Behöver Tips & Råd gällande lins-användning! (Färgade Linser)
  • Göteborg
    Jag vet att man behlöver linsvätska + en behållare till linserna. Är det något mer?

Nej det räcker.

- Hur sätter man in linserna? Tips? Hur känns det, svider det lite i ögonen?

Jag brukar lägga linsen på ena pekfingret, "stirra" mig själv i spegeln med fokus på ögat, hålla ner det nedre ögonlocket med den andra fingern och sedan pressa in linsen lite försiktigt. Tänk på att samtidigt pressa ut luftbubblor mellan linsen och ögat. Det svider inte så länge linsen är ren.

- Hur länge kan man ha linserna? De jag beställde säger 30 dagar. Vad händer om man t ex använder linserna i mer än 30 dagar? (Inte för att jag har tänkt gör det, men undrar vad som händer med linserna sen).

Använd dem absolut inte längre än 30 dagar, det är för att bakterier frodas ju längre man har dem. Du kan åka på en otäck infektion.

- Var kan jag köpa linsvätska relativt billigt? Går det att hitta t ex på Åhléns el. hos en Optiker (orkar inte köpa på Internet igen)

Jag skulle rekommendera att öpa hos en optiker, även om det finns på apoteket också.

Good luck
    Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Göteborg

Glömde; Varje gång du tar ut linserna måste du tvätta dem innan du lägger dem i behållaren. Det gör du genom att tvätta händerna noga, ta linsen i handflatan, häll på lite linsvätska och gnugga försiktigt. Sen fyller du behållaren och lägger i linsen tills du ska använda dem.

• Aisha

Okej, wow tack så mycket för all hjälp Göteborg!

TACK TACK

• Göteborg
    Aisha skrev 2008-04-22 09:26:48 följande:
    Okej, wow tack så mycket för all hjälp Göteborg! TACK TACK
    Det var så lite
  • Reglementet

Det kan svida lite grann, om man inte är van. Det brukade det göra för mig, om jag inte använt på ett tag, eller bytt linsvätska. Det är inget farligt, och går över snabbt.

• Magrat

Linsvätska + behållare räcker.
    Du kan köpa antingen på Apoteket och hos en optiker. Det är inga stora prisskillnader, så gå helst in hos en optiker och prata med dem, så kan de rekommendera något för just dina behov.
    En flaska kan gå på 70-90 kronor och man brukar få en behållare med flaskan.
    Är det bara ett par linser för 30 dagar kanske du kan hitta en mindre flaska så blir det lite billigare.

Insättning gör du som Göteborg skriver.
    Det kan underlätta att tänka att man "vickar" in linsen, undre delen först och sedan trycker lätt för att få den på plats, då blir det mindre luft som ska pressas bort också. Sedan blinkar du ett par gånger för att få den på plats.

Tänk också på att granska linsen innan du sätter in den så det inte finns något synligt skräp på den och att den ser hel ut.

Linser har dessutom en fram- och baksida.
    När den vilar på fingertoppen ska den vara skålad med kanterna pekandes uppåt.
    Om ytterkanterna böjs utåt är den ut-och-in. Böj den då åt andra hållet! Annars kommer den att irritera ögat.

Om man aldrig har haft linser förut ska du nog testa ett par gånger innan du planerar att ha dem en hel dag.
    Det kan eventuellt kännas besvärligt innan man vant sig. Du kan uppleva det som ett lätt svidande eller som om du har ett litet skräp i ögat. Det är olika från person till person och är också beroende på vilka linser man har.

Har man linserna längre än vad som rekommenderasMan riskerar man ögoninfektion, sår på hornhinnan och andra otäckheter. Du vill INTE ha sår på hornhinnan. Tro mig (som har haft det).
    Tänk också på att om du har ett par linser som kan användas i 30 dagar, kan du inte ha dem två veckor, vänta ett halvår och sen ha dem två veckor till. De bör användas under en månad framåt från det att du öppnat förpackningen.

När du ska ta ut linserna är det lättast framför en spegel om man är ovan.
    Dra ned undre ögonlocket med ena pekfingret, med den andra handens pekfinger, ta lätt på linsen och dra den försiktigt lite nedåt så den inte är centrerad på iris längre. Sedan tar du tummen och pekfingret och "klämmer" försiktigt på linsens kanter så att den böjs och därmed släpper från ögat.

Lycka till!

• Aisha
    Magrat skrev 2008-04-22 11:05:49 följande:
    Linsvätska + behållare räcker. Du kan köpa antingen på Apoteket och hos en optiker. Det är inga stora prisskillnader, så gå helst in hos en optiker och prata med dem, så kan de rekommendera något för just dina behov. En flaska kan gå på 70-90 kronor och man brukar få en behållare med flaskan. Är det bara ett par linser för 30 dagar kanske du kan hitta en mindre flaska så blir det lite billigare. Insättning gör du som Göteborg skriver. Det kan underlätta att tänka att man "vickar" in linsen, undre delen först och sedan trycker lätt för att få den på plats, då blir det mindre luft som ska pressas bort också. Sedan blinkar du ett par gånger för att få den på plats. Tänk också på att granska linsen innan du sätter in den så det inte finns något synligt skräp på den och att den ser hel ut. Linser har dessutom en fram- och baksida. När den vilar på fingertoppen ska den vara skålad med kanterna pekandes uppåt. Om ytterkanterna böjs utåt är den ut-och-in. Böj den då åt andra hållet! Annars kommer den att irritera ögat. Om man aldrig har haft linser förut ska du nog testa ett par gånger innan du planerar att ha dem en hel dag. Det kan eventuellt kännas besvärligt innan man vant sig. Du kan uppleva det som ett lätt svidande eller som om du har ett litet skräp i ögat. Det är olika från person till person och är också beroende på vilka linser man har. Har man linserna längre än vad som rekommenderasMan riskerar man ögoninfektion, sår på hornhinnan och andra otäckheter. Du vill INTE ha sår på hornhinnan. Tro mig (som har haft det). Tänk också på att om du har ett par linser som kan användas i 30 dagar, kan du inte ha dem två veckor, vänta ett halvår och sen ha dem två veckor till. De bör användas under en månad framåt från det att du öppnat förpackningen.När du ska ta ut linserna är det lättast framför en spegel om man är ovan. Dra ned undre ögonlocket med ena pekfingret, med den andra handens pekfinger, ta lätt på linsen och dra den försiktigt lite nedåt så den inte är centrerad på iris längre. Sedan tar du tummen och pekfingret och "klämmer" försiktigt på linsens kanter så att den böjs och därmed släpper från ögat. Lycka till!
    Okej... oj, vad krångligt det lät att ta ut den! Usch, jag tycker det låter otäckt!

Men, men!

Kan man "blunda" (t ex ligga och vila, kanske halvsova) om man har linser inne? Eller måste de ut? Vet att en av mina kompisar en gång somnat med linser och han mådde INTE BRA efter det!
  • Magrat

Aisha skrev 2008-04-22 11:08:48 följande:

Okej... oj, vad krångligt det lät att ta ut den! Usch, jag tycker det låter otäckt! Men, men!Kan man "blunda" (t ex ligga och vila, kanske halvsova) om man har linser inne? Eller måste de ut? Vet att en av mina kompisar en gång somnat med linser och han mådde INTE BRA efter det!
    Det är inte riktigt så krångligt som det låter, men när man skriver måste man ju beskriva varje detalj, det går ju inte att visa.

Om man somnar med linserna så torkar de och det är obehagligt. Vissa linser ska man kunna sova med, men jag har aldrig trivts med det oavsett vilken sort jag har.
    Att ligga och vila och blunda går bra däremot.

Jag började med linser när jag var 10 år så jag är rätt van, men jag kunde ganska snabbt både ta ut och sätta i linser utan spegel och utan att ens tänka på det.
    Har du någon i närheten som använder linser kanske du kan fråga den personen första gången du ska sätta i och ta ur dem, mest för mentalt stöd.
    Det är inte svårt, bara man tar det lugnt.
Svar på tråden Behöver Tips & Råd gällande lins-användning! (Färgade Linser)