• Anonym

Vad är skillnaden på magsjuka o matförgiftinig?

Jag spydde i förgår kväll. Hade jätteont i magen. Igår mådde jag som vanligt. Ingen annan i familjen har spytt.

Vågar jag följa med dottern på kalas idag?
    eller smittar jag?

Jag tror jag hade ätit något olämpligt.

• Svar på tråden Vad är skillnaden på magsjuka o matförgiftinig?
  • Anonym

har du ätit något annat än vad de andra i familjen ätit?
    jag hade nog inte vågat gå. men ring sjukvårdsupplys och hör med dem

• Anonym

Jag åt makrill utan att kolla på burken om datumen hade gått ut. Efter det mådde jag illa. Jag hade ingen feber utan spydde bara o sen var allt som vanligt.

• browneyes78

Om du bara spydde en gång borde det ha varit något du ätit. Vid magsjuka spyr man ju flera gånger, kanske en hel natt.

• Anonym

Så tänker jag också, jag brukar må illa o känna mig vissen i flera dagar efteråt. Men på morgonen så mådde jag som vanligt, sen borde jag ju haft feber ifall det var smittsamm magsjuka?

• Cecese

Var inte så säker på att det inte är magsjuka. En gång när jag var magsjuk kräktes jag en gång på fredag förmiddag och sen mådde jag jättebra tills lördagkväll då jag började få magknip och sen på natten lör-sön började jag både kräkas och ha diarre.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf oktober -08
  • Anonym

tyvärr är 99% av fallen magsjuka och inte matförgiftning.
    Många tror att det bara är matförgiftning och går ut bland folk och därmed smittar massor av folk.
    När vi hade magsjuka i vår familj för ett par veckor sedan tog det ca 5 dagar mellan insjuknanden så du kan ju inte tro att de andra klarar sig för att dom inte blivit sjuka inatt.

Personligen hade jag absolut inte velat att ni kom på kalas. 

• Anonym

men spyr man inte frenetiskt vid matförgiftning?
    Jag har blivit det en gång och då spydde jag mängder i ca 2 timmar men mådde bra efter det.

• Anonym

när jag hade magsjuka sist så hade jag ont i magen men spydde bara en gång sen tog det nästan 2 dagar innan jag spydde igen och det bara rann ur mig. jag hade inte gått på kalaset

• Bei Bei

Magsjuka kan kännas helt ok i nästan 2 dygn för att sedan komma tillbaka med full kraft. Man bör stanna hemma 48h efter sista diarren eller kräkningen. OM det är magsjuka kan du smitta hela kalaset...

• BöljandeGräset

Makrill är mycket känsligt. En väninnan till mig åt makrill som stod i öppen burk och blev precis som du förgiftad. Jag satsar friskt på att du kan gå på kalaset. Är du helt återställd så tror jag inte det är någon fara alls, makrillen har säkert spökat färdigt.

• Anonym

Jag har inte varit dålig i magen alls, inte ens lite.

• Cecese
    Anonym skrev 2008-04-22 08:18:02 följande:
    Jag har inte varit dålig i magen alls, inte ens lite.
    Det var inte jag heller utan det kom 40-42 timmar efter att jag kräktes första gången. Dvs jag mådde hur bra som helst i över 1,5 dygn efter första kräkningen innan det satte igång ordentligt. Jag tycker nog att du ska hålla dej hemma för det är ingen som blir glad om du kommer dit och råkar smitta. Visst är det synd att missa kalaset men det är värre att gå dit och smitta om det skulle vara magsjuka.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf oktober -08
  • Anonym

Ok då stannar jag hemma såg framemot det så.

Men ingen i familjen har spytt, mått illa eller varit dåliga i magen. Jag har inte träffat någon som är utanför familjen på en vecka, min man har varit i affären, jag har ifs gått ut o gått men inte pratat med nån.
    Jag åt 1 burk makrill 10 timmar innan jag spydde, jag spydde upp allt i magen sen gick det över. Hade ingen feber alls. ( jag får alltid jättehög feber när jag spyr (har magsjuka ) ungefär 40 grader) Jag hade inte ont i magen eller mådde illa dagen efteråt även om jag åt o drack allt jag ville. Jag tycker det låter som jag åt dålig makrill även om den smakade gott.

• Tokaungen
    Anonym skrev 2008-04-22 08:44:10 följande:
    Ok då stannar jag hemma såg framemot det så.Men ingen i familjen har spytt, mått illa eller varit dåliga i magen. Jag har inte träffat någon som är utanför familjen på en vecka, min man har varit i affären, jag har ifs gått ut o gått men inte pratat med nån. Jag åt 1 burk makrill 10 timmar innan jag spydde, jag spydde upp allt i magen sen gick det över. Hade ingen feber alls. ( jag får alltid jättehög feber när jag spyr (har magsjuka ) ungefär 40 grader) Jag hade inte ont i magen eller mådde illa dagen efteråt även om jag åt o drack allt jag ville. Jag tycker det låter som jag åt dålig makrill även om den smakade gott.
    Matförgiftning drabbar dig mycket, mycket snabbare än 10 timmar efetråt! Oftast kommer besvären inom en eller ett par timmar, eller ännu snabbare efter att du ätit något som varit dåligt.

Det är garanterat inte makrillen du blivit matförgiftad av!
  • Bei Bei

Jag hade inte blivit glad om du kom på kalaset med magsjuka. Det smittar enormt lätt.
    Din man kan ha fått det i mataffären t.ex.

Kommer det komma mindre barn/äldre människor på kalaset?
    Isåfall hade jag garanterat stannat hemma.

Vi hade min sambos mormor och morfar på middag när min dotter blev dålig (hon var frisk när de kom) och hon smittade ned dem, sin pappa, min svärmor som åkte dit och tog hand om dem när de blev sjuka. Min svärmors syster som var med på middagen. Mina föräldrar för de kom förbi med mat eftersom vi var sjuka i 2 veckor hela familjen. Det är alltså enormt smittsamt. OCH det KAN ta upp till 2 dygn innan smittan bryter ut.

• arianne03
    Tokaungen skrev 2008-04-22 08:54:24 följande:
    Matförgiftning drabbar dig mycket, mycket snabbare än 10 timmar efetråt! Oftast kommer besvären inom en eller ett par timmar, eller ännu snabbare efter att du ätit något som varit dåligt. Det är garanterat inte makrillen du blivit matförgiftad av!
    Det där är inte sant. Det beror på vilken bakterie/virus du blivit matförgiftad av!

"Det tar mellan en och 48 timmar från det att den infekterade maten har ätits till dess att symtomen bryter ut, beroende på vilket smittämne som ligger bakom smittan."

www.vardguiden.se/Article.asp
  • Tokaungen

He he Tänkte lägga in en rättelse själv men jag orkade verkligen inte...

Men drabbas man av kräkningar så bryter det oftare ut tidigare än 48 timmar efteråt, Smittskyddsinstitutet nämner att en matförgiftning kan ta upp till 24 timmar innan det bryter ut. Drabbas man bara av diarréer så kan det ta längre tid innan man märker av det. Eftersom TS bara spytt och inte haft diarré så tror jag fortfarande inte att hon blivit matförgiftad utan att hon haft någon variant av magsjuka.

Dumt att chansa i vilket fall som helst!

arianne03 skrev 2008-04-22 09:11:55 följande:
    Det där är inte sant. Det beror på vilken bakterie/virus du blivit matförgiftad av!"Det tar mellan en och 48 timmar från det att den infekterade maten har ätits till dess att symtomen bryter ut, beroende på vilket smittämne som ligger bakom smittan."www.vardguiden.se/Article.asp
Svar på tråden Vad är skillnaden på magsjuka o matförgiftinig?