• S168

Hur gör ni när de inte vill ta på sig kläder, blöja etc och vi ska iväg till dagis?

Hej,
    Hur gör ni när era barn inte vill ta på sig kläderna när ni ska till dagis. Min tjej är 20 månader och springer hellre runt runt naken och skrattar. Har försökt prata, lirka tex att hon kan sätta på sig byxorna själv som hon gillar. Hon förstår inte alls om jag gör araga ansiktet utan skattar vidare... suck.. tipps tack!

• Svar på tråden Hur gör ni när de inte vill ta på sig kläder, blöja etc och vi ska iväg till dagis?
  • La Lola

Håller fast barnet (ej jättehårt såklart) o klär på barnet helt enkelt....

Nu gjorde sällan min dotter så men så där löste jag situationen om den uppstod.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Bei Bei

Ja, varför krångla till det?
    Gör precis som Lola. Nu älskar min dotter att gå ut, så det är oftast inga problem.

La Lola skrev 2008-04-22 09:12:43 följande:

Håller fast barnet (ej jättehårt såklart) o klär på barnet helt enkelt....Nu gjorde sällan min dotter så men så där löste jag situationen om den uppstod.
  • S168

jo det har vi också gjort.. Hon har aldrig varit så tidigare men de senaste 2 veckorna har hon testat allt!

• bonnieloveskim

Jag har visserligen 4 barn och har en son på 2½ som älskar att göra så.
    Jag struntar i han och gör alla andra klara inklusive mig och visar att jag ska gå då får han fart att bli klar för att hänga med.

Jag tror att hon gillar att trotsa mot dig då just för att hon vet att den stunden så får hon din uppmärksamhet.

försök att visa att du ger henne all uppmärksamhet när kläderna är på.
    öva gärna på helgerna när du har mer tid utan stressen att gå iväg.

• Skimra

Jag minns faktiskt inte riktigt hur vi gjorde i den åldern, tror inte vi hade den typen av problem men jag tror vi gjorde det ungefär som Lola. Inga konstigheter utan tvinga helt enkelt.

• S168

Hej
    tack för lite tipps. Har dock fått för mig att här på fl förkastas tvinga metoden men det var ju bra att höra att det inte var så i alla avseenden. Då vet jag att vi inte är helt fel ute. Tack

• La Lola
    S168 skrev 2008-04-22 09:28:11 följande:
    Hejtack för lite tipps. Har dock fått för mig att här på fl förkastas tvinga metoden men det var ju bra att höra att det inte var så i alla avseenden. Då vet jag att vi inte är helt fel ute. Tack
    Man kan inte locka o pocka små barn i all evighet.
    Funkar inte den metoden så får man ju ta till något annat. Ibland nåt mer "handgripligen" o detta sätt som jag skulle ha använt tar barnet knappast nån skada av.
    Dock påpekar jag att inte ska hålla för hårt (bäst att påpeka detta tydligt för det är alltid nån som väljer att missförstå annars).

Nån "tvingametod" vet jag inte om det är. Det är helt enkelt en förälder som visar vad som är ok eller inte.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • S168

nä precis helt rätt la lola

• Nadjis

La Lola skrev 2008-04-22 09:12:43 följande:

Håller fast barnet (ej jättehårt såklart) o klär på barnet helt enkelt....Nu gjorde sällan min dotter så men så där löste jag situationen om den uppstod.
    Så gör jag med, eller klär jag på honom medan han tittar på byggar bob på barnkanalen, sen är det lagom att gå
  • Tjej 83

dottern är 21 mån o sen några måntillbaka ville hon testa själv o ta på sig tröja o byxor,
    så ja då fick hon ju det o det gick så bra så.
    nu på morgonen så klär hon på sig själv o sen skorna o mössan.
    hjälper henne med jackan sen går vi.

inget bråk alls när hon fick klä på sig själv.
    men om inte din dotter klarar de själv nja då blir det lite svårt hehe. då får du nog bara ta henne o klä på .
    du som bestämmer ju..

Svar på tråden Hur gör ni när de inte vill ta på sig kläder, blöja etc och vi ska iväg till dagis?