• ami

Dags för EU-moppe. Scooter-modell. Vad köpte ni och varför? Yamaha Neos??

Hjälp, dags för sonen att skaffa EU-moppe. Han vill ha en Yamaha Neos scooter.
    Vi (föräldrarna) kan absolut ingenting om moppar. Behöver köphjälp!! Är Yamaha neos en bra moppe? Andra förslag? Vad köpte ni och varför?? Priser?
    Förslag mottages mycket TACKSAMT

• Svar på tråden Dags för EU-moppe. Scooter-modell. Vad köpte ni och varför? Yamaha Neos??
  • jagvillintehaenförbannadsignatur

Hehe, sött...
    Låt killen spara ihop pengar själv (läs: jobba ihop) och köpa mopeden för sina egna pengar.
    Han är mer rädd om mopeden, en maskin som kostar mer än en sämre bil.
    Faktum är att man fan får en helt okej bil för vad en moped kostar i dag.

Men inte nog med det, det bygger karaktär att jobba för sina saker!
    Han lär sig pengars värde och att inget kommer gratis i livet.

Men angående mopeden så jo visst, det är ett helt okej åk.

För övrigt så köpte jag en Puch Dakota i min ungdom.
    Det var en riktig moped det, inte som dagens plastskjul.

• Bevabus

Köp ingen moppe...
    Jag har citerat det här förut och jag gör det igen;
    I 8:an är killarna med moped dom coolaste dom finns tycker fjortis-tjejerna. Men efter bara ett halvår så lät det såhär...
    Jag citerar en kille i klassen:
    "Alltså, jag har haft min moppe i ett halvår nu efter att jag har tjatat på morsan i evigheter om att få en. Och nu har jag tröttnat på den, men vågar fan heller säga det till henne..."

Spara pengarna till en framtida bil säger jag bara!

• HelenaMaria

Jag skulle inte köpt en moped till min son. Varför ska han ha det? Bor ni långt ute på landsbygden? Fy, vad trött jag är på alla moppe-åkare som inte kan köra ordentligt... Låt han spara ihop pengar själv om han vill ha en!

Svar på #3
    Bevabus skrev 2008-04-22 10:37:47 följande:
    Köp ingen moppe...Jag har citerat det här förut och jag gör det igen;I 8:an är killarna med moped dom coolaste dom finns tycker fjortis-tjejerna. Men efter bara ett halvår så lät det såhär...Jag citerar en kille i klassen:"Alltså, jag har haft min moppe i ett halvår nu efter att jag har tjatat på morsan i evigheter om att få en. Och nu har jag tröttnat på den, men vågar fan heller säga det till henne..."Spara pengarna till en framtida bil säger jag bara!
    Att han blir populär hos tjejerna är la inget dåligt?
    Det är snarare så att det är ett argument FÖR att köpe en moped åt pågen.

Och tro det eller ej, men det går att sälja skiten när han tröttnat.
  • Bevabus

han blir populär på fel sätt. jag som har mer erfarenhet än du angående den här generationen vet vad jag talar om. äh, jag tänker inte argumentera med dig nå mer. vi vet ju alla att du bara skapade det där kontot för att skriva fåniga och upprörande kommentarer. undrar hur gammal du är, med ett sånt barnsligt beteende.

jagvillintehaenförbannadsignatur skrev 2008-04-22 11:08:58 följande:
    Svar på #3
    Att han blir populär hos tjejerna är la inget dåligt?Det är snarare så att det är ett argument FÖR att köpe en moped åt pågen.Och tro det eller ej, men det går att sälja skiten när han tröttnat.
  • ami

Ok. Tack för alla synpunkter för eller emot..
    Ang pengarna: Ja det är hans egna som han arbetat ihop.
    Men detta har ju inget med saken att göra. Den som inte vill/har behov av en moppe.. Låt bli att köpa en då

TIPS?? Förslag på BRA moppe i scootermodell?

Svar på #6
    Bevabus skrev 2008-04-22 11:40:19 följande:
    han blir populär på fel sätt. jag som har mer erfarenhet än du angående den här generationen vet vad jag talar om. äh, jag tänker inte argumentera med dig nå mer. vi vet ju alla att du bara skapade det där kontot för att skriva fåniga och upprörande kommentarer. undrar hur gammal du är, med ett sånt barnsligt beteende.
    Jag ska säga en sak som du uppenbarligen inte vet, det finns inget fel sätt att vara populär hos tjejerna för en 15-årig kille.
    Det ena sättet är bara bättre än det andra.
    Får killen ligga mer för att han har en moped, klart som fan han ska ha en moped!
    Se bara till att han använder gummi.

Och du, jag vet en hel del om den här generationen ska du veta!

Yamaha gör bra skapligt bra mopeder av skapligt bra kvalité också. Det är väl en av dom mer pålitliga tillverkarna i dagsläget så kör på en sådan.

• Bevabus

han får inte ligga mer för att han har moped.
    jag vet inte ens varför jag svarar på det här inlägget. så fånigt så det finns inte. vuxen människa...
    från och med nu så kommer jag inte tilltala dig nå mer.

jagvillintehaenförbannadsignatur skrev 2008-04-22 14:03:45 följande:
    Svar på #6
    Jag ska säga en sak som du uppenbarligen inte vet, det finns inget fel sätt att vara populär hos tjejerna för en 15-årig kille.Det ena sättet är bara bättre än det andra.Får killen ligga mer för att han har en moped, klart som fan han ska ha en moped!Se bara till att han använder gummi.Och du, jag vet en hel del om den här generationen ska du veta!
  • Bevabus

vid 20 års-åldern lär moped knappast vara aktuellt längre

ami skrev 2008-04-22 23:47:39 följande:
    Du har övertalat mig. Det blir absolut ingen moped före 20års-åldern. Basta!
  • ami
    Bevabus skrev 2008-04-22 23:48:27 följande:
    vid 20 års-åldern lär moped knappast vara aktuellt längre
    Skönt.
  • Bevabus

jag har dock sett en och annan tant rulla runt på såna där saker men som sagt, när han är 20 så är det snarare en bil han är efter...

ami skrev 2008-04-22 23:53:57 följande:
    Skönt.

Ska bara veta vilka historier jag har om bilar och brudar i samband...
    Håhå hejudamig.

• abnocto

Konstiga svar du fått
    Min dotter blev 15 år förra året och hon fick en EU-moppe som vi alla är nöjda med. Hon tar sig smidigare både hem och iväg på den och jag måste säga att det känns tryggare att hon tar moppen hem sent en kväll än cyklar. Plus att vi talat om att det är absolut noll i alkoholtolerans om hon har moppen (visserligen alltid men med moppen får hon inte ens smaka). Vi valde en Suzuki för att få lite kvalite och jag tror Yamaha är kvalite också.
    Nu vill grabben ha moppe då han blir 15 i år. Jag har inte ens funderat på det här med populäritet bland tjejer utan här är det ett motorintresse jag vill uppmuntra. Tror faktiskt inte tjejer bryr sig för de ha ofta moppar själva. Min grabb vill dock inte ärva systerns för han vill ha en 30-moppe, "för det är bättre" och han slipper gå utbildning. Nu säger jag att han ska lära sig trafikvett ändå om han överhuvudtaget ska vara ute på gatorna och köra så det argumentet är för dåligt. Men det känns ändå lite bättre att de får köra på vissa cykelbanor med de mopparna för killar är trots allt killar
    SÅ vill grabben ha moppe och har nytta av en så är det bra träning inför körkort. Så jag rekommenderar en

• Bevabus

vilka bra ungar du har!

abnocto skrev 2008-04-23 08:40:01 följande:
    Konstiga svar du fått Min dotter blev 15 år förra året och hon fick en EU-moppe som vi alla är nöjda med. Hon tar sig smidigare både hem och iväg på den och jag måste säga att det känns tryggare att hon tar moppen hem sent en kväll än cyklar. Plus att vi talat om att det är absolut noll i alkoholtolerans om hon har moppen (visserligen alltid men med moppen får hon inte ens smaka). Vi valde en Suzuki för att få lite kvalite och jag tror Yamaha är kvalite också.Nu vill grabben ha moppe då han blir 15 i år. Jag har inte ens funderat på det här med populäritet bland tjejer utan här är det ett motorintresse jag vill uppmuntra. Tror faktiskt inte tjejer bryr sig för de ha ofta moppar själva. Min grabb vill dock inte ärva systerns för han vill ha en 30-moppe, "för det är bättre" och han slipper gå utbildning. Nu säger jag att han ska lära sig trafikvett ändå om han överhuvudtaget ska vara ute på gatorna och köra så det argumentet är för dåligt. Men det känns ändå lite bättre att de får köra på vissa cykelbanor med de mopparna för killar är trots allt killar SÅ vill grabben ha moppe och har nytta av en så är det bra träning inför körkort. Så jag rekommenderar en
  • ami
    abnocto skrev 2008-04-23 08:40:01 följande:
    Konstiga svar du fått Min dotter blev 15 år förra året och hon fick en EU-moppe som vi alla är nöjda med. Hon tar sig smidigare både hem och iväg på den och jag måste säga att det känns tryggare att hon tar moppen hem sent en kväll än cyklar. Plus att vi talat om att det är absolut noll i alkoholtolerans om hon har moppen (visserligen alltid men med moppen får hon inte ens smaka). Vi valde en Suzuki för att få lite kvalite och jag tror Yamaha är kvalite också.Nu vill grabben ha moppe då han blir 15 i år. Jag har inte ens funderat på det här med populäritet bland tjejer utan här är det ett motorintresse jag vill uppmuntra. Tror faktiskt inte tjejer bryr sig för de ha ofta moppar själva. Min grabb vill dock inte ärva systerns för han vill ha en 30-moppe, "för det är bättre" och han slipper gå utbildning. Nu säger jag att han ska lära sig trafikvett ändå om han överhuvudtaget ska vara ute på gatorna och köra så det argumentet är för dåligt. Men det känns ändå lite bättre att de får köra på vissa cykelbanor med de mopparna för killar är trots allt killar SÅ vill grabben ha moppe och har nytta av en så är det bra träning inför körkort. Så jag rekommenderar en
    Tack för ett bra svar. Vad har dottern för märke/modell på sin?
  • abnocto

Vi köpte en Suzuki Katana och har varit supernöjda. Den är från 04 men har inte gått långt. Hon klagar på att den går för sakta men jag säger att 45 räcker gott å väl
    Vi målade om den då den var repig när det köptes men det blev jättebra, som ny. Däremot har vi bara trafikförsäkring då försäkringar är så dyra så hon är medveten om att låsa den ordentligt. Blir den skadad eller stulen så får hon betala en ny själv. Denna fick hon faktiskt på sin födelsedag plus kurs till förarbevis. Dyr present men vad gör man inte för sina barn Hjälm o försäkring fick hon betala själv.
    Och eftersom jag inte behöver skjutsa lika mycket tjänar jag också på det.

Beverly: tack men jag måste erkänna att de är inte alltid "guds änglar". Jösses, ibland får man bita ihop

• Bevabus

hahaha det får mina föräldrar också göra

abnocto skrev 2008-04-24 10:34:12 följande:
    Beverly: tack men jag måste erkänna att de är inte alltid "guds änglar". Jösses, ibland får man bita ihop
Svar på tråden Dags för EU-moppe. Scooter-modell. Vad köpte ni och varför? Yamaha Neos??