• ninastumpan

Köpa Islandshäst

Ska köpa min första Islandshäst. Inte hittat den rätta ännu. Finns så otroligt många!

Hittar ju helt perfekta som står på Island, men vågar man transpotera därifrån? någon som har erfarenhet av detta? tänkte mest med tanken på exsemen och den långa transporten. Vill gärna höra lite om transport därifårn eller andra bra sidor till såna som säljer.

Ska ha den som skogsmulle och lättare träning, nära Halland gärna.

Tidigare haft halvblod, fullblod, welsh, varmblod och shettisar. Får gärna berätta lite om hur islandshästarna är i temprament, skötsel och ridning. Alla tips och svar tar tacksamt emot.

• Svar på tråden Köpa Islandshäst
  • majjssan

Hej va kul att höra.Ja Islandshästen har blivit mycket populär i landet.Jag har själv ett sto från Lia gård. När det gäller import så har många allt för många problem med eksem.Har dom det inte så får dom det när dom kommer hit.Nu ska jag inte säga att alla har och får det men du måste räkna med att hästen kan få eksem.Hästen tappar i andrahandsvärde om den får detta ingen vill köpa en häst med eksem helst....
    Det finns mycke bra hjälpmedel för dessa hästar men över väg noga vilket köp du gör, import eller svenskfödd.
    Många av importerna kan också vara ganska så hårda i mentaliteten och tänker bara på att springa fort och raktfram-förstå mig rätt.
    Fördelen med importen är snygga färger,priset blir ofta dessamma med alla kostnader som transport och vetrinäbesiktning m.m.
    Du kan ju göra fynd också och det finns bra importföretag som du kan köpa via ex Frostimport.

När du köper en islänning så fundera på vilken typ av häst du söker strl det finns allt från 1.34-1.42 höga och grov eller smäcker.Mycket man,färg,vilka är föräldradjuren har dom eksem eller bär dom på anlagen.

Lycka till nu och du hittar säkert din drömhäst det gjorde jag på Lia Gård och min Jo`dis är efter Jor från Rolsta och Eiydis från Lia Gård. Kolla gärna på Frost import också.

• ninastumpan

Ja just det där jag är rädd för när det gäller importen så det lutar mer och mer åt Sverigeköp. Ja det finns ju så otroligt fina färger på Island, men det måste ju gå hitta här också. Klart man vill undvika att ha eksem häst, aldrig roligt.

Jag vet väl på ett ungefär vad jag vill ha. Stor, mycket man och svans. Är h*n hög behöver den inte vara jätte grov,jag är ju inte så stor. Gärna skäck eller svart. Så ska den användas till främst skogsridning, lättare träning i paddock/ängen. lite grunder och så. En pigg, coll och rolig häst vill jag ha med stabilt psyke. Trafiksäker och lätt lastad.

ja det är väl det..

• ninastumpan

cool ska det stå :) gillar fart och fläkt bara hästen lyssnar t ryttaren och har ett bra psyke. ska kika på den gården! tackar :)

• ninastumpan

tar tacksamt emot fler tips och råd...

• Pikaur
    ninastumpan skrev 2008-04-23 09:19:12 följande:
    tar tacksamt emot fler tips och råd...
    www.hastnet.se sök på islänningar så skadu se att du får fram määäängder av olika hästar.
  • ninastumpan
    Pikaur skrev 2008-04-26 16:19:27 följande:
    www.hastnet.se sök på islänningar så skadu se att du får fram määäängder av olika hästar.
    där brukar jag kika :)
  • ninastumpan
    Mijjo skrev 2008-04-26 13:21:44 följande:
    hur mkt får den kosta? www.123minsida.se/fruma
    eftersom jag tänkt den som familje/skogshäst hade jag inte tänk ge mer än 40.000kr men det verkar svårt dom är ganska högt värda.
  • cress
    Svar på #9
    När det gäller islandshäst så kan man nog hitta en till alla.. Jag menar att det finns jätte lugna trygga isisar, till hästar med mycket vilja och temptament.. Men även stressade och kanske lite svårare hästar.. det gäller att fundera på vad man vill ha för typ, och vad man har för kunskap och erfarenhet..

import hästar har ju lättare att få eksem, men sen beror det ju lite på vart man bor,(har själv 3 isläningar, två eksem hästar från island och en utan eksem som är svensk född) så här hemma måste de ha eksem täcke från april till mitten av oktober.. Men hade jag bott i norrland så hade täckesperioden inte behövt varit så lång, kanske inte ens hade behövt täcke..
  • ninastumpan

Jag har ingen erfarenhet från Islandshästar. Men har ju haft egen häst sen gymnasiet och ridit sen jag va liten. Mest på hobbynivå och lättare dressyr och hopp. HAr just nu ett fullblod.

Vill ha en pigg häst att luffsa med i Skogen och rida lite lättare träningspass med. Ska vara en stabil men pigg häst. gillar fart och fläkt i skogen.

Har nästan alltid haft unghäst så ser gärna en lite mer erfarenhäst nu. ja det finns nog att hitta gäller bara att hitta den rätta till mig och gärna inte för dyr.. dock är islänningarna ganska höga i pris men men.. har bestämt mig för islandshäst så det är väl bara att fortsätta leta :)

Det blir en svenskfödd eller en som varit i sverige minst 3 år ialla fall. utan exsem.

tar tacksamt emot fler tips på sidor där dom säljer islandshästar!

• majjssan

stenholmen,kvarnbacka,Tofta säljer ibland,WWW:hastannonser.se ,Många uppfödare har länkar på sin hemsida till andra uppfödare.
    Testa och kika in på dessa om du inte redan har varit inne på dessa sidor.
    Har en i vårat stall som fick exem som 5 åring,han är import.
    Hoppas att du finner din häst.Lycka till i sökandet.

Svar på tråden Köpa Islandshäst