mom66 skrev 2012-07-15 09:29:56 följande:
Hej!
Kul med ett svar till sist :) Det är jag som skrev frågan, även om jag har nytt alias nu. Vi stack ju iväg på två veckor i Sarek (gifte oss på fjällstationen i Saltoloukta med våra två kompisar som vittnen och stack sen iväg ut - perfekt bröllopsresa!).
Sammantaget kan jag säga att det gick mycket bra, det blev en fantastisk vandring. Hade en hel del erfarenhet med mig i bagaget från fjällvandringar tidigare, dock ingen längre än en vecka. Min ryggsäck vägde 26 kg när vi gick ut, min man fick bära det tyngre lasset med uppemot 35 kg från start. Att väskorna blev så tunga berodde dels på att vi skulle vara ute i två veckor ( i Sarek finns varken stugor eller proviant, och bara få markerade färdvägar). Dels berodde det även på att vi valt att prioritera god och mycket mat = tungt

Vi hade riktig lagad mat varje dag, ofta två gånger, och efterrätt minst en gång om dagen. Frystorkat bara en gång som snabblösning när vädret var för jävligt. Annars njöt vi av både taco-buffé och lövbiffgryta med ris, pannkakstårta och chokladpudding.
Mycket mat visade sig vara ett bra drag. Jag mådde väldigt illa under min graviditet och kräktes mycket. Vissa dagar på vandringen kräktes jag upp precis allt jag fick i mig, och det i kombination med att man dels bär en del på ryggen och dels vandrar och förbrukar energi, gjorde att det kändes riktigt bra att alltid få i sig riktig mat vid flera tillfällen varje dag.
Och visst är det tufft att vandra på tom mage när man kräks och är eländig - men jag måste ändå säga att jag hellre kräks med storslagen utsikt över Rapadalen i soluppgången, än hemma på min egen toalett
Det var inga problem med magen och avbärarbältet, hade knappen i byxorna uppknäppt med ett hårband som höll ihop, och sen avbärarbältet långt ner på höfterna. Fysiskt sett var jag i bra form redan innan, då jag löptränade och även var rätt van vid vandring. Dvs jag vet hur kroppen mår, när det är dags att vila, hur det känns att gå en hel dag osv. Sen hade vi medvetet planerat in ganska många lugna dagar, vi hade gott om tid, och kunde därför gå långa sträckor varannan dag, och sen ha ungefär varannan dag då vi låg kvar på samma ställe och gjorde dagsturer med bara en liten dagspackning.
Ida föddes i mars året därpå, frisk och sund och fyllde tre år nu i mars. Första dagsvandringen med henne gjorde jag då hon var sex veckor, på en fin liten led här i närheten, med henne i BabyBjörn på magen, och en liten ryggsäck på ryggen med blöjor, kaffetermos och mackor. Sen har det rullat på med diverse uteaktiviteter. Man behöver inte sluta med det man tycker om bara för att man blir mamma (och pappa). Man får bara planera lite annorlunda!
Återkom gärna om du vill ha mer info, skickar dig gärna min mailadress om du vill då jag inte är aktiv här på forumet längre. Ha det så himla härligt i fjällen och lycka till med graviditeten och allt det där!
/Maria.
Så härligt att läsa, kul med människor om ser möjligheter istället för hinder.