• Gorban

Simultanförmåga

Jag var på en intressant föreläsning i går där Torkel Klingberg som är professor på Karolinska Institutet föreläste. Han är psykolog och kognitionsforskare. Han har forskat på simultanutförande i flera år och frågan kom upp om det är sant att kvinnor har bättre simultankapacitet än män. Han hävdade att det är en myt och han har ägnat en hel del tid åt att försöka spåra den myten till källan. Det finns överhuvutaget ingen forskning som stödjer den tesen.

Även det gamla påståendet om att vi bara använder 10% av vår hjärnkapacitet kom upp och det är uppenbarligen också en myt. Vi använder mycket mer än så av hjärnans kapacitet. Myten härör troligen från en bok om speed reading från 40-talet.

Så nu vet ni det :)

• Svar på tråden Simultanförmåga
  • Redbit

Det här är intressanta exempel på något som ibland kallas faktoider, dvs halvsanningar och rena osanningar som av ett eller annat skäl spridits som rena fakta.

Angående att man bara skulle använda 10% av hjärnans kapacitet finns det ett fint citat av en hjärnforskare (vet jag att jag läst, men jag hittar ingen källa nu) som sagt att "Det gäller möjligtvis de som säger att man bara använder 10% av sin hjärnkapacitet".

En underbar samling faktoider finns på www.faktoider.nu. Här kan man läsa mycket intressant om saker man tagit för givet. Har USA inte 52 stater? Har guldfiskar verkligen dåligt minne? Hade Einstein dåliga betyg i skolan? Det svåra blir att övertyga alla andra att de har fel när man väl insett sanningen...

• Trinity78

Jag trodde att de flesta visste att de två saker du tar upp TS är just myter eller faktoider, men tydligen inte.

Redbit: www.faktoider.nu är en underbar sida. Önskar att fler läste där.

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • Gorban
    Trinity78 skrev 2008-04-25 11:14:19 följande:
    Jag trodde att de flesta visste att de två saker du tar upp TS är just myter eller faktoider, men tydligen inte.Redbit: www.faktoider.nu är en underbar sida. Önskar att fler läste där.
    Nej det här med att kvinnor anses ha bättre simultanförmåga än män verkar vara allmänt känt bland allmänheten. Ett något mindre vanligt påstående är att män skulle ha bättre spatiell förmåga (lokalsinne).
  • Trinity78
    Gorban skrev 2008-04-25 13:28:08 följande:
    Nej det här med att kvinnor anses ha bättre simultanförmåga än män verkar vara allmänt känt bland allmänheten. Ett något mindre vanligt påstående är att män skulle ha bättre spatiell förmåga (lokalsinne).
    Ja, jag har hört båda påståendena. Tyvärr tror folk alldeles för lätt på vad de hör och ifrågasätter inte. Här är en bra artikel om detta: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=639317
    Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
Svar på tråden Simultanförmåga