• Lisen08

Snart 2-åring med väldigt torr hud

Vår son lbir 2 år i juli och har en längre tid varit väldigt torr på underben och armar.

Han avskyr att bada, så tyvärr blir det inga bad med olja i.

Vi smörjer in honom nästan varje dag med Repair-salva, men han är fortfarande torr, även om det blir ngt bättre.

Någon som har tips till oss?

• Svar på tråden Snart 2-åring med väldigt torr hud
  • gullican

Ja...min dotter har också alltid varit en torris. För ett tag sedan fick hon dessutom ett atopiskt eksem på ena underarmen som berodde på torr hud. Fick då rådet att smörja med Minidermsalva som innehåller glycerol. Finns receptfritt på apoteket och är ganska dyr, men bra!

• Ludwig å Malwia

Mina barn är torra. vi använder mini derm till dom och det fungerar bra.

• Petrah

MINIDERM har jag fått till mina pojkar som är 2 och 6 år. och även mig själv, den är superbra   Finns på Apoteket o kostar runt 54 kr tror jag.

Wild, Raw and Beautiful
  • Lisen08

Miniderm, är det den vita tuben med blåa detaljer på? En ganska tunn kräm jämfört med Repair t ex?

• sweetsandra

Miniderm säger jag också! Tuben är vit med blått på ja och krämen är rätt tunn och lätt att smörja på...

• Losam

Min son har jättetorr hud, så en tub miniderm räcker inte så långt. Nu har vi fått det utskrivet på recept, en stor pumpflaska. Ganska dyr men det går ju på högkostnadsskyddet, efter 900:- Vi har flera barn då slås inköpssummorna ihop oxå, så man kommer upp i den summan ganska fort.

Men den är jättebra och hjälper verkligen!!!

• Lisen08

Okej, men då är den vi har hemma.

Vi har använt den ibland, men mest Repair eftersom den är fetare.

Men det kanske inte är bra att smörja in med för fet kräm heller?

Ska prova att bara använda Minidermen.

sweetsandra skrev 2008-04-22 12:15:31 följande:
    Miniderm säger jag också! Tuben är vit med blått på ja och krämen är rätt tunn och lätt att smörja på...
  • Lisen08

Såg någon reklam om kräm som finns som skum nu, just till små barn.

Ngn som vet om minidermen finns som skum?

• Tummelisa06

Miniderm funkar inte på min dotter.. de blir inget bättre och hon känner att de svider.. jag kör med apotekets hudsalva för extra känslig hy.. vit tub med röd kork

• Emanuels Mamma

Jag har en son som är väldigt torr och igår köpte jag Inotyol den är receptfri och finns på apoteket. Jag ser faktiskt redan resultat. Kostar ca 50kr. Prova den.

• Lille Fi
    Lisen08 skrev 2008-04-22 12:19:18 följande:
    Såg någon reklam om kräm som finns som skum nu, just till små barn.Ngn som vet om minidermen finns som skum?
    Tro inte den finns som skum. Men den dära skum krämen är dyr som attans. 200 för en flaska..
  • Kajsa M

CAnoderm tycker jag är mkt bättre än Miniderm, men den kan svida en liten stund precis när man har smörjt. Vi har den på pumpflaska. Inotyol är ju extremt svår att smörja in så den är väl egentligen inte till för torr hud utan mer vit blöjutslag osv.

• Bina75

Vår dotter är super torr på kinderna och hakan, där använder vi Miniderm och är jättenöjda.

På kroppen använder vi dock M-E produkter, enbart...de är inte riktigt lika illa med torrheten där. Så på kroppen klarar vi oss med M-E´s vetegroddsolja samt avokadobalsam. Självklart så har vi alltid olja i badvattnet och även M-E´s havsalgstvål som är återfettande. 

M-E är Marja Entrich. 

• trebarsmamma

vi har acos mini derm salva till våra barn, men vi har den med pump, vet inte vad ni andra har för miniderm i tub för 50 kr, denna flaska kostar ju nästan 300 kr eller nåt sånt,

och kan man få det utskrivet på recept och få in det på högkostnads kortet

• KeJu

Min son fick problem redan vid 3 mån ålder med torr hy och exem...Miniderm funkade inte över huvud taget och till slut hade han vätskande exem över stora delar av kroppen och led verkligen. Vi provade ALLT, spenderade timmar framför dator och forskade...Det som funkat absolut bäst är XM Focus och det säljs på hälsokost å är SVINDYRT men det var absolut vär det.
    Svider inte heller. Sonen är idag 5 år och har inte lika torr hy men när det ploppar upp nån exemfläck så smörjer jag med XM Focus. Finns även en annan salva som min man använder på sitt jobb då dom är med händerna mycket i vatten å blir torra. Den använde vi innan XM Focus och den funkade oxå jättebra å var riktigt fet och sög verkligen in i huden utan att bli kladdig som minidermen och utan att svida. Kommer så klart inte på namnet men ska kolla upp det. Men har man RIKTIGT torr problemhud så är miniderm som att sätta ett litet plåster på en jätteblödning, det räcker inte...
    Använder nu Weleda schampo å hudprodukter från hälsokost på min 4 mån tös å det funkar super...köpte från apoteket först å då blev huden torr å hårbotten supertorr...

• yasmino06

Min dotter blir lätt torr på kroppen och har några små områden där hon blir supertorr,vi använder weledas babyolja,lotion och ansiktskräm och vind och kyla kräm, fungerar jätte bra på vår dotter hon blir mjuk och fin.

Svar på tråden Snart 2-åring med väldigt torr hud