• Mejokana

Stödstrumpor eller inte

Hej
    Har en fråga angående stödstrumpor.
    Är det något ni använder?
    Pratade med en kompis och hon sa att man ska ha det annars blir benen så fula sen.
    Ska flyga nästa vecka och då ska jag ha det men behöver man det till vardags.
    Är i v 23.

• Svar på tråden Stödstrumpor eller inte
  • Gravidgrodan

Har bara använt nu lite på slutet, vissa dagar då benen varit extra svullna. Har också använt såna när jag gått ut och promenerat för att slippa lite av svullnaden. Men det där märker du. Det är ju olika hur man blir. Har du åderbråck eller riskerar att få (tex om din mamma har) så kan stödstrumpor vara bra i förebyggande syfte. Men jag tycker inte man kan säga att benen blir fula rent generellt om man inte använder stödstrumpor. Det är nog väldigt olika.

• Bluebell

Det beror ju på om du har mycket vatten i benen eller inte. Jag hade jätteycket vatten förra graviditeten så då använde jag stödstrumpor så gott som varje dag. Nu har jag använt det två gånger, när det har samlats vätska i fötterna. Att man ska få snyggare ben av att använda stödstrumpor har jag inte hört förut, men att det avlastar trötta fötter, det kan jag lova!

• Viggo och pyrets mamma

det kan va väldigt skönt att ha det och kan till viss del förhindra att man fortsätter att ha större vader och fötter även efter graviditeten, exempelvis så har min svägerska fortfarande en strl större på skor nu även ett år efter att hon fått barn för att hon samlade på sig så mycket vatten, hade hon hjälpt kroppen att hålla detta i shack genom att använda stödstrumpor så hade hon antagligen inte haft det problemet idag. Själv använder jag det varje dag då jag har förhöjd risk för blodpropp, och om inte annat så hjälper amn kroppen till en bättre blodcirkulation vilket inte är fel.

Snart blir 2 + en hund, 3 + en hund!
  • pis

Jag använder det nästan dagligen, tycker de e super skönt... de kan man ju göra fast man inte är gravid... Men nu undrar jag om nån vet hur man får tag i tunna stöd strumpor till sommaren?

• Lillan82

apoteket har både tjocka och tunna stödstrumpor. själv köpte jag tunna, och de är sköna att ha på sig. de avlastar benen och fötter så pass mycket. man orkar mycket mer när man ska ut och promenera.

• Mejokana

Såg att de hade av typ nylon på en hälsokostaffär i Motala. Vet ej om det var det men det såg så ut på bilden

• Hava

Jag använder tunna stödstrumpor som är av märket RelaxSan. De är supersköna och av jättebra kvalitet. Har tidigare använt Apotekets men de är långt ifrån lika bra eller snygga.

• ProPPens

Jag använder stödstrumpor när jag jobbar (är vårdare och går mycket). Men också om jag vet att jag ska gå mycket en dag. Tycker det är jätteskönt och slipper då svullna så mycket!!!

Äntligen!! BF080706
  • Mejokana

Hava: Var köper du RelaxSan?

köpte två par på apoteket igår, använde ett par idag.
    Var i solen hela eftermiddagen, det var så varmt.

• Poloc
    Svar på #3

Tindras faster skrev 2008-04-22 13:21:46 följande:
    kan till viss del förhindra att man fortsätter att ha större vader och fötter även efter graviditeten, exempelvis så har min svägerska fortfarande en strl större på skor nu även ett år efter att hon fått barn för att hon samlade på sig så mycket vatten, hade hon hjälpt kroppen att hålla detta i shack genom att använda stödstrumpor så hade hon antagligen inte haft det problemet idag.
    Det mest sannolika är att din svägerska har trampat ner sina fotvalv under graviditeten, pga tyngre kroppsvikt. Då blir fötterna längre.
    Tipsa henne om att skaffa inlägg till skorna, som ger stadigt stöd för fotvalven. Träna fötterna + vadmusklerna hjälper också, samt ev behandlingshjälp (hos tex naprapat/osteopat/kiropraktor).
  • pis

Har ni tips på var man kan köpa tumma stödstrumpor nu till sommaren?

• Mrs Anna

Jag funderar också en del på stödstrumpor... Har det nu på jobbet ibland för det är svårt att få på skorna på eftermidddagarna och jag ser ju att fötterna svillnat. Men jag har otroligt svårt att behålla dem på hemma. De är ju inte så sköna och jag är en sådan som alltid går barfota... Kanske är det ingen idé om jag ändå tar av dem så fort jag kommer hem?

Går in i v26 imorgon...

• Hava
    Svar på #9
    Hej
    Jag köper mina på butik21.com väldigt billigt och bra. Man får dem direkt i brevlådan.

/Hava
    Mejokana skrev 2008-04-24 22:12:17 följande:
    Hava: Var köper du RelaxSan?köpte två par på apoteket igår, använde ett par idag.Var i solen hela eftermiddagen, det var så varmt.
  • Rhonda Breeze

Jag älskar mina stödstrumport och har i princip haft dem sedan v 25. Med 1an fick jag jättesvullna fötter men nu har jag kunna behålla dem fina- underbart!

Jag har en liten bit att gå till jobbet och då är det jätteskönt att ha stödstrumpor.

PS Jag använder faktiskt stödstrumpor när jag är ickegravid också om jag vet att jag måste stå upp mycket en hel dag/kväll, t.ex. om jag går på konsert.

Svar på tråden Stödstrumpor eller inte