• Anonym

P-piller och antibiotika, hur troligt gravid?

Hur troligt är det att man blir gravid om man tar p-piller Yasmin och äter antibiotika samtidigt, Trimetoprim hette den förresten.

Jag vet att det finns en risk, men hur stor är den? Har du eller någon du känner blivit gravid när du/hon tagit antibiotika?

• Svar på tråden P-piller och antibiotika, hur troligt gravid?
  • Anonym

det är ganska stor risk tyvärr, skydda dig med kondom under tiden du äter antibiotika och en vecka efter. har en kompis som inte visste om att det var så och blev gravid när hon åt antibiotika.

• Anonym

Jag gillar inte era svar...

Finns det inga som inte har lyckats bli gravida trots antibiotika?

• LittleMissN

Hallå där! Säger bara en sak! Skydda er med kondom om ni INTE vill bli gravida! Tyvärr är risken större än 80% att du blir gravid trots ppiller!

Jag blev gravid trots att jag åt mina ppiller väldigt noga, missade inte ett enda piller och tog även ett dagen efter ppiller ifall att... Trots det blev jag gravid men det slutade tyvärr i ett mf i v.13....

Mvh Nath

• Anonym (hmm)

jag har ätit antibiotika och p-piller samtidigt 2 gånger, utan att bli gravid...

Dock blev jag nydligen gravid trots p-piller, med en ny kille...fast det slutade med tidigt missfall..

• LittleMissN

Anonym (hmm) skrev 2008-04-24 15:09:43 följande:

jag har ätit antibiotika och p-piller samtidigt 2 gånger, utan att bli gravid...Dock blev jag nydligen gravid trots p-piller, med en ny kille...fast det slutade med tidigt missfall..
    Hej där! Beklagar ditt mf! Verkligen inget som är roligt att gå igenom! Men som man brukar säga : Bättre lycka nästa gång! :)

Styrkekramar Nath
  • Anonym (hmm)

LittleMissN - tack, tack.

Börjar må bättre efter det nu.
    Vi kommer inte börja försöka skaffa barn än heller, då vi ännu inte varit tillsammans så länge... men det känns helt ok.

Ganska kul bara hur nye killen reagerade: "kanske p-pillerna inte funkade på dig tidigare heller" och hade ett brett flin...

(han antydde då alltså att mitt ex inte skulle ha så bra "springare" )

Vad är det med karlar och tävlingar egentligen? *funderar*

• Anonym

Shit pommes frites! Nu vill jag höra av er som inte har blivit gravida istället.

När är det mest risk, under veckan man tar antibiotikan eller veckan/veckorna efter?

Det är för sent nu att ha kondom nämligen och ingen ide att testa mig förrän tidigast den 3 maj.

Om jag minns rätt *hoppas hoppas hoppas* så drog han ut den iaf, för det gör han nästan alltid. Och jag tog antibiotikan under min första vecka i kartan, direkt efter mensen alltså. Jag började med medicin på måndagen och med p-piller på tisdagen. Tog medicinen tills söndag kväll.

Tror ni det är jättestor risk? Jag tror vi hade sex 2 gånger under ett dygn den veckan jag tog medicin. Sen dess har vi haft sex ca 1 gång i veckan.

Jag fååååår bara inte vara gravid!

• Anonym

Hur vet du att risken är 80 % förresten? Har någon läkare sagt det? Orolig här.

• Anonym (blivit)

Jag har lyckats med det TVÅ gånger så jag måste nog säga att risken att bli gravid är ganska stor med p-piller och antibiotika. Och ja, varför hände det en andra gång? För att jag inte såg något samband första gången och det var inget som man visste för ca 10 år sen. Nu VET man att det kan ha en påverkan och dessutom att den antibiotikan som jag alltid får orsakar hjärtfel hos fostret

Jag tror helt enkelt du får hoppas att det INTE skedde och att du är försiktigare i framtiden. Lycka till tjejen!

• Anonym

Åh nej, nu blir jag riktigt orolig.

Vilken antibiotika orsakar hjärtfel?

Jag borde få mensen på måndag så jag hoppas att det blir så. Jag ska köra ett gravtest imorgon bitti också.

Snälla ni, be för mig att jag inte är gravid.

• Anonym (blivit)

Erymax heter den antibiotikan som jag fått som man vet orsakar hjärtfel.

Jag håller alla tummar! Du kan ju kolla nu om du ska ha mens på måndag!

Svar på tråden P-piller och antibiotika, hur troligt gravid?