• Anonym (Arg)

Får de göra så här ?? Resa med Apollo

Vi har bokat en resa med apollo till Thailand i november. Nu ringer de och säger att priset var fel på deras hemsida och att det pris vi fått inte gäller ?
    Men vi har ju ett avtal och har betalt in de första pengarna så det skall ju vara bindande ?
    Då hänvisar de till §32 i avtalslagen ??

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning
    eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit,
    vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken
    förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Varder en avgiven viljeförklaring, som befordras genom telegram eller
    framföres muntligen genom bud, till följd av fel vid telegraferingen
    eller oriktigt återgivande genom budet till innehållet förvanskad, vare
    avsändaren, ändå att mottagaren var i god tro, icke bunden av
    förklaringen i det skick den framkommit. Vill avsändaren av anledning
    som nu sagts icke låta förklaringen gälla, åligger det honom dock att
    giva mottagaren meddelande därom utan oskäligt uppehåll efter det
    förvanskningen kommit till hans kunskap; underlåter han det, och var
    mottagaren i god tro, vare förklaringen gällande sådan den framkommit.

Kan de verkligen kräva att vi skall avboka vår resa? I så fall kan de ju använda detta varje gång de tycker att de vill tjäna lite extra på resan?? Om det är så ? då är ju aldrig avtal bindande längre och det är bara att hänvisa till §32 i avtalslagen så har man det på det gröna ???

NÅgon som vet eller råkat ut för samma??

• Svar på tråden Får de göra så här ?? Resa med Apollo
  • FavvoJonna

Tycker inte det låter rätt... Det där skulle jag gå vidare med om jag var du!

• Judy

Vad kostade resan? Om ni bort ha insett att det var fel pris så kan de häva köpet.

• MrsC

Utan att känna till några detaljer låter det ju faktiskt som om de har lagen på sin sida, men kontakta en konsumentvägledare (brukar finnas på kommunen), de kan säkert hjälpa.

• Birgitta2

Det beror på hur billig resan var innan. Var den så billig att ni borde förstått att priset inte var rätt, så kan ni inget göra. Var den så pass dyr, att ni såg att det kunde vara ett klipp, men inte mer, så bör ju Apollo få stå med skammen.

Ring Allmänna Reklamationsnämnden och fråga. De kan sånt här.

• Anonym (Arg)

De säger att de skall skicka papper med liknande fall och att detta "är vanligt inom resebranchen" jag tänker inte ge mig direkt för jag vill veta om de verkligen gör rätt.. I annatfall kan du aldrig lita på det pris du får och inte heller på de avtalsregler som står..

• Judy

Och hur lång tid tog det från att ni bokat resan till att de sa att det var fel pris?

• Lequisha

Anonym (Arg) skrev 2008-04-22 15:05:52 följande:

Vi har bokat en resa med apollo till Thailand i november. Nu ringer de och säger att priset var fel på deras hemsida och att det pris vi fått inte gäller ? Men vi har ju ett avtal och har betalt in de första pengarna så det skall ju vara bindande ?Då hänvisar de till §32 i avtalslagen ??32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivningeller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit,vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilkenförklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.Varder en avgiven viljeförklaring, som befordras genom telegram ellerframföres muntligen genom bud, till följd av fel vid telegraferingeneller oriktigt återgivande genom budet till innehållet förvanskad, vareavsändaren, ändå att mottagaren var i god tro, icke bunden avförklaringen i det skick den framkommit. Vill avsändaren av anledningsom nu sagts icke låta förklaringen gälla, åligger det honom dock attgiva mottagaren meddelande därom utan oskäligt uppehåll efter detförvanskningen kommit till hans kunskap; underlåter han det, och varmottagaren i god tro, vare förklaringen gällande sådan den framkommit.Kan de verkligen kräva att vi skall avboka vår resa? I så fall kan de ju använda detta varje gång de tycker att de vill tjäna lite extra på resan?? Om det är så ? då är ju aldrig avtal bindande längre och det är bara att hänvisa till §32 i avtalslagen så har man det på det gröna ???NÅgon som vet eller råkat ut för samma??
    Ring din konsumentombudsman. De kan hjälpa till att tolka det och även se om apollo har rätt att göra så.
    Kontakt troligen på din kommuns hemsida under konsumentvägledning. Deras hjälp är helt kostnadsfri.
  • stardream

Det ska tydligen finnas advokter man kan rådfråga gratis på nätet har jag sett någon gång. Det var visserligen länge sedan nu, men sök på google.

Men får ni tillbaka alla pengar ni har lagt ut i så fall?

• Anonym (Arg)

Vi såg priset ligga ute för en månad sedan och då hann vi inte innan det var borta så vi trodde att de kanske körde med extra kampanjer och bestämde oss för att bevaka när det sedan kom tillbaka så slog vi till. Priset var ca 1/3 av ursprung pris... Men i o f så åkte vi för 1/3 av priset till dominikanska för 8 år sedan och då berodde det på att de inte skulle använda det hotellet längre.

Jag skall ringa ARN och kolla oxå... Även konsumentrådgivaren. Det viktigaste är att det går rätt till och att man inte blir lurad.

• Anonym (Arg)
    Judy skrev 2008-04-22 15:11:52 följande:
    Och hur lång tid tog det från att ni bokat resan till att de sa att det var fel pris?
    Från att vi boakde har det gått 1 vecka och vi väntade endå 2 dagar innan vi betalade in första summan.
    Hur går det för dem som bokade för en månad sedan ??? Om de inte upptäcker det förren nu ?
  • miagräddnos

Konstigt att priset "försvann" från hemsida, bara för att sedan dyka upp igen. Däremellan borde dom väl insett felet, tycker man.

• Pysse

Hej
    Jag är säker på att man har skrivit/talat om liknande fall på Plus eller i Sydsvenskan. Sök på nätet
    Nu minns jag inte exakt hur det var - men det viktiga var att om priset var billigt men rimligt - så gällder det angivna priset.

• Judy

Jag tycker det låter väldigt skumt att samma pris dykt upp 2 gånger om det var fel angivet. Nej jag tycker ni ska fråga någon kunnig om detta.

• Anonym (Arg)
    miagräddnos skrev 2008-04-22 15:21:28 följande:
    Konstigt att priset "försvann" från hemsida, bara för att sedan dyka upp igen. Däremellan borde dom väl insett felet, tycker man.
    Ja, man kan ju tycka det ?? Och då borde de ju reagera? Dessutom kan man ju undra hur deras rutiner ser ut om de inte upptäcker sådant här?
  • NadiaMi

Anonym (Arg) skrev 2008-04-22 15:05:52 följande:

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivningeller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit,vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilkenförklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.
    Som jag tolkar det så ser de det som att ni borde ha förstått att priset inte var rätt, och därmed har de som säljare av resan ingen skyldighet att uppehålla sin del av det avtal som gjordes då ni beställde resan.

Håller med om att ni bör kontakta konsumentvägledaren för att reda ut vad ni har för rättigheter i frågan, men om det pris ni betalade för resan är oskäligt lågt så kan ni bli avbokade.
  • Anonym

hatar såna paragrafer, man fattar aldrig vad där står, de skriver så komplicerat!

• Anonym (Arg)
    Anonym skrev 2008-04-22 15:44:05 följande:
    hatar såna paragrafer, man fattar aldrig vad där står, de skriver så komplicerat!
    Håller med
  • Anonym (tyvärr)

Tyvärr har de rätt. Enligt paket reselagen har de rätt till det men om du inte godtar de nya priserna ska du ha rätt att kostnadsfritt avboka er resa och få ala inbetalda pengar tillbaka. Tyvärr förekomemr det fel på hemsidor etc.. precis som ARN meddelar. så är det ganska vanligt förekommande. Tyvärr hjälper det heller inte att kontakta en advokat i dessa ärenden. Har jobbar inom branchen några är. Kan meddela att det händer ALLA bolag.. Inte bara Apollo.. Alla som fritidsresor, ving och alla andra har liknande fall. Dock har alla fått rätt i ARN (Allmänareklamationsnämnden..) Det är bara att bita i det sura äpplet tyvärr :(

• Anonym (Arg)

Anonym (tyvärr) skrev 2008-04-22 15:54:53 följande:

Tyvärr har de rätt. Enligt paket reselagen har de rätt till det men om du inte godtar de nya priserna ska du ha rätt att kostnadsfritt avboka er resa och få ala inbetalda pengar tillbaka. Tyvärr förekomemr det fel på hemsidor etc.. precis som ARN meddelar. så är det ganska vanligt förekommande. Tyvärr hjälper det heller inte att kontakta en advokat i dessa ärenden. Har jobbar inom branchen några är. Kan meddela att det händer ALLA bolag.. Inte bara Apollo.. Alla som fritidsresor, ving och alla andra har liknande fall. Dock har alla fått rätt i ARN (Allmänareklamationsnämnden..) Det är bara att bita i det sura äpplet tyvärr :(
    Varför har de rätt ??? Inte via paketreselagen utan i så fall via avtalslagen §32. Men om detta nu är vanligt hur kan det komma sig att det händer 2 gånger på en månad att det är samma pris? Och vart finns rutinerna ? Borde det inte finnas varningsystem i bokningsprogrammet?
    Det var apollo som meddelade att det var vanligt inte arn dessa har jag inte varit i kontakt med än?
Svar på tråden Får de göra så här ?? Resa med Apollo