• Annni

Kan bebis på 9 månader äta stuvad spenat?

Och fiskpinnar om man tar bort "skalet"?

• Svar på tråden Kan bebis på 9 månader äta stuvad spenat?
  • Hope8082

jadå börja med att ge lite precis som när man börjar med allt annat.

• Lilla näktergal

Har fått för mig att små barn inte ska äta spenat...men jag är inte säker. Nån annan kanske vet, annars borde fiskpinnar gå bra.

• Annni

mangold ska de inte äta iaf!

• Lakrisal

Om jag inte minns fel ska barn under ett år inte äta spenat!

• Hope8082

jaha *hähä* det är mer än vad jag hört, kanske för att vi inte äter så mycket spenat. Får man fråga varför *nyfiken*

• Cash is king

Det krånglade lite. Scrolla nedåt på länken bara, så hittar du det.

Mamma till världens bästa kille: Nils 6/4-07
  • wilsjessica

Barn under ett år ska inte äta spenat då den inehåller nitrat som kan omvandlas till en farlig bakterie som heter nitrit.

• Cash is king
    Svar på #6
    Enligt Livsmedelsverket:
    "Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn."
    www.slv.se
    Mamma till världens bästa kille: Nils 6/4-07
  • Hope8082

okej, då är jag med då tycker jag oxå du ska vänta lite

• helenajoanna

Man skall inte äta spenat under första levnadsåret! Innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit. Och nitrit kan försvåra syreupptagningsförmågan hos barn! Så står det i min lilla bok jag fått från BVC. Fick du ingen sån tro? Så ge inte det! Sen tycker jag nog du ska ge "riktig", kokt fisk istället för hopskrapet som fiskpinnar består av. Säkert salt o onödiga tillsatser där i...

Bara koka vit fisk o mixa!

Svar på tråden Kan bebis på 9 månader äta stuvad spenat?