• SilentStar

hur lång får man högst vara för att rida islandshäst?

jag är så sugen på att rida turridning, men min sambo är 1.90 lång...tvivlar på att det går..någon annan som vet några bra ställen i malmö lund området där man kan turrida (inte just på islandshäst, även "vanliga" hästar också) och vad det kan kosta?

Egna erfarenheter?

• Svar på tråden hur lång får man högst vara för att rida islandshäst?
  • Pikaur

Lång vet jag inte om det finns direkta "regler" för. Däremot vikten.

• Lolilla
    Pikaur skrev 2008-04-22 17:31:59 följande:
    Lång vet jag inte om det finns direkta "regler" för. Däremot vikten.
    Vad det gäller islandshästar så är nog snarare längden ett problem än vikten
    Även om jag inte tror att den är något att snacka om i ts killes fall heller...
  • SilentStar

inte? så du tror inte han är för lång? hade ju varit jättebra :)

Lolilla skrev 2008-04-22 17:33:37 följande:
    Vad det gäller islandshästar så är nog snarare längden ett problem än vikten Även om jag inte tror att den är något att snacka om i ts killes fall heller...
  • Lolilla
    SilentStar skrev 2008-04-22 17:38:37 följande:
    inte? så du tror inte han är för lång? hade ju varit jättebra :)
    Ring och fråga. Det är ju det enklaste.
  • Lolilla

När du hittar nåt stället d.v.s

• Niklas

Längden är inga problem. Vikt däremot som sagt.

• marängcup

Längd,vikt vs balans
    oftast handlar det om vilken balans du har på en islänning!Väger du 50 kg och är 170 lång men dålig balans =inget bra
    men om du väger 100 kg och är 190 lång men med ridvana och BRA balans kan det gå bra...

• Pikaur
    marängcup skrev 2008-04-22 18:45:23 följande:
    Längd,vikt vs balansoftast handlar det om vilken balans du har på en islänning!Väger du 50 kg och är 170 lång men dålig balans =inget bramen om du väger 100 kg och är 190 lång men med ridvana och BRA balans kan det gå bra...
    Jo, men sen handlar det om hur många timmar turen är lång och hur tung ryttaren är. Väger ryttaren 100 kg är kanske inte 3 timmar att rekommendera för vissa av hästarna.
  • Polly S

har en kompis som är över 2 meter som nyligen köpt en islandshäst efter att ha fastnat för rasen!

• SilentStar

han har ju tyvärr inge nridvana men han ville så gärna ge mig detta i födelsedagspresent eftersom ja gvelat göra det så länge, men samtidigt vill jag ju göra dte med honom.

Får ringa till nåt ställe och höra :)

marängcup skrev 2008-04-22 18:45:23 följande:
    Längd,vikt vs balansoftast handlar det om vilken balans du har på en islänning!Väger du 50 kg och är 170 lång men dålig balans =inget bramen om du väger 100 kg och är 190 lång men med ridvana och BRA balans kan det gå bra...
Svar på tråden hur lång får man högst vara för att rida islandshäst?