• FredrikaMaria

11-år-några frågor!

Hej!

Jag har några frågor som gäller en 11-årig flicka, vore toppen om ni kunde hjälpa med med tips hur ni gör. :)

- Hur mycket får er 11-åring i veckopeng och vad ska det gå till?
    -När går de och lägger sig på vardagar resp helg?
    -Har de hemmanyckel och hur kontrollerar ni att de går direkt hem eller kanske hittar på något annat? Eller kontrollerar ni kanske inte det?
    -Har de mobiltelefon och hur mycket får de ringa för varje månad?
    -Får de se allt som går på TV?
    -Vilken typ av kontroll har ni på deras skola, läxor och kompisgäng?

Många frågor på en gång jag vet....men det vore kalas att få lite svar iaf.
    Tack!

• Svar på tråden 11-år-några frågor!
  • Lyckogrisen

Min äldsta bonus är 10 år snart.

Hon får 100:- i månadspeng och det ska gå till godis eller någon "onödig" pryl hon vill ha. Hon väljer själv hur hon spenderar pengarna.
    Ibland när hon varit extra duktig så betalar jag eller pappan lördagsgodiset så hon kan spara sin månadspeng.

Hon går och lägger sig mellan 20-21 beroende på om hon ska läsa på vardagar. På helger vid 22-23 beroende på årstid och vad vi har planerar för helgen, eller hur trött hon verkar helt enkelt.

-Har de hemmanyckel och hur kontrollerar ni att de går direkt hem eller kanske hittar på något annat? Eller kontrollerar ni kanske inte det?
    Inte aktuellt då min sambo hämtar på fritids. Jag hade nyckel när jag var 11 år men det beror ju på mognaden hos individen.

Hon ska få en mobiltelefon till sommarlovet och vi kommer ladda den med 150:-/mån

Absolut inte. Vi är ganska strikta hos oss, mamman har lite annan uppfattning.

Stenkoll!!!

• Pymsan

Jag har en 11-årig bonusdotter där hemma så jag kanske kan vara behjälplig...

Hon får 20 kronor i veckopeng, det får hon köpa i princip vad hon vill för men för det mesta sparar hon till att köpa något lite större. Lördagsgodis får hon av oss.

Hon ska lägga sig vid halv 9 på vardagar men om hon skött läxorna och väldigt gärna vill se nåt som slutar kl 9 så brukar hon få det.På helgena brukar hon få vara uppe till ca 23, det varierar lite.

Hon har egen hemnyckel och är ensam hemma (med storebror) efter skolan tills vi kommer hem. Om hon ska till nån kompis ska hon ringa sin pappa eller mig och kolla att det är ok först. Mestadels för att vi ska veta var hon är och kunna tala om när hon senast ska komma hem.

Hon har mobiltelefon, det är sambon som har koll på räkningen. Men hon ringer oerhört lite, den ligger mest kvarglömd hemma... om hon ringer är det nästan alltid till nån av oss fyra föräldrar.

Hon får inte se riktigt allt som går på tv. Om vi tycker att det är för otäckt t ex så säger vi ifrån att hon kommer få mardrömmar av att se det. Men det mesta får hon titta på, det beror ju dock på när det börjar och hur det stämmer med hennes läggtider.

Vi känner hennes kompisar och tar del av all info från skolan, går givetvis på föräldramöten och allt sånt. Vi vet vad hon har för läxor att göra varje dag och ser till att de blir gjorda.

Hoppas det var till nån hjälp!

• Begga

Det är ganska olika såna enkla basregler som gäller hemma hos biomamman och oss. Vi har frågat henne hur hon har det (och hon i sin tur vet hur vi har det) men det som är olika får vara det.
    För 3 år senn klagade hon lite på att vi låt tjejen gå lägga sig "för tidigt" men vi besvarade skarpt att det var för att då gick vi själva och lagde oss och vi ville inte att hon satt ensam framme i vardagsrummet och senn sov till lunchtid !
    Altså... det som funkar bäst för er... håll er till det ;) Specielt om det är bra för barnet (som att lägga sig tidigare, inte se läskiga filmer etc).

• allakantralla

Har en 11-årig dotter, som snart blir 12, och ska försöka besvara dina frågor. Hon bor hos oss vv.

- Hon får 500 kronor i månadspeng, det ska räcka till allt hon vill göra utan oss vuxna, dvs telefonkort till mobilen, presenter till kompisar, bio och andra aktiviteter.

- Vardagar ska hon släcka klockan 22, helger har vi inga regler kring, hon går och lägger sig när hon blir trött, och brukar inte vara uppe längre än till 23.

- Hon har hemnyckel och har haft det sedan hon var 7. Jag kontrollerar inte att hon går hem direkt efter skolan, men om hon hittar på något annat så måste hon meddela mig eller min sambo.

- Hon har mobiltelefon, och eftersom hon bekostar telefonkortet själv så avgör hon själv hur mycket hon ringer för.

- Ja, hon väljer det själv. Men vi tittar alltid tillsammans om det är något hon inte har sett förut, som läskiga filmer till exempel.

- Ganska stor kontroll, känner och umgås med föräldrarna till två av hennes kompisar. De andra föräldrarna känner jag inte alls, men träffar hennes kompisar ofta. Har full koll på läxorna, och så gott det går på skolan. Men så länge man inte vistas i skolan 24/7 så kan man naturligtvis inte ha full kontroll.

Svar på tråden 11-år-några frågor!