Har en 11-årig dotter, som snart blir 12, och ska försöka besvara dina frågor. Hon bor hos oss vv.
- Hur mycket får er 11-åring i veckopeng och vad ska det gå till?
- Hon får 500 kronor i månadspeng, det ska räcka till allt hon vill göra utan oss vuxna, dvs telefonkort till mobilen, presenter till kompisar, bio och andra aktiviteter.
-När går de och lägger sig på vardagar resp helg?
- Vardagar ska hon släcka klockan 22, helger har vi inga regler kring, hon går och lägger sig när hon blir trött, och brukar inte vara uppe längre än till 23.
-Har de hemmanyckel och hur kontrollerar ni att de går direkt hem eller kanske hittar på något annat? Eller kontrollerar ni kanske inte det?
- Hon har hemnyckel och har haft det sedan hon var 7. Jag kontrollerar inte att hon går hem direkt efter skolan, men om hon hittar på något annat så måste hon meddela mig eller min sambo.
-Har de mobiltelefon och hur mycket får de ringa för varje månad?
- Hon har mobiltelefon, och eftersom hon bekostar telefonkortet själv så avgör hon själv hur mycket hon ringer för.
-Får de se allt som går på TV?
- Ja, hon väljer det själv. Men vi tittar alltid tillsammans om det är något hon inte har sett förut, som läskiga filmer till exempel.
-Vilken typ av kontroll har ni på deras skola, läxor och kompisgäng?
- Ganska stor kontroll, känner och umgås med föräldrarna till två av hennes kompisar. De andra föräldrarna känner jag inte alls, men träffar hennes kompisar ofta. Har full koll på läxorna, och så gott det går på skolan. Men så länge man inte vistas i skolan 24/7 så kan man naturligtvis inte ha full kontroll.