• mama1980

Hur mycket gröt kan en 5 månaders äta?

Vi fick tips av barnmorskan att ge vår 5 månaders gröt på kvällen så hon ska sova bättre på natten. Jag har gett henne smakportioner i några dagar, kan man ge en hel portion redan nu då eller ska hon ha nån sorts vänjningsperiod? Hur mycket kan man ge?

• Svar på tråden Hur mycket gröt kan en 5 månaders äta?
  • jenkan79

Vi började med smakportioner några dagar men sen fick hon äta så mycket hon ville ha. Det var ungefär 3/4 dl vatten. Hon var cirka 4½ månad när vi började med gröt.

• YoungMam

jag funderar också, jag ska köpa gröt i morgon. Hur mkt har ni börjat med? en tesked första dagen och resten mjölk och fortsatt så itvå dagar? eller en tesked första dagen och två andra dagen och tre nästa osv? jag ska prata med barnmorskan men inte förrän nästa vecka men orkar inte vänta, jag vill börja lite nu imorgon :P

• vårlängtan06

Hej!
    Vi började med smakportion o gav det några dagar. Kände mig också osäker på hur man skulle göra o hur mycket man skulle ge så jag frågade vår barnmorska o hon sa att vi kunde dubbla portionen varje dag tills dess att vi kom upp i en full portion, så så gjorde vi.

• zippis

På grötförpackningen står det hur mycket en smakportion är (men det är ganska mycket för att vara en smakportion).

Börja med en tesked första dagen, sen kan du ta tex en matsked. Du märker hur mycket som går. En del barn kväljer och kan inte svälja, då provar man bara en halv tesked eller nått i flera dagar. En del barn kan äta en hel deciliter efter 2 dagar (det gjorde mina barn).

YoungMam skrev 2008-04-22 21:28:01 följande:
    jag funderar också, jag ska köpa gröt i morgon. Hur mkt har ni börjat med? en tesked första dagen och resten mjölk och fortsatt så itvå dagar? eller en tesked första dagen och två andra dagen och tre nästa osv? jag ska prata med barnmorskan men inte förrän nästa vecka men orkar inte vänta, jag vill börja lite nu imorgon :P
  • YoungMam

jaha okej, men dåså jag får prova mig fram. han har ganska stor aptit så om jag dubblar dag från dag så går det alltså bra?

• malinelliot

Jag undrar oxå lite om gröt...
    Min son äter ersättning ca: 210ml + gröt på morgonen och kvällen. Hur mycket gröt ger ni? Ger ni bara gröt?

Jag höll på med smkaportion bara nån dag och ökade snabbt. Men nu vet jag inte hur mkt jag vågar ge..

Vilken gröt ger ni, vilken tycker ni är bäst?

• Gnutt

Vi ger Sempers majs- och havregröt. Ida äter 2 fulla portioner om dagen en på morgon och en på sen em.

• Gnutt

Då äter hon bara gröt, på em/kväll blir det inte så längt emellan gröten och vällingen. Kanske 1,5 timme.
    Hon är dryga 5 mån.

• Tvåbarnsmorsan

Min dotter är snart 6 månader och äter en hel portion gröt till lunch och lite ersättning efter!

• Mamma till tre kottar

Våran 6½ åring äter bra dagar gröt/purée på motsvarande ½ dl vatten. Så mycket har ingen av hennes tre syskon ätit vid den åldern.

Svar på tråden Hur mycket gröt kan en 5 månaders äta?