• Hasus

Harald Blomberg rörelseterapi.

Har en vuxen dotter som har problem liknande autism, asperger hon har ej fått någon diagnos och går i terapi nu.
    Har någon provat rörelseterapi ? www.haraldblomberg.com/

• Svar på tråden Harald Blomberg rörelseterapi.
  • Hasus

å vad glad jag blir att någon känner till det. Jag tror också på rörelseterapi Jag har funderat på att beställa boken Hjärnvägen till inlärning från Alla sinnen www.allasinnen.se  Är det boken Helande Liv som du läst ?

Fler som känner till något ?

• Anob

Hej Hasus!

Jag arbetar med en autistisk pojke på 15 års åldern som idag utövar Rörelseterapi dirigerad av Harald Blomberg. Jag måste medge att jag var lite skeptisk från början och tog inte övningarna till hjärtat.
    Men eftersom jag varit med i pojkens liv över 4-5 år så vet jag i stort sätt hur han och hans inlärningsförmåga fungerar. I stort sätt fungerar alla människor på samma sätt eftersom hjärnan lär sig av repetition. 

Så för att komma till saken, efter flera månaders arbete med specifika rörelser (rörelseterapi) som repeteras, dag efter dag så har jag märkt en väldigt stor skillnad på pojken. 
    Hjärnan får lära känna kroppen och samtidigt arbeta på ett annat sätt.

Självklart påverkas alla på olika sätt och jag säger inte att det är något mirakel, men jag skulle utan tvekan rekommendera er att försöka i alla fall. =).

MVH
    Anouar & Alex 

• Shasti

Då kommer jag med en motåsikt. Harald Blomberg är fullständigt ovetenskaplig och det han sysslar med är rent humbug om man gräver sig lite djupare ner i varifrån de här idéerna egentligen kommer. Hela alltet grundar sig på en rysk psykologs idéer som inte stöds av någon som helst forskning, annat än vad hon själv har tyckt sig se, och det är inte vetenskapligt någonstans. Blomberg menar ju på att man kan "bota" i stort sett allt genom att sprattla lite med benen och armarna, bl a dyslexi. Det blev en av mina stackars bonusar utsatt för, vilket naturligtvis inte gjorde minsta skillnad. Däremot tar de riktigt riktigt mycket betalt för sina "tjänster".

Nej, var riktigt kritiska och akta er, säger jag! Antroposoferna bl a älskar Blomberg, och det är lika ovetenskapligt eller pseudovetenskapligt som det som de sysslar med, i bästa fall helt verkningslöst och i värsta fall skadligt.

• FinaFamiljen

Känner egentligen inte till just Blomberg, så kring honom kan jag inte uttala mig. Men att motoriken (och sensorik naturligtvis, det går ju hand i hand) har stor betydelse för utvecklingen hos barn torde ju vara självklart.  Jag har själv en liten kille med autism som har jättesvårt med kroppskännedom, rums-/rymduppfattning, motorisk planering och perception. Han klarar kognitiva övningar jättebra så länge det är 2-dimentionellt vid bord, men så fort han måste blanda in motoriken så blir det svårt. Vi jobbar väldigt mycket på den biten, och kollar av andra övningar då och då - då har det skett enorm utveckling.

Som sagt Blomberg eller inte, säger jag inget om. Men att arbete med motoriken är jätteviktigt är helt klart.

• Little Ms Chatterbox

Är Blombergs teori liknande vestibularis.se ? Vår son har ADHD och atypisk autism med speciella koordinationsmotoriska svårigheter och tränade efter vestibularis metoden ett tag. Han fick mycket bättre motorik (syntes på hans tröjor, var inte dagens meny på dom längre) och klarade av att sitta längre stunder på lektionerna. Hans minne blev bättre. Rektorn på hans skola drog in träningen efter en tid, tyvärr hade vi inte ork just då att driva det vidare. Familjen gick på knäna av allmän trötthet och la mest energi på att få sonen till skolan och kanske gilla den lite också. Hade vi haft ekonomiska möjligheter skulle jag vilja skicka honom till Mönsterås för en intensivvecka för att komma igång med träningen igen.

Svar på tråden Harald Blomberg rörelseterapi.