• Indianica

Helt sjukt jobbiga grupparbeten i skolan!

Måste skriva av mig lite, sitter här och är helt matt och ledsen

Jag läser på lärarprogrammet (T3) och börjar allt mer vantrivas. Vi är 25 blivande gymnasielärare och det är sex stycken som jag upplever som "seriösa" i klassen. Vi har mängder med grupparbeten, nästan aldrig salstentor. Nu har vi fyra grupparbeten att göra och i min basgrupp är det redan en tjej som helst struntat i att göra två examinerande moment. En annan tjej har struntat i ett examinerande moment och vi har två kvar (vi är 5 i gruppen)

Känns som att jag och en tjej gör ALLT (vi har en vecka på oss plus en individuell hemtenta att fixa) eller ärttare sagt, vi gör ALLT.

När vi sagt till tjejen som struntade i att göra de 2 uppgifterna att vi tyckte dte var dålig stil att inte ens kontakta oss blev hon jättesur och fräste så att en tjje i gruppen blev förskräckt och sa "du är ju en i teamet ändå"

????????????

Den tjejen har nu också struntat i ett grupparbetes moment.

Vi har jättdålig stämning i gruppen och bråkade sist vi träffades.

Vi är två personer i vår grupp som läst kurslitteraturen (iofs "bara" 5 böcker..)...

Jag vågar inte kontakta lärarna heller...men tycker det är helt otroligt att folk tillåts glida igenom hela kurser så här, inte första gången. Hamnar alltid i grupper med personer som struntar i allt och låter andra göra rubbet

Fler som upplevt samma sak? Vad gör man?

• Svar på tråden Helt sjukt jobbiga grupparbeten i skolan!
  • snel hest

När jag läste på högskolan hände det flera gånger att personer som från början hamnade i min grupp, inte stod med på det slutgiltiga materialet som lämnades in.

Ibland dök de aldrig upp igen, ibland skyllde de på sjukdom etc (men det gör väl inte att de deltagit mera) och ville vara med ändå.

Kontakta er lärare/handledare och berätta situationen, ingen ska kunna glida igenom flera års utbildning utan att lyfta ett finger. Känner du dig elak nu, tänk på att du aldrig behöver umgås med de dryga människorna efter skolan.

• mirresmamma

Jag vet precis vad du menar...det du beskriver skulle kunna vara min egen lärarutbildning...tyvärr. Men vad man gör...tja, jag talade med mina lärare och bad att få uppgifterna anpassade till gruppens storlek och sedan informerade jag om vilka som inte "drog sitt strå till stacken" i vår grupp. Ofta var en del av uppgiften att föra en gruppdiskussion och om man inte läst litteraturen så tillför man ju inget...och det tyckte inte jag att man skulle få cred för..tack och lov tyckte inte våra lärare det heller! Lycka till!

• Polly S

jobbar som lärare sen 5 år tillbaka men känner igen det där och tycker ABSOLUT du ska prata med ansvarig lärare för:
    1) ni ska bedömas rättvist (jag skulle själv som lärare vilja veta, brukar låta eleverna föra liten logg över hur de jobbat)
    2) såna oansvariga människor är inte mogna att bli lärare (än) och ska inte släppas igenom bara för att systemet brister.

(fan, vad jag hatar grupparbeten!)

• nelie

prata med läraren. hur ska de annars kunna göra någonting åt det. var också tydliga och hårda med att de som inte tillför arbetet något får inte stå med på det ni lämnar in. det är ju ett ansvar var och en måste ta. jag läser också till lärare och känner mer än väl igen problemet. visst kan sjukdomar och annat ställa till det så att alla inte gör lika mycket, men det måste man ju ta hänsyn till. dessutom har man olika ambitionsnivå. men visar man inte sin goda vilja för gruppklimatet och arbetet, hur ska man då klara av att arbeta tillsammans med kollegor i ett arbetslag. se till att läraren får reda på hur det ligger till. be om hjälp, skriv inte upp deras namn på arbetena. det hjälper varken dem eller er om d får glida med. men jag vet att det är svårt. kräv att utbildningen anpassas så att lärarna kan urskilja vad var och en går för och kan. (är det förresten inte redan krav på det från "högre ort"?) vi har iaf fått klart mer salstentor än vi tidigare haft. d e bra tycker jag, varvat med gruppuppgifter.

• rosalin

prata med läraren. Jag råkade ut för nått liknade. Vi var två stycken om en jätteupgift och den jag arbetade tillsammas med dök nästan aldrig upp. Tillslut kontaktade jag läraren och sa som det var. Han sa att vi skulle försöka prata om det och att han kunde vara med om jag ville, men jag tog det själv med tjejen. Inte blev det ett dugg bättre och när jag så småning om lämnade in arbetet stod det endast mitt namn på. Deltar de inte i arbetet ska de inte heller stå med på inlämningen, och din lärare vill absolut veta hur det ligger till i gruppen.

• mammaE

Klart du ska säga till lärarna! Jag är själv gymnasielärare och arbetar nu som lärare. Drar mig för att låta eleverna göra grupparbeten eftersom jag har lite dåliga erfarenheter av att det endast är några som gör allt och många bara glider med. Några elever har pratat med mig angående samma som du beskriver, så jag tror nog även dina lärare är medvetna om att problemet finns. Be om att få variera erat redovisningssätt så att ni även får salstentor. Tycker själv att det är för mycket inlämningar när man läser till lärare.

• Anonym (hemlig)

Hej, jag jobbar inom universitetsvärlden. Jag tycker absolut att ni ska tala med de lärare som är ansvariga för det här kursmomentet. Så här får det bara inte gå till. Om jag tänker tillbaka på när jag själv gick min universitetsutbildning så minns jag att ett par klasskamrater hade samma problem i ett grupparbete. De snackade med läraren, först ensamma och sen i gruppen. Det hela slutade med att "slöfocken" inte fick ha sitt namn på grupparbetet = icke blev godkänd.

Herre jisses - dessa människor ska ju ut i verkligheten och undervisa barn och ungdomar. Vad f-n tänker de med? Hur skulle de själv bemöta ett liknande problem? Det kan ju vara ett intressant ämne att diskutera tillsammans i gruppen med en lärare...

• Anonym (hemlig)
    Indianica skrev 2008-04-22 22:04:35 följande:
    Jag vågar inte kontakta lärarna heller...men tycker det är helt otroligt att folk tillåts glida igenom hela kurser så här, inte första gången. Hamnar alltid i grupper med personer som struntar i allt och låter andra göra rubbet Fler som upplevt samma sak? Vad gör man?
    Sen måste jag göra ett litet tillägg bara - med den inställningen att du inte vågar kontakta lärarna underblåser du ju att individer tillåts glida igenom kurser och utbildningar utan att anstränga sig det minsta. Lärarna kan inte agera om de inte får information. Så helt krasst har man egentligen inte "rätt" att gnälla på att systemet inte funkar om man inte själv tar sitt ansvar. Lät kanske lite hårt...
  • Indianica

Anonym (hemlig) skrev 2008-04-22 22:33:26 följande:

Sen måste jag göra ett litet tillägg bara - med den inställningen att du inte vågar kontakta lärarna underblåser du ju att individer tillåts glida igenom kurser och utbildningar utan att anstränga sig det minsta. Lärarna kan inte agera om de inte får information. Så helt krasst har man egentligen inte "rätt" att gnälla på att systemet inte funkar om man inte själv tar sitt ansvar. Lät kanske lite hårt...
    Jag är väl något konflikträdd, ska ju kanske läsa med dessa personer i flera år till och vill helst inte "stöta mig" med någon och bli klassad som "bråkig" kanske...samtidigt är jag absolut en person som tar tag i saker och ting.

Tack alla för peppningen!
  • snel hest
    Indianica skrev 2008-04-22 22:47:11 följande:
    /../ Tack alla för peppningen!
    Så vad är det första du gör imorgon?
Svar på tråden Helt sjukt jobbiga grupparbeten i skolan!