• Anonym

Försörjningsplikt mot sambo, vad gäller ?

Jag vet så litet om vad som gäller mellan sambos. Om man lever i hop och har barn ska man då även försörja sin partner ? Är det till vilken gräns som helst ? Om den partner man har inte vill söka jobb och inte har en krona ens, ska man då ändå stå för allt hon/han behöver ? Tandläkare, mat, kläder, underhållning etc ? Även om man själv och barnen måste stå tillbaka för att ha råd till partners utgifter ?

Vad gör man som sambo när ens partner råkat ut för en trasig lagning och är riktigt sjuk på grund av den. När man vet att det kommer att kosta så mkt. Och sambon ej kan ta lån eller ens delbetala räkning eftersom sambon redan har skyhöga skulder och inga egna pengar ? Ska man låta partnern lida eller ta sina sista slantar och lägga ut på det ? Strunta i den lilla ynkliga buffert man sparat för att barnen ska få gå på zoo etc i sommar ?

Vad är rätt och fel ? Vad skulle ni ha gjort ?

• Svar på tråden Försörjningsplikt mot sambo, vad gäller ?
  • Eld

Du är försörjningsskyldig din samon oavsett om ni har barn eller ej. Lever ni på under existensminimum så kan soc. gå in, aldrig annars. Om din partner är lat eller inte tar de ingen hänsyn till.
    Om din sambo behöver laga tanden och är riktigt sjuk av det ja då lär ni få ta av er buffert.

• Eld

sambo ska det stå, inte samon.

• Anonym

Ok.. men fel inte vår buffert. Min. Vår räknas in på det som sparats gemensamt.. och inget har gjort det. Sambon har ingen a kassa och inget på bank ingenting. Och kämpar ej för bättring heller. Min buffert kommer inte att täcka ens.. så liten är den. Kommer soc om man skulle söka bidrag för tanden att kräva att jag tar ut allt som finns på min pensionssparfond som jag gnetat i hop som finns i fond. ( 1500 kr ) ? Förutom min lilla buffert på cirka 1000 kr.. tro ?

• Eld

Jag tror det, så länge ni bor ihop räknas bådas inkomster samt besparingar o.s.v

• Anonym

Ja jag tror på dig. Det är säkert så. Men det känns inte rättvist... jag hade gärna hjälpt min sambo till varje pris om läget vore ett annat. ( om han i alla fall försökt hjälpa mig att betala någon räkning eller ens kommit hem med en liter mjölk )Så mitt enda sätt att slippa stå för läkaravgifter, tandvårdskostnadet etc vore att separera ? För hur kul är det att betala upp till flera tusen kronor etc till ens partner om man själv redan har klen inkomst och själv har behov samt barn som behöver.

Ska man då ta lån för sin partners räkning kanske ? Om ens egna pengar inte räcker till. Jag behöver ju inte socbidrag för hyra etc. Det räcker ju min lön till.. så soc lär ju inte kunna hjälpa till för enbart detta.

• Eld

Tycker absolut inte du ska ta lån för sambons räkning. Tycker du ska ärligt fundera över om du vill leva i ett sådant här förhållande eftersm det inte verkar som sambon gör något åt att få ett jobb. H*n mår inte dåligt? Deprimerad?

• Anonym (fundersam)

..men inte kan man väl vara skyldig att försörja sin sambo ..han har ju ett ansvar att åtminstone söka soc bidrag..för om det är din föräldrarpenning är den ju uträknad på te x dej..varje individ har ju ett ansvar ..man kan ju inte bara leva på en person..det verkar konstigt att sambo lagen skulle va så...

• Anonym
    Majora skrev 2008-04-22 22:38:37 följande:
    Men gå ifrån honom då
    Ja visst låter det som ett bra alternativ. Men trots allt finns kärlek och gemensamma barn. Det är inte något som man bara bestämmer sig för sådär.. hoppas in i det sista att h*n ska vakna till liv och inse att jag inte klarar den ekonomiska biten själv.

Oroar mig varje natt över tanden.. och sambon som äter mer och mer värktabletter för att stå ut. Ändå betalar jag inte så han kan gå..jag måste vara universums grymmaste människa. Min sambo vill inte heller ha pengar för att få det fixat. Han vill inte ta från det som våra barn behöver..
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2008-04-22 22:42:40 följande:
    ..men inte kan man väl vara skyldig att försörja sin sambo ..han har ju ett ansvar att åtminstone söka soc bidrag..för om det är din föräldrarpenning är den ju uträknad på te x dej..varje individ har ju ett ansvar ..man kan ju inte bara leva på en person..det verkar konstigt att sambo lagen skulle va så...
    Vi har inte spädbarn hemma. Barnen är i dagis och skola åldrarna. Ingen av oss är föräldralediga. Jag har ett underbetalt jobb och sambon har inget jobb. ( och är ej inskriven på af )
Svar på tråden Försörjningsplikt mot sambo, vad gäller ?