• Anonym (ung mamma)

knöl i bröstet - cancer?

Jag har en knöl i bröstet som inte försvinner. Upptäckte den först för 3 månader sedan.
    Den är stor som en ärta, hård, går att flytta runt lite men gör inte ont alls. Ligger bakom bröstvårtan typ.

Jag vet inte vars jag ska höra av mig för att få kolla upp den , och vågar inte fråga min mamma för hon har haft bröstcancer och skulle bli så jäkla orolig då!

Har en dotter på ett halvår som jag helammar, så jag tänkte att det kanske hade med det att göra. Men den försvinner ju inte och går inte att massera bort heller. Så då kan det väl inte vara mjölk?

Är bara 21 år så risken ska väl inte vara så stor för att de är cancer, men jag är orolig ändå då min mamma haft det.
    Drömmer mardrömmar o ligger sömnlös. 3 skräckdrömmar:

1. Jag har cancer och får gå igenom samma skit som jag såg min mamma gå igenom. Hur ska jag orka ta hand om min dotter då?

2. Det är bara en ofarlig knöl men jag måste ta bort den ändå och därmed sluta amma. (amning är viktigt för mig och jag vill fortsätta länge till)

3. De kollar snabbt men säger att det nog är amningen bara och skickar hem mig. Senare visar det sig att det är cancer och är nu för sent..

Ville bara skriva av mig lite, höra om någon vart med om liknande och kanske få lite hjälp om vars jag ska vända mig.

• Svar på tråden knöl i bröstet - cancer?
  • Kickans mamma

Ring til VC o hör. Jag ahde en knöl i bröstet när jag var runt 18 och jag tror jag gick den vögen då. sen fick vi göra UL och grejer det var inget farligt alls och försvann efter ett par månader.

• kramgrisen

därfinns något man kan få sådäranär m,an ammar. tror detkan vara en körtel..

• Whats Up

Åhh jag förstår din oro, men tycker nog du ska gå till läkaren iaf. Jag upptäckte en knöl på halsen när jag var gravid. Kom iaf iväg till slut (efter förlossningen) oc dm bekräftade att jag hade cancer i sköldkörteln. Den var stor som ett höns ägg. Efter en snabb operation så är allt borta och jag går på kontroller. det är mycket bättre att dom upptäcker det i tid om det skulle vara så. Om inte så försvinner din oro och du kan njuta av din mammatid o nya bebis!!Jag håller mina tummar för dej!

• MiaP

Ring till vårdcentralen så får du en tid för koll. Det gjorde jag och fick en tid samma dag. Läkaren tror att det är kötrlar som är svullna. Men för säkerhets skull skickade hon remiss för mammografi. Bättre att få det gjort.

Har du för övrigt bröstcancer i släkten är det jätteviktigt att du går på kontroller eftersom det som du säkert vet är ärftligt.

Lycka till och gå och ring vårdcentralen nu!

• Anonym

Kommenterar dina tre skräckscenarior
    1. Du har cancer, du kollar den INTE, cancern sprids och du dör inom kort. Om du istället går och kollar dej nu, innan den hinner sprida sig i hela kroppen, är prognosen mkt mkt bättre.

2. Är den ofarlig kan du ju vänta med att ta bort den tills du slutat amma. Är den farlig måste den bort och då är väl det viktigare än att du överlever än att du lyckas amma så länge som du vill.

3. Kommer inte hända om du står på dej och beskriver samma sak som du skrivit härovan.

RING NU!!!!!!
    Ring bröstmottagningen på närmsta sjukhus direkt. Gå inte via husläkaren, det behövs inte på de flesta håll.

• Anonym (knöl)

Jag har själv i mars op bort en knöl i mitt bröst, men den va ofarlig men förstår din oro!!

Jag ringde direkt till kirurgmottagningen och fick en tid för undersökning + mamografi. Röntgen visade inget, men vi kände den så dom tog prover på den, fick vänta ca 2 veckor på svar som visade fettvävnad.

Läkaren valde ändå att op bort den för han sa att man ska inte ha knölar i bröstet....så 2 veckor senare op jag bort den. Hade faktiskt inte ont efteråt, och inga av undersökningarna gjorde ont heller.

Tycker att du ska ringa, skönt att slippa oron

Lycka till

• Anonym (ung mamma)

Jag fick tid imorgon klockan 13...

Är lite nervös... och tänk om jag inte får ut mjölken innan! Dottern kan strula om hon inte vill äta och min pump är inget o hurra för..

• Anonym (ung mamma)

Kollade upp det idag men de trodde inte att det var nånting farligt då den gick att "flytta".
    Ska ändå få kolla upp den riktigt nästa vecka!
    tack för allt stöd o hjälp

• Whats Up

Åhh så skönt vännen!! Då håller jag mina tummar för dej tills nästa vecka oxå, även om det är riktigt svårt att skriva o göra mina sysslor med tummarna knutna!!! Hihi... kram

• Anonym (ung mamma)

de lät värre idag så nu ska jag få tid hos kirurgen o fara på mammografi!

vågar jag prata med min mamma? jag vill inte att hon ska lida mer, men min sambo tycker jag ska prata med henne...

Svar på tråden knöl i bröstet - cancer?