• sofie27

Fler som har hund som har allergi?

Hej. Min vovve är nu 3,5 år.Blev kostaterat när han var 7 månader. Allergiprover osv... Har har foderallergi och kvalsterallergi.Fler som har hundar med allergi? Vad för allergi? vad gör ni för att förebygga?

Själv så har jag ett allergifoder som fungerar bra. Lite jobbigt bara eftersom man har en son som spiller på golvet så han få vara i sin korg så länge. Schamponering ofta med en specialschampoo. Medicinering kan förekomma om han kliar sig mycket.

Gör allt för att han ska må bra och än så länge fungerar det.

• Svar på tråden Fler som har hund som har allergi?
  • Imox

har en russel på 1,5 år
    han har dock inte så "allvarlig" allegi..
    eller ja han e alergisk mot kyckling som det är i så många foder så vi hanvänder ett lamm o ris foder istället.

men gissar på att din hund är allergsk mot spannmålen som är i fodret???

lupus gör väldigt bra shampon vet inte om du har provat dom,
    men det är naturliga ingridienser i o inga kemikalier
    http://www.lupus.se/
    där kan du läsa om dom olika shampona under pälsvård till hund..
    dom har iaf ett par allergi shampon

• Udda

Veterinären trodde min ena hund hade foder allergi - men det har nu visat sig att så är fallet inte utan det vara bara en bakterie som syntes i avföringsprover jag skickade in....
    Jag blev ganska lättad må du tro efter det beskedet

Men innan vi fick det bekräftat så va vi väldigt noga med vad hon stoppade i sig och vi fick köpa specialmat....

• sofie27
    Svar på #1
    Hej. Jag använder ett schampoo som heter allermyl. Har använt det hela tiden. Väldigt bra. Håller kvalster borta på något vis och lindrar klådan. Hans foder har jag i en särskilt behållare som håller kvalster borta så mycket som möjligt.(två olika kvalster jhan inte tål) + att han bara tål det fodret. Skulle han komma åt något min son tappar på golvet när vi äter middag så är det kört. Tycker det är så synd om honom. Man kan aldrig sticka till honom något gott.Jo, en grej få han i mellanåt och det är fryst märgben och det blir han så glad för :)) Annars är han en toppenhund som älskar att träna och är väldigt social och barntålig.

Min hund betyder allt för mig. Han har varit med om endel....

Ska kolla på sidan du skrev...alltid intressant att läsa om andra sorter....
  • Anne N
    sofie27 skrev 2008-04-23 08:35:02 följande:
    Hej. Min vovve är nu 3,5 år.Blev kostaterat när han var 7 månader. Allergiprover osv... Har har foderallergi och kvalsterallergi.Fler som har hundar med allergi? Vad för allergi? vad gör ni för att förebygga? Själv så har jag ett allergifoder som fungerar bra. Lite jobbigt bara eftersom man har en son som spiller på golvet så han få vara i sin korg så länge. Schamponering ofta med en specialschampoo. Medicinering kan förekomma om han kliar sig mycket. Gör allt för att han ska må bra och än så länge fungerar det.
    Vad i fodret är din hund allergisk mot?
  • sofie27

Anne N

Acarus Siro ( Mjölkvalster) reaktion 10
    Tyrophagus putrescentiae (Föreådakvalster)reaktion 10
    Histamin 0,01% Reaktion 14

vetrinär sa kommer att bygga på mer allergier med åren. Ska snart dit igen och ta nya prover. Var 2,5 år sedan sen sist.
    Än så länge så fungerar medicineringen jag gör. Bada i klådstillande och kvalsteravvisande. Medicinering (tabletter) Har än en och en annan gång.

Vet att han kanske inte klarar att leva sina hundår. Men än så länge så är det ingen fara. Han betyder allt för mig min lilla vovve. Hans psyke är helt underbart. Så synd bara att han har allergi. Har lagt ner mycker energi på honom det här 3,5 åren...Men han är allt för mig....:))

• Anne N

Min hund har också foder allergi, våran veterinär rådde oss att byta till ett foder utan spannmål och testa innan vi började med någon utredning... Bytte då till Orijen adult som är fritt från både spannmål och kemikalier och nu är det drygt 1 månad sedan hon kliade sig och hade utslag.

• karon

Min hund har kvalsterallergi som hon ätit kortison mot, med bra resultat. Vi ska däremot försöka gå över till antihistamin nu, men har inte börjat med det ännu. Kortisonet är borttaget så nu kliar hon sig igen, inte lika mycket som förut tackolov.

Spraystart 18 april
  • sofie27
    Svar på #7
    min hund tål inte kortison. Har provat det två gånger. Han klarar inte att hålla sig...Får världens vattenfall. Kissar överallt ..så jag har en annan medicin..
  • Meowen

Våran ena jack russel har en okänd allergi. Fick gå på kortison för längre pågrund av okunniga veterinärer och utvecklade allergi även emot det. Hon är pigg och glas men har knappt någon päls och har aldrig haft det, nu börjar dock ålders rätt knacka på dörren så humöret har väl sjunkit en del. I år blir hon väl 9.

• Madicken

Vilken tur att jag hittade hit! Skulle precis starta en tråd.

Min Shih-tzu tik på 4 år har börjat tappa päls. Vi går på utredning och hon äter för tillfället bara Hill´s z/d Ultra Alergen-Free. Veterinären tror att hon är allergisk mot protein. Hon är enligt blodprov inte allergisk mot kvalster eller pollen. Vi schamponerar henne med Sebocalm (Virbac) och sprayer med Humilac (Virbac). Hon är precis som vanligt glad, lekfull, busig och har ingen klåda i pälsen men kliar ganska ofta i öronen. Någon som har liknade symptom?

Udda: Vad var det för bakterie? Vad hade din hund för symptom?

• Madicken
    Meowen skrev 2008-04-27 19:44:12 följande:
    Våran ena jack russel har en okänd allergi. Fick gå på kortison för längre pågrund av okunniga veterinärer och utvecklade allergi även emot det. Hon är pigg och glas men har knappt någon päls och har aldrig haft det, nu börjar dock ålders rätt knacka på dörren så humöret har väl sjunkit en del. I år blir hon väl 9.
    Hur ser en naken Jack Russel ut? Jag kanske måste vänja mig vid tanken att min lurvboll blir en nakenhund snart.
  • sofie27

Ni med hundar som har allergi....Fäller de också extremt mycket???? Min hund fäller konstant året runt...

• Xgirl83

Här är en till med allergisk hund. Blodprovet visade på allergi mot dammkvalster och förrådskvalster vilket visar sig som klåda. Hon går just nu och får sprutor, sk immunterapi (tror det är samma sak som hyposensibilisering). Dvs hon får sprutor med det hon är allergisk mot i högre och högre dos så att kroppen ska klara av det till slut.

Hon får färskfoder (www.klasshundfoder.se), ett tips till er med kvalsterallergiska hundar. Det är inga kvalster i det som det är i torrfoder.

Sedan har vi inte några mattor hemma, plus att vi helst ska duscha henne med klådstillande schampo ofta (använder Epi-soothe).

• Xgirl83

Nej, jag har inte märkt att vår hund fäller mer än normalt.

• Madicken

Det verkar som de flesta hundar i denna tråd har klåda. Har klådan varit symptomen för allergin eller har vad var det som fick er att gå till veterinären?

• karon

Det var klåden, hon kliade sig tokig!

Sofie: vad har du för medicin till din hund? Vi ska ju som sagt sluta med kortisonet nu, eller har gjort och hon har börjat klia igen!

Spraystart 18 april
  • Xgirl83

Japp, det var klådan som gjorde att vi gick till veterinären med. Allergier hos hundar visar sig oftast som just klåda.

Svar på tråden Fler som har hund som har allergi?