• Klangskan

Elektrisk fruktpress- köpmåste eller onödig pryl?

Är det någon som har en elektrisk fruktpress, dvs en sådan där man bara slänger i t.ex. äpplen och sedan får härlig juice direkt ner i glaset? Vi har massor av fruktträd så är sugen på att handla en men är de kanske svåra att hålla rena? Ni som har, är ni nöjda och i så fall vilket märke har ni?

• Svar på tråden Elektrisk fruktpress- köpmåste eller onödig pryl?
  • Freiya

puffar.
    är det en sån som dom visar tvreklam om? verkar käck, fast jag har cokså funderat på hur man rengör den. vad kostar en sån?

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Klangskan
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 09:47:54 följande:
    Vi har en som är lätt att göra ren - lite krångel så klart - men åhhh vad gott det är!
    vilken är det ni har då?

Ja, de gör en del reklam på tv. Fast mest för OBH Nordica och de har jag dålig erfarenhet av när det gäller andra maskiner. Speciellt den där grillmaskinen. Allt fastnade och vi fick skicka tillbaka 2 ex innan vi fick pengarna tillbaka..

Juicepressarna brukar kosta kring 1500 eller ngt va?
  • Freiya
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 09:47:54 följande:
    Vi har en som är lätt att göra ren - lite krångel så klart - men åhhh vad gott det är!
     vad e det för en och vad kostade den?
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Flickan och kråkan

En philips. Vet inte vad den kostade, tror den var rätt dyr.....fick den av sambon under graviditeten då jag hade ett enormt behov

• Moatje

Har en Philips till cafet vi har. Själva silen är väl lite krånglig att göra ren. Men inte jätte.
    Kostade runt 1300:-
    Nöjd med köpet, hoppas nu bara att vi kommer sälja färsk pressad juice.

• Klangskan

Kikade på sidan och de har ju en ganska utförlig film om pressen från philips. Verkar onekligen bra. Får nog ta en extra kik på den med sambon! Och philips grejor brukar ju vara bra! Blir nog en hel del äppeljuice till hösten, mums!

• Abrakadabra

Vi har en sån Philips-maskin. Silen är jobbigast att rengöra, men om man använder den medföljande diskborsten så funkar det bra (det är svårare, men naturligtvis inte omöjligt, med vanlig diskborste).

Ett generellt råd är att diska åtminstone silen, men helst alla delar så snart som möjligt efter användning. Eller i alla fall lägga delarna i blöt. Det är när fruktgojset torkar fast som det blir svårt att få bort.

• Klangskan

Lite diskning får man kanske räkna med oavsett modell men det är det ju värt om man får färsk juice!

Vad bra att jag fick feedback på min fråga-blir nog ett inköp snart!

• sarcar

Vi har den från OBH Nordica. Tycker den är helt ok!

Som tidigare inlägg säger så är det bäst att diska delarna direkt. Jag brukar göra en hel kanna så att det finns till dagen efter också så behöver man inte stå där varje dag och göra rent. Lättare att pressa i lite extra frukten när man ändå håller på.

• mammatill2härligavildar

Ni som har en sån redan. Blir det nåt fruktkött i juicen om man gör på tex apelsiner??? Slänger man i apelsinerna med skal o allt??

• Abrakadabra

Nej, det blir inget fruktkött, men juicen blir lite "flockigare"/grumligare än vanlig köpt. Den delar sig lättare eller hur man ska säga.

Apelsiner måste man skala, äpplen och morötter etc. kan man slänga ner som de är (men tvättade förstås), man ska helst ta bort pinnen + "rosetten" på äpplen.

Svar på tråden Elektrisk fruktpress- köpmåste eller onödig pryl?