Avlivning häst runt Malmö
Vi kommer eventuellt behöva avliva vår häst nu i maj. Finns det någon som gjort det och vet hur man går tillväga? Han står uppstallad utanför Malmö. Ni får gärna rekommendera någon som gör det också.
Vi kommer eventuellt behöva avliva vår häst nu i maj. Finns det någon som gjort det och vet hur man går tillväga? Han står uppstallad utanför Malmö. Ni får gärna rekommendera någon som gör det också.
Jag är inte hundra nu på det , men har för mig att malmö djursjukhus är ett av de som har möjlighet att göra detta.
Pga storleken !
Men hade jag varit dig hade jag ringt upp Djursjukhuset i Malmö för koll av detta samt så kan du ringa runt till andra ..
Finns det distrikstveterinärer i Malmö så kommer de hem och avlivar hemma. Sen kan man antingen ringa och få hämtning av kroppen (fråga distr vet, de vet vem) eller ansöka hos Länsstyrelsen om att få gräva ned den på gården om ni har mark. Vissa som hämtar kroppen kan också bistå med själva avlivningen (bultpistol i så fall, veterinären använder bult eller medicinsk avlivning).
Tack för era svar.
Djursjukhuset i Malmö tar tyvärr inte emot hästar.
Sen har vi tyvärr väldigt dålig erfarenhet av distriktsvetrinären.
Själva avlivningen sköter nog vår vetrinär jag var mest intresserad av vem man ringer för hämtning och lite vad som gäller, om det är något man behöver tänka på.
När jag avlivade min passe häst har jag för mig att det va en man från slakteriet som kom (inte jag som ringde och beställde, men det va jag som va med) och det gick jätte smidigt till, jag gick ner med henne till betet och där väntade mannen som både avlivade henne och sedan tog hand om henne, gick snabbt och väldigt smidigt för hästen.
Kristianstad Djurtransport tar hand om kadaver i hela Skåne. Tror kroppen går till jordförbättring.
Förlåt för uttrycket kadaver, tänkte på kadaverhantering det var därför. Kan man vara mer okänslig
KDT avlivar (bult) och tar hand om hästen. De gånger jag har hört att de har avlivat så har det gått väldigt lugnt och städat till ohc djuren har ej märkt något.
Hästar avlivas inte, utan dom slaktas. Det kan man överlåta till slaktare eller distriktsvetrinären.
Hans kött kan inte gå till livsmedel el djurmat pga de mediciner han får.
Tycker det låter så hemskt med bult. Hur fungerar det? Är det risk att de missar?