Babyshower?? : )
Hejsan!
Finns det någon som har haft babyshower?
När har man det?
Och vad kan man hitta på för skoj att göra?
Dela gärna med er av hur ni gjorde era babyshowers !
Hejsan!
Finns det någon som har haft babyshower?
När har man det?
Och vad kan man hitta på för skoj att göra?
Dela gärna med er av hur ni gjorde era babyshowers !
Hejsan har åxå tänkt ha en babyshower, verkar jätte mysigt ju!
Finns massor med sidor på nätet, de mesta från USA naturligtvis!
Hittade bla. baby-shower.com, där finns massa recept, lekar, tips på dekoration osv.
Lycka till!
jag tycker också det verkar jätte mysigt, men jag har inte den blekaste om HUR man gör! :-P
ska gå in och kika där
Åå va kul med babyshowers!!!!
När jag var gravid med min första pojk bodde vi i USA och mitt, jobb och mina vänner ordnade totalt 3 showers för mig. Under alla mina år i USA så har jag haft många för mina vänner.
Vad exakt vill ni veta?
Hjälper gärna till!
Anna
Noah 06-03-29
Adam 08-01-10
ANNA CJ
jag skulle vilja veta allt !! haha =)
Hur man gör ? Vilka man bjuder? vad man ska göra, vad man ska bjuda på för mat osv.. ? =)
Vad snällt av dina vänner !! =) Önskar mina va lika generösa
Men det är väl inget man ordnar själv, det är väl som en möhippa fast för den gravida eller är jag helt ute och cyklar nu?
bling..
jag har också för mig det?
Mina kompisar ordnade en Baby shower till mig i helgen. Det var en överraskning och jag trodde att jag skulle hem till min kompis för att laga mat tillsammans med henne, men när jag kom in i lägenheten så hoppar flera av mina kompisar fram, plus min syster, och ropar Grattis! och tar kort och blåser serpentiner på mig.
Dom hade bakat en massa (alla hade väl fått ta med sig något antar jag) det fanns muffins, chokladkaka, morotskaka, bullar, fruktspett m.m och sen i köket så hade dom satt upp en "Smoothie-station" med massa olika bär och frukter så man kunde göra sin egna smoothie.
Dom hade dekorerat med rosa ballonger och girlanger överallt (vi väntar en tjej =P ) och sen låg det massa presenter i vardagsrummet.
Det var helt enkelt som en träff med alla mina kompisar, och vi åt bakelser och öppnade presenter. Väldigt trevligt =)
Hej igen!
Ska försöka passa på att skriva lite medans mina barn sover men jag hör hur de båda börjar stöka i sängarna så det kanske blir lite nu och lite senare
Oftast så är det familj/vänner som "gör" en babyshower för en gravid tjej-mamman. Men de finns de som "gör" sina egna också. Det kostar en del att göra en shower så oftast brukar några stycken gå ihop om det.
Oftast så brukar rummet/rummen vara decorerade men baby grejer- ballonger, confetti och eller skyltar (köpta eller hand gjorda men text som "Its a boy, Congratulation, Welcome baby Noah, etc".
Så rent praktiskt så kommer man till showern, man äter lite (oftast "snack food" eller som kakan03 hade det med godsaker) och vid maten så är tallrikar, servetter osv med baby motiv, sedan lekar man lite lekar och sist men inte minst så öppnar man presenterna. Vad som är viktigt vid en babyshower är att den gravida mamman alltid ska skicka ut tack kort och tacka alla som kom till showern och tacka för presenterna.
Det finns massor av lek ideer. Alltid populära är:
- Gissnings leken. De/den som gör showern gör någon form av schema där gästerna får pricka i vad de gissar ang. födelsedatum, tid, vikt, längd och kön. Det kostar allt mellan 10-20 kr för varje gissning och att vara med och tävla. Pengarna får sedan vinnaren eller så får mamman dem-det har jag sett båda alternativen.
- Gissa mag storleken. Gästerna få klippa av ett snöre vid den längden de tror att det är runt mammans mage- hihi det brukar bli hel tokigt- när alla klippt av och gissat så går mamman runt och mäter alla snör stumparna runt sin mage och vinnaren är den som kom närmast.
- Om man redan vet kön och namn så kan man leka- hur många ord ur namnet. Tex min första viste vi att han skulle heta Noah Alexander, då fick gästerna 3-5 min på sig att skriva ner så många ord kominationer de kunde komma på av bokstäverna i namnet.
- Kändis barn. De som håller i showern skriver ut en lista på ca 20-25 kändis namn (kändisar med barn). Givetvis får de som håller i showern också göra ett facit. Sedan får gästerna 3-5 min på sig att skriva ner kändisarnas barns namn. Vinnaren är den som får flest rätt namn. Det är en kul lek.... vad heter nu Angelinas alla barn, Madonnas, Bruce Willis, Tom Cruise osv.
- Om man tycker modellera är kul kan man ge alla gästerna lite lera sedan får de "göra en bäbis" och till slut får mamman bestämma vilken hon gillar bäst och det är vinnaren.
Vinnarna till alla lekar får små priser. Det kan vara allt från ljus, tvålar det kan man ju vara lite kreativ och fixa så piffiga saker.
Jag ska tänka lite till på "kuliga" lekar.
Vad man inte ska glömma på en shower är att man firar barnet och mamman. ALLT ska vara och handla om det kommande barnet. Jag skulle gissa att de flesta babyshowers-erna :) är när mannan är i vecka 30-36.Beroende på vilken tid på året det är, hur mamman mår osv. Det är alltid kul att ha en diapercake som dekoration eller att någon ger mamman en diapercake. Jag fick ett diaper tower av en kompis. Hon hade köpt ett blöjpaket i varje storlek och sedan byggt ett torn :)
Vad som är viktigt är också att den som gör showern ger alla gästerna "favors". Det kan vara allt från små lådor/påsar med godis till små ljus med ljusstakar med en liten lapp som säger nåt gulligt. Det hör till att mamman också ger de som gör showern en liten gåva. Jag gav mina jobbar kompisar present kort på ett fik, mina vänner gjorde jag små fotoalbum till och gav dem "bästa vänner" böcker.
OJ OJ OJ vad det här blev långt. Min man har tagit upp barnen men nu står han här och säger att han MÅSTE åka till jobbet NU och att lill-fisen är hungrig... måste springa.
Jag är JÄTTE ledsen att jag inte hinner/kan gå tillbaka och fixa stavfel och andra tokigheter. Jag hoppas att det går bra ändå.
Säg till om ni vill leta mer eller om jag har varit otydlig.
Lycka Till!!!!
Anna
Noah 060329
Adam 080110
Jag ska oxå få en babyshower av svägerskan o mannens kusin. Det e dem två som håller i det o det tackar man ju för!
Jag har dock ingen aning om när & hur det blir men jag antar att det blir i juli för vi har bf den 5/8
TACK snälla AnnaCj !!
Vad jätte snällt av dig att skriva allt de där, det hjälpte mig mycket !!
Har hört alla möjliga varianter av babyshower, men också mer vanligare att man håller i den själv här i Sverige. Jag tror man firar det på ett större sätt i USA.