Snibes skrev 2008-04-24 16:01:39 följande:
Neko:Hur har du haft det som liten? På dagis, skola , fick du fel mat? Hu gammal var du, när du visste själv vad du fick äta, när blev du försiktig med vad du stoppade i dig? Min tjej är bara ett år så.. Det kommer ju att dröja innan hon själv kan undvika viss mat.
Oj vad hemskt! Sån tur att det gick bra för henne!!
Jag minns inte riktigt hur det var men jag kommer ihåg att jag var jätteförsiktig med vad jag fick äta och inte, åt bara det jag hade ätit tidigare. En gång fick jag för ovanlighetens skull lust att prova något nytt på dagis (kaviar) och då satte jag det på en smörgås och satt och väntade tills mina föräldrar kom för att hämta mej för att fråga om jag kunde äta det eller inte. I skolåldern var jag mer försiktig än vad mina föräldrar var. Dock har det aldrig varit så allvarligt för mej som för din dotter. Jag blir typ extremt magsjuk och mår väldigt illa, det svider och kliar i munnen/halsen och jag kan bara ligga och borra ner huvudet i en kudde och gny typ tills det är över och det tar kanske ett dygn. Får även blodtrycksfall och blir väldigt kall och trött/yr. Förskräckligt obehagligt men har inte varit farligt hittills.
Jag tycker nästan att det värsta är när man inte kan rå över det, är alltid rädd på restauranger och är väldigt petig med att kyssa någon eftersom minsta lilla räcker. Tycker tom det är jobbigt nu när min ettåring har börjat på dagis för han får ju mat med ägg i där och då måste jag vara försiktig med att pussa på honom eller mata med samma sked och liknande. Vi har inte kunnat ha något med ägg hemma och absolut inte baka något med ägg eftersom det liksom sprids i luften då. Är också allergisk mot nötter men inte jordnötter som tur är.
Hoppas på att det inte ska visa sig att min ettåring är allergisk, hittills har vi inte märkt någonting.
En sak som är jobbig för barn är när man inte vågar säga att man är allergisk. Jag minns en gång när jag hälsade på hos en kompis, jag var kanske 6 år, och hon ville att vi skulle äta glasyr som blivit över från pepparkakor. Jag hade inte ätit det förut men gick med på det och blev såklart allergisk men vågade inte säga något utan fick hitta på en ursäkt för att kunna gå hem. Har också hänt att jag fått tex choklad med nötter i, typ en kompis har köpt åt mej för att vara snäll och har det varit jättesvårt att säga att jag inte kan äta det. Sånt tyckte jag var jobbigt när jag var liten.
Kan också säga att trots att jag varit jätteförsiktig med vad jag äter så har jag blivit allergisk säkert minst 2-3 ggr per år så det är jättesvårt att undvika :/