• MlieL

Rimlig lön för 16 årig barnvakt ?

Jag ska vara barnvakt åt en mamma med en 6-årig kille.
    Vad är en okej lön i timmen tycker ni ?
    Jag skulle kunna tänka mig att bara få 30 - 40 kr i timmen.
    Vad tycker ni är rimligt?
    Kvällstid & dagtid ?..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 14:48
    Jag är inte barnvakt BARA för pengarna utan mäst för att jag vill vara med barn!
    Så jag tar inte detta som ett "Jobb" ..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 18:17
    Har pratat med hon jag ska vara barnvakt åt och jag får 250 kr/ per gång. och det tycker jag lät bra :D kan handla om 1 - 5 timmar..

• Svar på tråden Rimlig lön för 16 årig barnvakt ?
  • Hihi2

inte under 50 kr i timmen tycker jag nog! sen kanske lite till på kvällstid och helger.

• KristenTjej84

Det beror helt enkelt på hur bra ekonomi mamman har.
    Är hon stenrik då är 60kr i timman det minsta man kan begära tycker jag.
    Har hon lite dåligare ekonomi då tycker jag 40kr räcker.
    När jag var barnvakt till mina kusiner som 16-17 åring fick jag 100kr för nästan en hel dag, nu skulle jag tycka det är snålt då min morbror alltid haft jättebra ekonomi, men man tänker inte alltid så långt som ung.

• KristenTjej84

Man kan lätt bli utnyttjad om man inte står på sig.

• Tecken

50kr efter skatt, låter ganska rimligt. Självklart mer på kvällar/helger.

• Mandyy

Tycker 50 kronor i timmen är passligt. 30-40 låter ganska snålt.

• Lilla i

Vi ger vår tjej 60 kr i timmen dagtid, du kan ju alltid höra vad mamman tänkt sig men jag tycker att 30-40 kr låter i minsta laget

• Jane Roe
    KristenTjej84 skrev 2008-04-23 14:39:53 följande:
    Det beror helt enkelt på hur bra ekonomi mamman har.Är hon stenrik då är 60kr i timman det minsta man kan begära tycker jag.Har hon lite dåligare ekonomi då tycker jag 40kr räcker.När jag var barnvakt till mina kusiner som 16-17 åring fick jag 100kr för nästan en hel dag, nu skulle jag tycka det är snålt då min morbror alltid haft jättebra ekonomi, men man tänker inte alltid så långt som ung.
    Eh, okej..
    Jag tycker 60 kronor är lagom, OAVSETT vad föräldrarna har för inkomst.. Det är ju samma arbete så att säga..:)
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Mandyy
    BlomBebis skrev 2008-04-23 14:43:44 följande:
    Sen har ju denna barnflicka mycket ansvar också. Värt att tänka på!
    Ja, precis. Och en 6-åringen är ju inte det lättaste att ta hand om. Ganska vild och så. Men diskutera priset med barnvakten.
  • Andaloal

30-40 kronor är ju inget jag skulle en sopa nåns golv för.
    Minst 50 kr.

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Valkyriah

När jag var barnvakt fick jag 100 kr/timmen dagtid.
    200/timmen kvällstid.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • studentbruttan29

MINST 50 kr i timmen, de utnyttjar gärna yngre då de ses som ett "barn", men skulle då få jobb på t.ex McDonalds ja då får du ju som en riktig lön. Men man får kompromissa lite, t.ex.ska du vara barnvakt 2 tim så välj en passande timlön, och ska du vara barnvakt typ hela kvällen och t.om. över natten så är det bättre att komma överrens om en klumpsumma.

Lycka till och stå på dig!

• Helena 82

När jag jobbade svart som barnflicka, de här va 8-9 år sen, fick jag 80kr i timmen. Svart...

• anarkokapitalist
    Tecken skrev 2008-04-23 14:40:33 följande:
    50kr efter skatt, låter ganska rimligt. Självklart mer på kvällar/helger.
    Haha tror du verkligen hon ska skatta för pengarna =p
  • Tecken
    anarkokapitalist skrev 2008-04-25 14:15:11 följande:
    Haha tror du verkligen hon ska skatta för pengarna =p
    Nä, men jag hoppades på det. Dumt att fläka ut sig i forum och erkänna att man jobbar svar.
  • anarkokapitalist
    Tecken skrev 2008-04-25 14:34:58 följande:
    Nä, men jag hoppades på det. Dumt att fläka ut sig i forum och erkänna att man jobbar svar.
    Hehe den dagen barnvakter skatter för sin inkomst så kommer det inte finnas några barnvakter =p
  • Tecken
    anarkokapitalist skrev 2008-04-25 14:36:10 följande:
    Hehe den dagen barnvakter skatter för sin inkomst så kommer det inte finnas några barnvakter =p
    Det finns faktiskt barnvakter som gör det. Känner flera som anlitar "vita" barnvakter (syftar självklart inte på etnicitet/hudfärg, utan att de betalar skatt, arb.givaravg. etc). Men jag tror att det är långt fler som anlitar "svarta" barnflickor.
  • anarkokapitalist
    Tecken skrev 2008-04-25 14:39:42 följande:
    Det finns faktiskt barnvakter som gör det. Känner flera som anlitar "vita" barnvakter (syftar självklart inte på etnicitet/hudfärg, utan att de betalar skatt, arb.givaravg. etc). Men jag tror att det är långt fler som anlitar "svarta" barnflickor.
    Då måste dom ju ta ut en sjukt hög timpenning för att det ska löna sig.
Svar på tråden Rimlig lön för 16 årig barnvakt ?