• CTMT

Någon som har erfarenhet av svår huvudvärk? Spänningshuvudvärk?

Är snart i vecka 14.
    de senaste dagarna har jag haft ihållande huvudvärk. Den har liksom inte försvunnit trots att jag har tagit alvedon och panodil zapp regelbundet (så mycket som rekommenderat).
    Huvudvärken är belägen precis ovanför ögonen och pannan och mitt på huvudet. Den går även lite ner i nacken.
    Jag har "bara" huvudvärk när jag sitter stilla, men så fort jag rör mig (främst om jag böjer mig framåt) så känns det som om hela huvudet ska explodera :(

Finns det någon som varit med om liknande?
    Jag har haft liknande för många år sedan, då blev diagnosen Spänningshuvudvärk och jag fick en hög dos av Citodon minns jag.

Inte kan man väl få sådan här huvudvärk som ett grav.symptom?? Jag dricker även ganska mycket nuförtiden och är alltid torr i munnen och törstig.
    Jag ska till vårdcentralen imorgon.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av svår huvudvärk? Spänningshuvudvärk?
  • CTMT
    Tummelisa06 skrev 2008-04-23 15:07:03 följande:
    migrän?
    Vet inte hur migrän känns... men har hört att migrän är typ olidligt. ja det är väl detta jag har också iofs...Men är det vanligt med migrän när man är gravid? Hur "botar" man det...?
  • Tummelisa06

Jaa.. migrän är en ärftlig sjd.. tror jag.. synbortfall...ev illamående och kräkning.. och en jävulsk huvudvärk som är OLIDLIG.. jag har det själv.. finns med att få.. prova Eeze på apoteket.. eller oxå kontaktar du din läkare så skriver han ut nån medicin.. om inte annat kan du ju ringa vc och prata med dom och höra vad de tror.. för är du gravid kaske det inte är så bra med dessa receptbelagda med.. vet ej.. har själv ingen medicin.. brukar gå över om jag tar mig 2 alvedon och lägger mig  och drar för gardinerna så de blir mörkt och ställer upp ett fönster så det är svalt och skönt.. frisk luft tycker jag hjälper till lite... men jag har inte kännt av det sen jag fick lilltösen för 2½årsen..

• Tummelisa06

Man kan även få talstöning.. du vill säga en sak med du får inte fram det du vill ha sagt.. och så flimmrar det förögonen...

• Fiama

Jag har precis samma sak som du och för mig kom det krypandes i v 11. Panodil zapp och alvedon är som sockerpiller, har slutat gå i trapport på jobbet utan åker hiss istället, allt för att huvudet inte ska explodera. När det gör ont som värst då vill jag kräkas av smärta, "skoven" håller ofta i sig ett par dagar i sträck, ibland i veckor. Enligt barnmorskan och doktorn är detta rätt vanligt för de här veckorna och det brukar avta i v 20. Det är alltså inte migrän utan spänningshuvudvärk.

Kroppen pumpar mer blod nu, värdena kan förändras lite, och det är helt enkelt kroppens sätt att reagera på hormonerna. Läkaren ville inte skriva ut något starkare utan menade på att man tyvärr måste stå ut med det här ett tag. Däremot blev jag sjukskriven 100% i 2 veckor för att kunna bryta den onda cirkeln, sova ut, promenera och göra avslappningsövningar. Är nu tillbaka i jobb på 50% för att trappa upp successivt.

Själv är jag i v17 nu och har märkt att det enda som hjälper någorlunda är just sömn, prova också att dricka ett litet glas cola - det har faktiskt trollat bort mina värsta attacker av någon anledning (är det koffeinet tro) - har även läst här på fl att cola har hjälpt andra så det kanske ligger något i det. Kolla också om du kan få hel- eller deltidssjukskrivning en tid så du slipper stressa extra genom att behöva jobba samtidigt. Hoppas något av detta hjälper.

• Fiama

Just det, skriv in "spänningshuvudvärk" eller "huvudvärk gravid" i sökfunktionen här på fl så får du se att det här har tagits upp förut och det är vanligare än man tror + att du kanske får lite andra tips. Jag själv hade ingen aning om att det hörde ihop med graviditeten i början, men tydligen kan det bli så.

• Tummelisa06

Kan ju vara som så att du kanske är van o dricka kaffe och har trappat ner på det pga grav?? Kan oxå ge huvudvärk..

• CTMT
    Fiama skrev 2008-04-23 16:06:31 följande:
    Jag har precis samma sak som du och för mig kom det krypandes i v 11. Panodil zapp och alvedon är som sockerpiller, har slutat gå i trapport på jobbet utan åker hiss istället, allt för att huvudet inte ska explodera. När det gör ont som värst då vill jag kräkas av smärta, "skoven" håller ofta i sig ett par dagar i sträck, ibland i veckor. Enligt barnmorskan och doktorn är detta rätt vanligt för de här veckorna och det brukar avta i v 20. Det är alltså inte migrän utan spänningshuvudvärk.Kroppen pumpar mer blod nu, värdena kan förändras lite, och det är helt enkelt kroppens sätt att reagera på hormonerna. Läkaren ville inte skriva ut något starkare utan menade på att man tyvärr måste stå ut med det här ett tag. Däremot blev jag sjukskriven 100% i 2 veckor för att kunna bryta den onda cirkeln, sova ut, promenera och göra avslappningsövningar. Är nu tillbaka i jobb på 50% för att trappa upp successivt. Själv är jag i v17 nu och har märkt att det enda som hjälper någorlunda är just sömn, prova också att dricka ett litet glas cola - det har faktiskt trollat bort mina värsta attacker av någon anledning (är det koffeinet tro) - har även läst här på fl att cola har hjälpt andra så det kanske ligger något i det. Kolla också om du kan få hel- eller deltidssjukskrivning en tid så du slipper stressa extra genom att behöva jobba samtidigt. Hoppas något av detta hjälper.
    Men usch då... :( Jag menar vad gör man inte för bebisens skull, man står ju ut med de mesta hormonförändringar hit och dit. Men spänningshuvudvärk kan ju bli väldigt påfrestande... och gå med det i 5-6 veckor till? Hoppas verkligen det finns något lindrande man kan få för det, annars får jag nog dra ner på arbetet lite då jag jobbar i en väldigt stressig miljö :(
  • Labrat

Testa koffazon... är en receptfri värktablett som funkar när man är gravid. Funkade rätt ok för mig när jag hade spänningshuvudvärk (satt i i flera veckor i början/mitten av graviditeten), är värt o testa iaf! Är dessutom koffein i den tabletten så den har en viss uppiggande effekt.

• CTMT
    Tummelisa06 skrev 2008-04-23 16:10:34 följande:
    Kan ju vara som så att du kanske är van o dricka kaffe och har trappat ner på det pga grav?? Kan oxå ge huvudvärk..
    Nä, har faktiskt skonats från beroende... både från kaffe, rökning och annat. Så det finns inget som jag har trappat ner med eller slutat med heller...
    Stress är väl det enda jag kan skylla på, och ibland mindre än 8 timmars sömn...
  • Fiama

Jag menade inte att skrämmas men tyvärr kan det se ut så här om man har otur. Som sagt, för de flesta avtar det rejält i v 20. Själv har jag gått med olidlig huvudvärk i snart 5 veckor, men som du säger - vad gör man inte för barnets skull. Det gäller väl att skriva ner allt ordentligt och visa upp för ungen när den som tonårigt börjar bli kaxig mot morsan

Men, prova drick lite cola! Det kanske funkar på dig också. För mig har det gjort underverk + lite sömn.

• Lilla loppan 08

Jag är i vecka 13 och har haft huvudvärk senaste veckan. Inte alls lika mycket som du beskriver men ändå jobbigt att ha det varje dag. Antar att det har med graviditetshormonerna att göra...

• kotte08

Här är en till med spänningshuvudvärk. Är nu i vecka 23 och har haft huvudvärk dagligen i ca 6 veckor. Väntar på att det ska avta men än är det ganska överjävligt.. Har så ont att jag mår illa och blir kräkfärdig och när jag lutar mig fram (för att ta på skorna bland annat) så känns det som att huvudet ska explodera. Var på apoteket för att köpa migränmedicin men det finns tydligen ingen receptfri medicin för gravida =( Känner att mitt tålamod och humör är i botten när man har ont hela tiden men vill helst inte sjukskriva mig.

Tack för tipset med cola, ska hem och prova direkt.

• CTMT
    Fiama skrev 2008-04-23 16:21:32 följande:
    Jag menade inte att skrämmas men tyvärr kan det se ut så här om man har otur. Som sagt, för de flesta avtar det rejält i v 20. Själv har jag gått med olidlig huvudvärk i snart 5 veckor, men som du säger - vad gör man inte för barnets skull. Det gäller väl att skriva ner allt ordentligt och visa upp för ungen när den som tonårigt börjar bli kaxig mot morsan Men, prova drick lite cola! Det kanske funkar på dig också. För mig har det gjort underverk + lite sömn.
    Okej... kanske får prova cocacola. Lite otur, för är det något (som jag annars gillat) som jag fått rejäl avsmak för under graviditeten så är det cocacola! *typiskt*
    Men får prova...

Jag är också envis och vill inte heller sjuksriva mig, men jag hade inget val nu, som sagt... så fort man böjer sig ner etc. så känns det som huvet ska explodera och man blir lite vimsig. Har även märkt att jag glömmer ganska lätt och ganska fort. Ska göra en sak, men 2 sek efter får jag anstränga mig för att försöka komma på vad det var jag skulle göra.

Men ska se vad de på vårdcentralen säger. Ska kolla blodtrycket och även blodsockret där sen får jag väl hoppas att det finns någon medicin som jag kan få prova och se om hjälper...
    Annars får jag härda ut... bara mitt barn mår bra...

(och ja... jag tänker då minsann dokumentera allt och visa upp för en framtida bråkig tonåring vad mamma fått gå igenom ;)
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av svår huvudvärk? Spänningshuvudvärk?