• beldaran76

Behöver man syskonvagn till en 3 åring och en nyfödd??

Onödigt med Phil & Ted vagn?

Jag har en fundering, vi har nu en 2-åring och planerar ev. ett syskon till nästa vår/sommar och då kommer alltså han vara 3-år. Är det onödigt då att köpa en syskonvagn, t.ex en Phil & Ted (vi vill inte ha en bred syskonvagn)? Hur mycket kommer han vilja åka vagn när han är 3-3,5 år? Eller kan vi behålla vår EL City Cross och bara ha den till bebisen och låta honom gå och ha en ståbräda?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver man syskonvagn till en 3 åring och en nyfödd??
  • Sarapa

Vi har inte behövt nån syskonvagn, men allas behov är ju olika.
    Sonen har mycket energi o gillar att springa o gå bredvid, blir han trött har vi ståbräda.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias & Leah.ღ ¸.?°´¯)
  • Tummelisa06

det beror väl på om du är ute mycket och går.. och hur din 3 åring är.. om 3 åringen orkar gå mycket..

• Helene m Olivia o Sigrid

Till en bäbis och en 3-åring behöver du ju ingen vagn alls!!
    Bär bäbisen en sjal och så får 3-åringen gå!

Så kommer vi att göra i höst, lillebror i sjal och Olivia (5) och Sigrid (3) får gå! 

Vi har även en Quinny Zapp som Sigrid kan åka i om vi ska gå långt och så har vi en Cyclone som vi kan ta om vi ska gå på stan och fika eller gå på restaurang, den kan man fälla ner till liggläge och lägga bäbisen i om man behöver, den hamnar perfekt i bordshöjd dessutom!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Emma98

Vi har en på 4 mån och en på 2,5 år alltså var hon bara ca precis två när minstingen kom. Hon klarar sig bra med ståbräda nu o er 3-åring kommer ju vara äldre än vad min är nu. Sen har vi en sulky när vi är ute både hennes pappa o jag så då får hon åka. Men oftast klarar hon sig att stå. Så jag skulle nog tycka det är onödigt att köpa syskonvagn.

• FruStolpe

Fick bebis när son nr.2 var 1år och 11 mån så då hade vi syskonvagn, den sommaren och hösten. Sålde den nu på vintern, för att sonen inte ville åka mera. Var inte ofta han gjorde det då heller när vi hade vagnen. Han blir 3 nu i juni. Så använde den i ca. ett halvt år....tills han var 2.5.

• Cat3

Jag råder er till att vara beredda på att det kan vara svårt. Mest troligt ändå är att det fungerar bra, eventuellt med ståbräda.

Jag har tre barn som är födda tätt o äldsta barnet har gått sedan han var 2,5 år utan problem om det inte varit för långa sträckor. Mellankillen som nu är 4 år vill sällan gå så jag har en syskonsittvagn fortfarande som används flitigt.

Kan vara bra om ni har en extra sittvagn att ta till när ni är två vuxna som kan köra vagn.

• Mamma MLi

jag har 3 år mellan mina tjejer och vi hade ingen syskonvagn...
    vi hade en kombivagn...

vi hade bärsele med oss och då kunde vi lägga ut insatsen i bilen och den stora tjejen åka vagn om hon ville... eller också hade vi med oss en paraplyvagn...

ståbräda hade många kompisar, men det funkar inte för alla barn..
    men mitt råd är att inte köpa syskonvagn...
    men lugn, det är ingen panik med beslutet... känn efter precis innan bebisen kommer i stället...

• cicci85

Sonen blir 3 i sommar när vi får en till, vi kommer inte att ha syskonvagn. Om vi är där han inte kan gå själv så får sonen åka sulky och bebben sjal. Annars vill han mest gå själv.
    Är inte sittdelen till stora barnet när bebben ligger bara till 15 kg på P&T?

• Helene m Olivia o Sigrid
    cicci85 skrev 2008-04-23 16:18:45 följande:
    Är inte sittdelen till stora barnet när bebben ligger bara till 15 kg på P&T?
    Vi testade bara för skojs skull att sätta Sigrid i en sån när vi var på barnens hus förra veckan. Hon satt INTE bra och hon är ändå liten!! (2½ år, 12 kg och typ max 90 cm)
    Kändes som att hon skulle ramla ut!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
Svar på tråden Behöver man syskonvagn till en 3 åring och en nyfödd??