• 820723

Ögonen kladdar igen!

Ända sen min dotter föddes för 11 dagar sedan så kladdar det jättemycket i hennes ögon! Speciellt i det vänstra!

Någon som vet vad det kan bero på? Kan det vara ögoninflammation å jag ska vara tvungen att gå till doktorn eller beror det på något annat och går det över?

• Svar på tråden Ögonen kladdar igen!
  • MrsQ

Min sons ena öga kladdades mycket de första veckorna/månaderna. (jag kommer inte ihåg hur länge )
    Vi fick rådet att torka innefrån o ut med koksaltslösning.
    Och det funkade bra. Det var ingen som sa att det var ögoninflammation.

• MrsQ

Men idag så rinner hans ena öga (tror högra) oftare än det andra.

• Jenny87

Måns ena öga var så där också i början. Det vänstra. Det var så i 2-3 månader. Sen försvann det bara helt plötsligt.
    Vi fick också rådet att tvätta med koksaltlösning

Mamma till Måns 071113
  • Airy fairy

Hej,

min lilles ar likadant. Bm sa till mig att rengjora med en bommulstuss doppad i kokat vatten och sen droppa i brostmjolk i ogat. Tyckte det lat lustigt men han blev battre

• pippi pelikan

Hej!
    Min son hade likadant de första veckorna. (Han är nu 5 veckor.) Jag frågade på BVC & hon sade att det beror på att nyfödda har trånga tårkanaler. Hon gav förslaget att massera lätt i ögonvrårna vid näsan & att man när man torkar vid ögat, drar utifrån & in efterson tårkanalernas öppningar är i ögonvrårna närmast näsan =) Det försvinner av sig själv så småning om.
    Hoppas det blir bättre!! Min son är bra runt ögonen nu =) det har han vart 1-2 veckor iaf om jag ej minns fel =)

• Fenomena

Min dotter "led" av trånga tårkanaler i flera månader. Det var också speciellt det ena ögat (vänstra har jag för mig)Bomull o vanligt vatten, utifrån och in och massera som pippi p beskriver fick vi också som råd. Tänk också på att byta bomullstuss för varje öga!

• 820723

Tack för alla råd! Ska genast gå upp å massera!!

Ni som använde koksalt.......funkar det med samma koksaltlösning som man har till näsan??

• 820723

Tänkte bara berätta att det blev snabbt bättre av att massera lite!!

Försöker passa på när jag sitter å ammar.....kommer ju åt bra då!

Åter igen tack för hjälpen alla!

• Gumsan07

Vår Almas vänster öga har också kladdat sedan födseln (5 månader gammal nu). Trånga tårkanaler har jag hört att det är. Sökte för det när hon var runt tre månader men dr sa att det inte var någon fara. Man väntar tydligen tills de är över året innan de behandlar, OM det inte svullnar upp rejält och blir jätterött. Torka med bomull som är baddat i ljummet vatten, max två gånger i timmen. Massera vid näsroten (ganska hårt men inte så det gör ont) ett par gånger om dagen. Alma är bättre men det är inte borta ännu. Det är bara o vänta.

Svar på tråden Ögonen kladdar igen!